VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Psí uličky sloužily chodcům

BRNO - To nejtajemnější, co může město nabídnout chodci, který se rozhodl jej objevovat po západu slunce, jsou zapadlé uličky.

18.6.2007
SDÍLEJ:

Přestavba a posunutí uličky zrušilo její zalomení.Foto: DENÍK/Petr Preclík

Podivně lomené, nesmyslně zakroucené a často úzké tak, že se v nich lidé jdoucí proti sobě musejí vyhýbat. Vítejte v „psích“ uličkách.

„Psí uličky se jim říkalo s nadsázkou proto, že některé byly skutečně tak úzké, že se jimi protáhli tak možná psi,“ vysvětlila s úsměvem historička Milena Flodrová. Psí uličky jsou staré jako sama města. Vznikaly obvykle mezi dvěma bloky domů, když se jejich stavitelé rozhodli netisknout zdi těsně na sebe a nechat mezi nimi průchod. Podle Flodrové jsou ještě dnes k vidění ve vesnicích se starší zástavbou.

Krátké, smradlavé

Uličky měly dva účely: umožňovaly zkracovat si cestu mezi hlavními ulicemi města a současně z těchto ulic sváděly odpadní a dešťovou vodu do níže položených částí města.

„I když je kvalitní kanalizace dokázaná už v sumerských městech, ve středověku v Evropě zcela zanikla. Všechny splašky se slévaly do otevřených rigolů. Ty byly zdrojem nesnesitelného zápachu a zárodkem častých epidemií cholery a moru,“ potvrdil ředitel kanalizační sekce Brněnských kanalizací Marek Helcelet.

Jednou z mála dochovaných psích uliček v Brně je Průchodní ulice, která spojuje vchod do Staré radnice s Masarykovou ulicí. Ulička je ale značně pozměněná. Při přestavbách města počátkem dvacátého století byla přesunuta o dvanáct metrů dále od Zelného trhu a zmizelo její zalomení. „Velmi mě mrzí, že se něco takového v Brně nedochovalo. Podobnými průchody bloudím ve Znojmě, v Telči nebo i v Praze. Bohužel tady chybí kus duše města,“ myslí si studentka Gabriela Sochnová.

Splašky za hradby

Stavitelé brněnských psích uliček využívali sklonu města. Splašky z okolí dnešního náměstí Svobody byly sváděny na mírně skosený východní cíp náměstí a do Kobližné ulice. Pak byly malou brankou v hradbách nedaleko dnešního obchodního domu Centrum odváděny za město. „Brněnské ulice se začaly dláždit od čtrnáctého století, vykládání kamenem ale postupovalo pomalu. Za dešťů pak byly ulice často neschůdné a rozvodnění odpadních struh je proměnilo v jedinou velkou stoku,“ popisuje Helcelet.

Změna nastala až ve druhé polovině sedmnáctého století, kdy v Brně vznikly první vyzdívané příkopy. Skutečnou kanalizaci město získalo až v roce 1892, kdy začalo propojovat na třicet pět kilometrů už existujících stok.

18.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies