Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pondělí ve 20:00, najdete v úterním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Vaňkovka zažila vůbec nejsilnější víkend v letošním roce. „Denně nás navštívilo zhruba osmdesát až devadesát tisíc lidí. Úplně plné bylo i parkoviště,“ uvedl ředitel obchodního centra Vaňkovka Martin Kondrát. Podle něj byl letošní předvánoční víkend pro obchodníky lepší, než ten loňský.

Spokojení jsou i v Olympii v Modřicích. „Uplynulý víkend byl ale v porovnání s tím minulým slabší. Zatímco minule přišlo dohromady dvaaosmdesát tisíc lidí, teď to bylo sedmasedmdesát tisíc,“ uvedla mluvčí Olympie Adriana Zámečníková.

Někteří obchodníci o víkendu nabízeli až sedmdesátiprocentní slevy. Nějaké výhodné nabídky jsou ve většině obchodů. „Obchodníci si tak snaží vylepšit tržby, které mají o něco nižší než loni,“ uvedl manažer nákupního centra Futurum Roman Kafonek.

Obchodům se letos daří hůře, protože Brňané se kvůli ekonomické krizi snaží šetřit. „Kupující mají menší zájem o drahé a luxusní zboží,“ upřesnil Kafonek. To potvrzují i ekonomové. „Vánoční útrata bude asi menší než loni. Ne, že by ubylo dárků, ale Brňané kupují levnější zboží,“ sdělil brněnský ekonom Ondřej Moravanský.

Podle předběžných odhadů zaplatí průměrný Brňan za vánoční dárky asi šest tisíc korun. S tím souhlasí i ředitel brněnské obchodní galerie Vaňkovka. „Tolik utrácejí lidé už několik posledních let. Proto předpokládám, že i letos to bude podobné,“ řekl Kondrát.

Opožděná horečka

I podle ředitele Vaňkovky se na lidech projevuje ekonomická krize. „V minulých letech začali Brňané masově nakupovat už počátkem adventu. Letos jsme zažili první nával až o stříbrné neděli,“ přiblížil Kondrát.

Na Brňany ale zjevně zabrala taktika obchodníků nalákat je mezi regály pomocí velkých slev. „I když nemám ráda tlačenice v obchodech, stejně jsem poslední adventní víkend do obchodu zašla. Potřebovala jsem dokoupit poslední dárky a například oblečení jsem sehnala s velkou slevou,“ svěřila se Brňanka Jana Fojtíková.

Padesátiprocentní i sedmdesátipro­centní slevy nabízí většina obchodníků. „V tom se letošní Vánoce liší od těch loňských. Tehdy sice taky začaly slevy před Štědrým dnem, ale zdaleka ne tak masově, jako je tomu teď,“ vysvětlil Kondrát.

Slevové akce ještě nekončí. Po Štědrém dnu přijde další, možná ještě větší, vlna výhodných nákupů. „Na první vánoční svátek máme zavřeno, ale už šestadvacátého otevřeme a očekáváme další nával lidí. Začnou totiž povánoční slevy, které budou ještě agresivnější, než dosavadní akce,“ upozornil Kondrát.

Prodejci se po Štědrém dnu zpravidla snaží zbavit zboží, které neprodali před Vánocemi. „Lidem se vyplatí nakoupit v této době hlavně elektroniku a zimní oblečení,“ uvedl Moravanský. Někteří Brňané proto na povánoční akce vyčkávají. „Chtěla bych si koupit vybavení na lyže. Raději ho pod stromečkem oželím a pak si oblečení i lyžáky vyberu za lepší cenu,“ přiznala Fojtíková.

Častými povánočními návštěvníky obchodů jsou také ti, kteří chtějí vrátit nevhodné dárky. „Týká se to skoro všech druhů zboží,“ řekl Kondrát. Vracení dárků se ale nelíbí ekonomovi Moravanskému. „Podle mě je lepší o dárcích více přemýšlet a znát potřeby obdarovaných, než kupovat dárky víceméně naslepo. Pak by nikdo nemusel řešit co s nevhodným darem,“ zamyslel se Moravanský.

TEREZA BARTOŠÍKOVÁ A PETR JEŘÁBEK