VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zakažte naftové lodě na přehradě, žádá Brno ministra

Brno - Brněnští radní chtějí po ministrovi dopravy zákaz lodí se spalovacími motory na přehradě. Vadí to společnosti, která tam chce dostat vlastní plavidla.

3.2.2013 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Už od letošního jara si měli návštěvníci Brněnské přehrady vybírat, jakou lodí se svezou po hladině nádrže. Zda tradiční elektrickou, provozovanou dopravním podnikem, nebo novou naftovou. Tu chtěla na přehradu spustit společnost Lodní doprava, která svoji flotilu provozuje na Vranovské přehradě na Znojemsku.

Narazila ale na nepřízeň brněnských radních. Ti včera schválili dopis pro ministra dopravy. „Žádáme, aby ministerstvo změnilo vyhlášku o zákazu provozu motorových lodí na vodních nádržích. Pak nebude možné provozovat na přehradě žádné lodě se spalovacím motorem. Nyní je povolujeme, pokud slouží veřejné dopravě," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek. Hlavním důvodem je podle něj snaha udržet přehradu čistou. Na konci loňského roku totiž po třech letech skončil projekt její revitalizace za 144 milionů korun. „Chceme podporovat rekreaci u přehrady. Jakýkoliv právní předpis umožňující provoz lodí se spalovacím motorem je tedy špatný," myslí si Macek.

Ministerstvo dopravy zatím neví, jak rozhodne. „Na dopis budeme reagovat. Splnění požadavku Brna by znamenalo novelizaci vyhlášky," řekla ředitelka odboru plavby Katarína Koleničková.

Jednatel společnosti Lodní doprava Dalibor Dufek vidí za krokem města snahu omezit jeho podnikání jako konkurenta dopravního podniku. „Město postupuje právě proti nám. Bojí se nás. To že přehradu znečistí naftové motory splňující veškeré normy, je absolutní nesmysl. Provozujeme lodě ve Vranově, který slouží dokonce jako nádrž na pitnou vodu. Nic neznečisťujeme, naopak vodu provzdušňujeme. Ekologickou katastrofou hrozí spíš případná havárie lodi plné baterií s chemickými látkami," zdůraznil jednatel.

Dodal, že svůj záměr prozatím pozastavil. „Všechny přístupové cesty na hladinu patří městu a na vodu nás přes ně nepustí. Na přehradu loď nedostaneme. Leda velkým vrtulníkem. Na to ale nemáme. Navíc pokud by ministerstvo vyhlášku skutečně změnilo, museli bychom loď zase draze dostávat pryč, nebo ji přestavět na baterky. To se nevyplatí," řekl podnikatel.

Náměstek Macek jeho tvrzení odmítá. „Nemíříme na nikoho konkrétně. S Dufkem jsme se ani nikdy neviděli. Jen nechceme narušit stabilitu, která v provozu sportovních i výletních lodí na přehradě vládne. Navíc jsme dostali spoustu dopisů od lidí, kteří mají z naftových lodí obavy," řekl Macek. Odmítl přitom i to, že Brno podnikateli blokuje přístup na vodu. „Nevím o žádném jednání na toto téma. Navíc nám patří jen necelá polovina pozemků kolem nádrže," zdůraznil Macek.

Brňané skutečně mají k plánu soukromníka rezervovaný postoj. „Elektrické lodě už k přehradě patří, navíc neškodí životnímu prostředí. Nejsem si jistý, zda naftové motory, byť sebemodernější, nebudou okolí znečišťovat," řekl Ladislav Vaněk.

Proti je i starosta Bystrce Vladimír Vetchý. Na území městské části přehrada z velké části leží. „Snahu města podporujeme. Na přehradě se opravují břehy i pláže a voda musí zůstat čistá," uvedl Vetchý. Společnost přesto od svého plánu úplně neupustila. „Nevzdáváme se," dodal Dufek.

Lodě v Brně

* O oprávnění k provozu lodí na přehradě zažádalo Brno v době její stavby v roce 1937. Získalo ji o tři roky později aobjednalo první tři loděz Königswinteru na Rýně. Dostalo je sice v roce 1943, až do konce druhé světové války v roce 1945 ale zůstaly ve vozovně v Pisárkách.

* Na začátku roku 1946 město znovu dostalo oprávnění azačalo s provozem.Lodě Brno a Morava byly už tehdy poháněné elektromotory. K dispozici ale byl také malý člun Svratka se spalovacím motorem.

* V roce 1947 městokoupilo loď Veveřía o dva roky později Úderník.

* Mezi roky 1950 a 1961stavěl dopravní podnik lodě sám, nejstarší dvě pak vyřadil. Využil k tomu i díly z tramvají. Lodě dostaly jméno Pionýr, Mír, Praha, Moskva, Bratislava a Kyjev.

* Mezi roky 2010 a 2012 koupil podniknové loděLipsko, Utrecht, Vídeň, Dallas a Stuttgart. Staré vyřadil a nechal z nich v provozu jen zrekonstruovanou loď Brno.

Zdroj: DPMB

Autor: Petr Jeřábek

3.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies