VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zákaz stání: dva dny bez pokuty

Brno - (AKTUALIZOVÁNO) Dva dny parkoval brněnský Deník Rovnost na zakázaných místech v centru Brna. Bez jediné botičky. A bez jediné pokuty.

12.5.2008 5
SDÍLEJ:

Luxusní Audi v ulici Kounicova - Policie nikde.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Kde se v centru Brna nejlépe parkuje? Tam, kde je zakázané stání. Alespoň se o tom ve svém testu přesvědčil brněnský Deník Rovnost. Dva dny testovali redaktoři reakce městských strážníků, kteří projížděli kolem aut zaparkovaných na místech, kde nemají co dělat.
Výsledek: parkování zdarma. A s policejním dohledem. Strážníci se přitom stejně chovali, když viděli nové luxusní Audi TT i dvacet let starý Renault R5.
„Na jednu stranu mě těší, že strážníci nedělají rozdíl mezi značkami. Na druhou stranu je ignorování špatně zaparkovaných aut v centru velmi závažné. Promluvím si s ředitelem městské policie,“ reagoval na zjištění redakce brněnský primátor Roman Onderka.

Redaktor brněnského Deníku Rovnost první den vyrazil do ulic s Audi TT, které pro test zapůjčila společnost Porsche Brno. Nejprve ho tři hodiny nechal stát přímo před parkovacím domem v Kounicově ulici. Právě v něm by podle magistrátu měli nechávat auta řidiči, kteří míří do centra. Poté, co ušetřil za stání zde, přesunul se redaktor před kostel svatého Tomáše na Moravském náměstí. Nejen, že nevyužil parkovací automat, ale auto dokonce nechal stát na chodníku. Opět bez postihu.

Bez povšimnutí

A stejně dopadl test před budovou magistrátu na Dominikánském náměstí. Strážníci přitom viděli přestupek šestkrát. A státní policisté, kteří na něj mohou kolegy v uniformě upozornit, dokonce sedmnáctkrát.

Redakce chtěla zjistit, jestli nezájem strážníků nezpůsobil strach z možného vlivu majitele luxusního auta. A proto druhý den redaktor usedl za volant rezavějícího Renaultu R5, jehož cena je proti Audi setinová. Vše přesně zopakoval. Se stejným výsledkem.

„Teď nemáme takové počty strážníků, aby byli schopni pokrýt všechna riziková místa v centru,“ vysvětlil výsledek testu ředitel městské policie Daniel Šíma. Řidiči toho zneužívají. „Botičku jsem dostal jen jednou. Ušetřený čas mi za ty nervy stojí,“ přiznal řidič, který auto nechal na chodníku ve Veselé ulici. Jméno prozradit nechtěl.

Přitom v zahraničí je postih za špatné parkování v centru pravidlem. Například v obdobně velkém anglickém Liverpoolu. „Kontrolujeme všechny ulice velmi pravidelně. Hlídky jimi projdou minimálně jednou za tři hodiny a všechny hříšníky potrestají,“ řekl mluvčí Liverpoolu Richard Sarwell.

Brněnští strážníci přesto tvrdí, že nezahálejí. „Loni jsme přiložili přes sedm a půl tisíce botiček. Vybrali jsme téměř milion korun na pokutách. A skoro dvě třetiny z toho pochází z pokut v centru,“ řekla mluvčí strážníků Denisa Kapitančiková.

Přečtěte si komentář redaktorky Kláry Kubíčkové: Luxusní parkování

V Brně se dá parkovat kdekoli. A zadarmo

Test brněnského Deníku Rovnost: aut postavených na zakázaných místech si všímali kolemjdoucí lidé víc než strážníci.

Zaparkovat v ulicích brněnského centra je mnohdy obtížné. Parkoviště jsou obsazená nebo je parkování zakázané. A právě na těchto místech se brněnský Deník Rovnost rozhodl udělat test parkování.

Redakce navíc testovala, zda policisté dají pokutu spíše levnějšímu, než dražšímu autu. Výsledek je překvapivý: pokutu nedostalo ani jedno z aut. A to i přesto, že kolem něj státní i městská policie každou chvíli projížděla. Redakce zkusila zaparkovat celkem na třech místech: většinou na chodníku nebo tam, kde se parkovat nesmí.

S luxusním autem

První den vyrážíme s novým Audi TT za více než milion korun. Po desáté hodině parkujeme luxusní vůz na první stanoviště před parkovací dům na rohu Moravského náměstí a Kounicovy ulice. Hned za necelých třináct minut kolem projíždí první auto státní policie, které nechává porušení zákona bez povšimnutí. Kromě „nastraženého“ auta navíc na chodníku parkuje i asi pět dalších hříšníků. Za dvě hodiny policie projíždí kolem více než desetkrát. Po dvou hodinách strážníci jednomu z aut sundávají botičku. O tom, že by ji znovu použili na stejném místě, ani neuvažují. A ujíždějí pryč.

Další dvouhodinové čekání na pokutu před kostelem svatého Tomáše končí podobně. Policisté několikrát projíždějí těsně kolem, ale automobil zaparkovaný všemi čtyřmi koly na chodníku, je vůbec nezajímá. Od čtyř hodin odpoledne tak zkoušíme auto dát na vyhrazená místa magistrátu na Dominikánském náměstí. Za hodinu parkování se ale v okolí žádný policista ani neobjeví.

Se starým autem

Následující den testujeme tatáž místa v podobných časech, ale s levnějším a starším autem – Renaultem R5 z osmdesátých let.

Vše má podobný scénář jako předešlý den. Auto porušující předpisy policisty ani brněnské strážníky nezajímá. Zaparkovaný vůz na chodníku tak láká pouze pozornost kolemjdoucích. „Tady auta předtím stát nemohla vůbec a teď se na to podívejte,“ ukazuje pětašedesátiletý Josef Prokop na Renault zaparkovaný redakcí na chodníku. „Ještě to ale není tak hrozné. Je tu dost místa. Lidé kolem projdou. Horší je to jinde ve městě, třeba na Slovanském náměstí si stojí, jak chtějí,“ stěžuje si důchodce.

Ani přeparkování před kostel zájem policistů nijak nezvyšuje a po dvou hodinách, za které by člověk mohl zařídit ve městě vše potřebné, odjíždíme bez trestu na Dominikánské náměstí. Oproti předešlému dni se tu po několika minutách objevují strážníci. Nic se ale neděje. Kolem pouze projíždí a zaparkovaná auta nechávají bez kontroly.

Výsledek testu brněnského Deníku Rovnost je jednoznačný: za dva dny parkování na chodnících, zákazech zastavení a vyhrazených místech projeli kolem policisté nebo strážníci více než třicetkrát. A počet pokut za špatné parkování? Žádná.

Michal Kárný, Veronika Hrdá

12.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies