„Navrhované umístění se nám nelíbilo. Na místě, kde se mělo stavět, totiž často pořádáme akce s dětmi i dospělými, například Den radnice,“ podotkla Lucie Šustková z městské části Brno-sever.

Podle místostarostky městské části Zdeňky Tůmové je navíc daná oblast hustě osídlená. „Další budova by tak nebyla vhodná,“ upozornila Tůmová. Aby se zastupitelé Lesné vyhnuli stavbě, podali už v září minulého roku návrh na změnu územního plánu, která by místo plánované stavby změnila na území pro městskou zeleň. Tam by se pak logicky stavět nemohlo.

Nyní už lidé na Lesné mohou být klidní. Krajští radní totiž původní návrh zrušili a nyní uvažují o novém řešení.

„Zástupci Lesné plánují s územím něco jiného, tak jsme jim ustoupili. Nyní hledáme další místa, kde by mohla nová stanice stát. Zatím to vypadá, že ředitelství bychom postavili v areálu bohunické nemocnice. V opuštěné policejní stanici v Okružní ulici na Lesné bychom pak vybudovali výjezdové stanoviště pro sanitky,“ uvedl krajský radní František Adamec.

Dodal ale, že zatím není nic rozhodnuto a zastupitelé budou uvažovat i o dalších možnostech. Kdy by tak případné stěhování střediska jihomoravské záchranky mohlo začít, zatím není jasné. „Prvně musíme získat pozemky a pak vytvořit projekty stavby. Stěhování je tak otázkou několika let,“ doplnil Adamec.

Ředitel záchranné služby Jihomoravského kraje Luděk Kašparovský říká: Chybí nám asi čtyřicet lékařů

Přes pět set tísňových volání řeší každý den Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje. A vyjíždí k více než sto sedmdesáti případům. Největším problémem je podle ředitele Luďka Kašparovského v současné době nedostatek atestovaných lékařů.

Záchranná služba má nyní povinnost dojet k zásahu do patnácti minut. Daří se vám tuto dobu dodržet?
Většinou ano. I když existují některé problémové lokality. Například okolí Vranovské přehrady. Rychlost dojezdu může ovlivnit špatné počasí. Minulý rok jsme ale nestihli dodržet předepsaný limit pouze asi v pěti procentech všech případů.

Co trápí záchrannou službu v současnosti nejvíce?
Velkým problémem je nedostatek atestovaných výjezdových lékařů. V Jihomoravském kraji jich chybí asi čtyřicet. Problémem je i obecně špatný stav silnic. Hodně to ovlivňuje nejen dojezdové časy, ale i životnost sanitních vozidel. A samozřejmě také bezpečnost posádek.

Jaké další problémy musíte při výjezdech řešit?
Občas výjezd komplikují méně slušní řidiči. Nebo i ti, kteří se snaží uvolnit cestu sanitce, ale zastaví na nevhodném místě. Například před zatáčkou.

Kolik je na jižní Moravě výjezdových stanovišť? Je jich dostatek?
Celkem je těchto stanic třiadvacet. Příští rok uděláme rozsáhlou analýzu, zda je tento stav dostatečný, a případně upravíme rozmístění a počet stanovišť.

Kolik máte záchranných vozidel? Jak často denně vyjíždějí?
Celkem jich je asi sto, ale ne všechny jsou ve službě. V pohotovosti jich je kolem třiceti. V průměru vyjíždějí denně asi sto sedmdesátkrát.

K jakým případům nejčastěji jezdíte?
Často to jsou onemocnění srdce nebo dýchacího ústrojí, ale také úrazy a dopravní nehody.

Jak časté jsou výjezdy k méně závažným případům, které by se obešly bez zásahu záchranky?
Občas se to stává. Záleží na operátorce, jak vyhodnotí situaci. Někdy člověk nepodá dostatek informací nebo třeba svůj problém zveličí.

Máte zkušenosti s agresivními pacienty, kteří napadají záchranáře?
Nedávno jsme jedno takové napadení řešili. Ale musím říct, že na jižní Moravě to není zas tak časté jako třeba v Praze. Většinou jsou problémy s opilými, ale i psychicky nemocnými lidmi.