VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lesk barokního Brna postupně zašel

BRNO - Honosné stavby. Velkolepé slavnosti. Náboženská procítěnost. Takový byl svět barokního Brna. Jeho hvězdná hodina nastala v roce 1645, kdy odolalo dvacetinásobné švédské přesile.

5.11.2007
SDÍLEJ:

Belcrediho palác je na obrázku třetí zlevaFoto: Archiv města Brna

Od této chvíle se stalo hlavním městem Markrabství moravského. Sídlily v něm nejvýznamnější úřady, zemský sněm a zemský soud. A hlavními členy těchto dvou institucí byli příslušníci vysoké šlechty, kteří si proto v Brně začali budovat honosné paláce. „Nejatraktivnějším místem pro výstavbu paláců bylo současné náměstí Svobody,“ píše v knize o Brněnských palácích historik umění Jiří Kroupa.

A nejvýznamnější částí tohoto náměstí se pak stala jeho západní strana. Jednou z honosných staveb byl palác na rohu Hřbitovní ulice a náměstí, směrem k nynější Běhounské ulici.

„V roce 1778 jej získal jako dědictví Antonio Belcredi, který původně pocházel z Lombardie. Byl to vzdělaný šlechtic a člen svobodných zednářů. Hrál významnou roli ve společenském životě v habsburské říši,“ napsal dále Kroupa. Belcredi nechal palác dvakrát upravit. Nejprve na sklonku osmnáctého století a podruhé na samém počátku století devatenáctého, u příležitosti návštěvy anglického lorda Feichettera.

Lord měl k dispozici čtyři nově zrenovované pokoje. Později v těchto místnostech bydlel hrabě Josef Auersperg, jeden ze spoluzakladatelů Františkova zemského muzea, nynějšího Moravského zemského muzea.

„Belcrediho palác byl jedním z míst v Brně, kde v té době vznikalo veřejné mínění. V průběhu devatenáctého století sice palác poněkud ztratil původní společenský význam, ale kulturní pozoruhodnost mu stále zůstávala. Sídlil v něm totiž jeden z prvních fotografických ateliérů v Brně,“ napsal na závěr v knize o brněnských palácích Kroupa.

Mraky se nad barokními paláci začaly stahovat v poslední třetině osmnáctého století. Vládu vysoké šlechty nahradili úředníci placení státem. Aristokracie už neměla zájem dál udržovat paláce ve městě a ty začaly pustnout.

„Jejich skutečným koncem bylo až dvacáté století. Nejdříve horečnatá stavební aktivita, která zlikvidovala až osmdesát procent plochy historického centra Brna, a potom i různá hesla o modernizaci, hygieně a zlepšení dopravní situace v Brně,“ uvedl historik umění Tomáš Jeřábek.

Někteří dokonce zastávali názor, že město se tak stane malebnějším. Počátkem dvacátého století musel ustoupit dnešní Rašínově ulici i Belcrediho palác.
„Mám Brno ráda. Ale chybí mi v něm takové ty křivolaké úzké uličky a romantická zákoutí,“ řekla studentka Jana Urbánková.

5.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Škoda.

Útočník Škoda zatím jenom střídá, za tři kola stihl 47 minut

Kometa Brno proti Dukle Jihlava.
13

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Brno – Nečekaně a bez předchozího varování ruší nízkonákladový dopravce WizzAir pravidelnou leteckou linku z Brna do nizozemského Eindhovenu. Konkrétní důvody firma nesdělila. Poslední letadla vzlétnou na konci října, od listopadu linka osiří.

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení