VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zakažte naftové lodě na přehradě, žádá Brno ministra

Brno - Brněnští radní chtějí po ministrovi dopravy zákaz lodí se spalovacími motory na přehradě. Vadí to společnosti, která tam chce dostat vlastní plavidla.

3.2.2013 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Už od letošního jara si měli návštěvníci Brněnské přehrady vybírat, jakou lodí se svezou po hladině nádrže. Zda tradiční elektrickou, provozovanou dopravním podnikem, nebo novou naftovou. Tu chtěla na přehradu spustit společnost Lodní doprava, která svoji flotilu provozuje na Vranovské přehradě na Znojemsku.

Narazila ale na nepřízeň brněnských radních. Ti včera schválili dopis pro ministra dopravy. „Žádáme, aby ministerstvo změnilo vyhlášku o zákazu provozu motorových lodí na vodních nádržích. Pak nebude možné provozovat na přehradě žádné lodě se spalovacím motorem. Nyní je povolujeme, pokud slouží veřejné dopravě," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek. Hlavním důvodem je podle něj snaha udržet přehradu čistou. Na konci loňského roku totiž po třech letech skončil projekt její revitalizace za 144 milionů korun. „Chceme podporovat rekreaci u přehrady. Jakýkoliv právní předpis umožňující provoz lodí se spalovacím motorem je tedy špatný," myslí si Macek.

Ministerstvo dopravy zatím neví, jak rozhodne. „Na dopis budeme reagovat. Splnění požadavku Brna by znamenalo novelizaci vyhlášky," řekla ředitelka odboru plavby Katarína Koleničková.

Jednatel společnosti Lodní doprava Dalibor Dufek vidí za krokem města snahu omezit jeho podnikání jako konkurenta dopravního podniku. „Město postupuje právě proti nám. Bojí se nás. To že přehradu znečistí naftové motory splňující veškeré normy, je absolutní nesmysl. Provozujeme lodě ve Vranově, který slouží dokonce jako nádrž na pitnou vodu. Nic neznečisťujeme, naopak vodu provzdušňujeme. Ekologickou katastrofou hrozí spíš případná havárie lodi plné baterií s chemickými látkami," zdůraznil jednatel.

Dodal, že svůj záměr prozatím pozastavil. „Všechny přístupové cesty na hladinu patří městu a na vodu nás přes ně nepustí. Na přehradu loď nedostaneme. Leda velkým vrtulníkem. Na to ale nemáme. Navíc pokud by ministerstvo vyhlášku skutečně změnilo, museli bychom loď zase draze dostávat pryč, nebo ji přestavět na baterky. To se nevyplatí," řekl podnikatel.

Náměstek Macek jeho tvrzení odmítá. „Nemíříme na nikoho konkrétně. S Dufkem jsme se ani nikdy neviděli. Jen nechceme narušit stabilitu, která v provozu sportovních i výletních lodí na přehradě vládne. Navíc jsme dostali spoustu dopisů od lidí, kteří mají z naftových lodí obavy," řekl Macek. Odmítl přitom i to, že Brno podnikateli blokuje přístup na vodu. „Nevím o žádném jednání na toto téma. Navíc nám patří jen necelá polovina pozemků kolem nádrže," zdůraznil Macek.

Brňané skutečně mají k plánu soukromníka rezervovaný postoj. „Elektrické lodě už k přehradě patří, navíc neškodí životnímu prostředí. Nejsem si jistý, zda naftové motory, byť sebemodernější, nebudou okolí znečišťovat," řekl Ladislav Vaněk.

Proti je i starosta Bystrce Vladimír Vetchý. Na území městské části přehrada z velké části leží. „Snahu města podporujeme. Na přehradě se opravují břehy i pláže a voda musí zůstat čistá," uvedl Vetchý. Společnost přesto od svého plánu úplně neupustila. „Nevzdáváme se," dodal Dufek.

Lodě v Brně

* O oprávnění k provozu lodí na přehradě zažádalo Brno v době její stavby v roce 1937. Získalo ji o tři roky později aobjednalo první tři loděz Königswinteru na Rýně. Dostalo je sice v roce 1943, až do konce druhé světové války v roce 1945 ale zůstaly ve vozovně v Pisárkách.

* Na začátku roku 1946 město znovu dostalo oprávnění azačalo s provozem.Lodě Brno a Morava byly už tehdy poháněné elektromotory. K dispozici ale byl také malý člun Svratka se spalovacím motorem.

* V roce 1947 městokoupilo loď Veveřía o dva roky později Úderník.

* Mezi roky 1950 a 1961stavěl dopravní podnik lodě sám, nejstarší dvě pak vyřadil. Využil k tomu i díly z tramvají. Lodě dostaly jméno Pionýr, Mír, Praha, Moskva, Bratislava a Kyjev.

* Mezi roky 2010 a 2012 koupil podniknové loděLipsko, Utrecht, Vídeň, Dallas a Stuttgart. Staré vyřadil a nechal z nich v provozu jen zrekonstruovanou loď Brno.

Zdroj: DPMB

Autor: Petr Jeřábek

3.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Místo čtyř poškozených topolů u Moldavské ulice v brněnských Bohunicích stojí od minulého týdne pouze jeden z nich. Nechali je vykácet představitelé městské části. Některým z místních se to nelíbí.
2 9

Nebezpečné topoly vykáceli. Nové stromy v ulici nevysadí

Jakub Zejda u Krajského soudu v Brně.
AKTUALIZUJEME
1

Krajský soud potvrdil podmínku policistovi, který zfackoval sprejera

AKTUALIZOVÁNO

Habanec ve Zbrojovce končí, hráče po výprasku na Hané stihly pokuty

Brno /FOTOGALERIE, ANKETA/ – Tenhle primát by si fotbalová Zbrojovka zřejmě ráda odpustila. Svatopluk Habanec se totiž v pondělí stal prvním odvolaným trenérem v prvoligové sezoně, brněnský klub jeho konec oznámil v odpoledních hodinách. V sobotním domácím střetnutí proti pražské Spartě povedou tým dosavadní asistenti Richard Dostálek a Lukáš Přerost.

Smrt na přejezdu: policie dál vyšetřuje. Zraněná dívka je stabilizovaná

Znojemsko /ANKETA/ - Čtyři mrtví, šest zraněných, z toho čtyři děti. Jak už Deník Rovnost informoval, dvě tragické víkendové nehody se staly nedaleko Znojma v rozmezí osmačtyřiceti hodin.

Brněnští studenti v architektonické soutěži navrhli pavilon za jeden den

Brno – Přesně za čtyřiadvacet hodin vytvořit návrh dočasného pavilonu pro oživení veřejného prostoru s využitím šesti dopravních kontejnerů. Tak znělo zadání letošního ročníku architektonické soutěže pro studenty Superstudio. Své projekty museli před publikem představit za dvě stě vteřin.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení