VYBERTE SI REGION

Zásadní gramofirma? Už 20 let Indies

Brno /AKTUALIZOVÁNO, INFOGRAFIKA, UVNITŘ ROZHOVORY/ - Po dlouhé době čekání na album české hardcorové skupiny Meat-House Chicago I.R.A. se dva přátelé Miloš Gruber a Milan Páleš rozhodli, že ho vydají sami. Tak vzniklo před dvaceti lety, přesněji 14. února 1990, brněnské nezávislé hudební vydavatelství Indies.

12.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Od té doby se postupně začalo zaměřovat na folk a různé alternativní žánry a stala se z něj jedna z nejzásadnějších gramofirem na české scéně.
Indies začínalo jako půjčovna a prodejna desek v ulici Milady Horákové. „Jeho zakladatelé patřili mezi milovníky hudby. Pořídili si tedy vydavatelství, které se začalo zabývat hudbou stojící mimo zájem konzumních posluchačů. Zaměřili se na originální a nezařaditelné žánry,“ přibližuje začátky Indies hudební publicista Petr Gratias.

Tři místo jednoho

V prvních letech vydávalo Indies jen tři čtyři alba ročně. Zlom nastal, když podepsali smlouvu se známou undergroundovou kapelou Psí vojáci z Prahy. Po nich se v rychlém sledu objevovala další velká jména nezávislé scény – Iva Bittová, skupina Už jsme doma nebo Zuzana Navarová.
Indies nechávalo interpretům volnou ruku ve volbě skladeb či přebalu desky. To se umělcům líbilo. „K Indies jsme přišli v roce 1994 a už jsme tam zůstali. Sympatické na tomto vydavatelství je, že nám do ničeho nemluví,“ potvrzuje baskytarista Psích vojáků Luděk Horký.

Indies prožilo za tu dobu několik změn. Tou hlavní bylo rozdělení na tři samostatné vydavatelství v roce 2007, kdy měla firma za sebou zhruba tři sta desek. Ve vedení Indies Scope stojí Páleš, Indies MG patří Gruberovi a Indies Happy Trails vlastní Jaromír Kratochvíl. „Každý jsme chtěli vydávat něco jiného, ale rozešli jsme se bez problémů a dále spolupracujeme,“ říká Kratochvíl.

Kvůli zaměření na menšinové žánry Indies vždycky složitě získávalo peníze na nahrávání alb. „Nikdy jsme na muziku nedostali žádný grant od státu. Jen jednou na vydání knihy,“ poznamenal Kratochvíl. Kolik desek Indies dosud prodalo lze podle Páleše kvůli rozdělení firem jen těžko spočítat. „Třeba to už je milion nosičů,“ dodává Páleš.

Napříč žánry

Indies si dokázali vydobýt důležité místo vedle velkých vydavatelství díky svému zaměření na nekomerční hudbu. „Pokrylo prostor pro interprety, kteří jsou nezajímaví, například pro Supraphon. Ten nechce riskovat vydávání obchodně neznámých jmen,“ vysvětluje Gratias.

Brněnské vydavatelství těží také ze spolupráce s hudební kavárnou Stará pekárna, která vznikla před deseti lety. „Páleš byl i spoluzakladatelem občanského sdružení Otaart, které deset let ve Staré Pekárně dělá program,“ připomíná spoluzakladatel a dramaturg Staré Pekárny Tomáš Kytnar. Kulaté narozeniny ale Indies oslaví v neděli v jiném klubu ve Štefánikově ulici, ve Flédě.

Stejně jako Indies oslaví v tomto roce dvacáté výročí i brněnské vydavatelství FT Records. To se původně soustředilo na folkovou hudbu. „V posledních letech jak my tak Indies vydávají muziku napříč žánry. Sice si konkurujeme, ale naše spolupráce je zároveň čím dál těsnější,“ tvrdí majitel a zakladatel FT Records Pavel Kopřiva. Jeho firma vydává například Vlastu Redla či AG Flek.

20. Výročí brněnského hudebního vydavatelství Indies.
Kritik: Brno má jedinečné vydavatelství

Brno – Jako na zcela progresivní a výjimečné vydavatelství vzpomíná na brněnské Indies hudební publicista a rozhlasový moderátor Miloš Skalka. Podle něj se gramofirma hned od počátku zaměřila na kvalitu, kterou i v současné době hledá hlavně na alternativní hudební scéně. „Dlouho před tím, než do Česka vtrhly nadnárodní vydavatelské společnosti se přihlásila o slovo značka Indies. I když to byla zprvu pouze půjčovna a prodejna hudebních nosičů,“ vzpomíná Skalka.

S odstupem dvaceti let a po rozdělení na tři firmy se průkopník diskoték zamýšlí nad dnešním postavením vydavatelství. „Indies Scope na prestiži získalo. Neznám jiné hudební vydavatelství na české scéně, kterému by bylo tak cizí hledisko komerčního úspěchu. V podstatě nechápu, jak je možné vydávat tak alternativní tituly a přitom nezkrachovat,“ říká s úsměvem Skalka. K alternativním nahrávkám podle něj patří například desky kapel jako je Al-Yaman, Ahmed má hlad, Hromosvod, Terne čhave, či Koňaboj.

Za velké minus vydavatelství Skalka považuje špatnou propagaci nových titulů. „I když zakladatelé firmy tvrdí, že vydávají hudbu, která se jim líbí, neměli by si to nechávat pro sebe a měli by o produkci dát pořádně vědět,“ myslí si Skalka.

Všechny tři současné firmy pod hlavičkou Indies zůstávají na české scéně, na které je hlavní měřítko prodejnost, zjevením. „Ne náhodou je česká hudební špička pod smlouvami s nadnárodními společnostmi. Ty se po sérii fúzí smrskly z někdejší takzvané velké šestky na čtyřku. Tedy na Universal Music, Sony Music, EMI a Warner Music. Takže z tohoto pohledu je značka Indies jedinečný a nedocenitelný solitér,“ dodává Skalka.

MARKÉTA STULÍROVÁ

Zakladatelé vydavatelství Indies Milan Páleš a Miloš Gruber říkají: Udrželi jsme se díky kvalitě

Brno /ROZHOVOR/ – Před dvaceti lety založili vydavatelství Indies, které se jako jedno z mála dokázalo udržet ve velké konkurenci hudebního průmyslu. V současnosti Milan Páleš s Milošem Gruberem (na snímku) vlastní každý jednu ze tří odnoží Indies.

Jak vzpomínáte na začátky Indies?
Milan Páleš: Učili jsme se, jak se má vůbec vydávat. Postupně jsme rozšiřovali nabídku o různé hudební styly. Přibyl folk, ethno, jazz.
Miloš Gruber: Byly to příjemné časy a na věci hezké člověk rád vzpomíná.

S jakými problémy jste se v prvních letech setkali?
M.P.: Většina nezávislých vydavatelství má největší problémy kolem desátého titulu. Jelikož vydávaní je dlouhodobá investice, která se velice pomalu vrací. Měli jsme ale příjmy z prodeje zahraničních hudebních titulů a díky tomu jsme přežili několik období, kdy nebylo za co vydávat.

Změnil se nějak repertoár vydavatelství od jeho vzniku?
M.P.: Asi ano, před léty jsme vydávali více big beatu. Jak stárneme, v edičním plánu se stále více objevují klidnější alba. Ale jednoho se držíme: snažíme se, aby alba patřila ve svém žánru k české špičce.
M.G.: Náš repertoár byl vždycky hodně pestrý. Vyhýbali jsme se snad jen metalu nebo trampské hudbě. Řídili jsme se naším vkusem a intuicí. Věřili jsme si, že kvalitu poznáme.

Jak se Indies dokázalo udržet v konkurenci velkých vydavatelství?
M.P.: Vždycky jsme bojovali o přežití. Vydávání nekomerční hudby nikdy nebylo a nikdy nebude moc výdělečné. Máme ale nízké náklady a jsme schopní vyrobit a prodat velké množství jednotlivých titulů. Třeba Hradišťan dostal platinovou desku za album O slunovratu.
M.G.: Postupně jsme si vybudovali jméno postavené na kvalitě vydávaných alb a posluchači to zaregistrovali. Už to, že album vyšlo u Indies, bylo doporučení si je alespoň poslechnout.

Proč jste se v roce 2007 rozhodli k rozdělení na tři gramofirmy?
M.P.: Přestěhoval jsem se do Dolních Louček za Brnem a musel bych do práce dojíždět. Naše názory na vydávání titulů se navíc změnily.
M.G.: To, že po letech vznikly tři samostatné labely vyplynulo pozvolna a přirozeně. Stále na určité úrovni spolupracujeme a potkáváme se.

Kam bude vaše Indies, tedy Indies Scope a Indies MG, směřovat v budoucnosti?
M.P.: Myslím, že plány Indies Scope jsou jasné, tedy vydávat kvalitní tituly dokud to půjde. V současné době doděláváme nové album skupin Majklův strýček a Traband. Letos ještě vyjde album například kapelám NIL, Dva, Taliesyn, Tara Fuki, a další překvapení.
M.G.: Chci s Indies MG proniknout do světa dokumentárního filmu. Přičichl jsem k tomu s vydáním snímku o Radůze Půjdu kam chci.

VERONIKA ZABADALOVÁ

Zakladatel a dramaturg brněnského hudebního klubu Stará Pekárna Tomáš Kytnar o vydavatelství Indies říká: Indies vždy prosazovalo kvalitu oproti škváru

Před dvaceti lety vzniklo vydavatelství Indies. Jubileum ale nedávno oslavila také brněnská hudební kavárna Stará Pekárna, která s Indies od svého vzniku úzce spolupracuje. O začátcích a vývoji Indies či propojenosti s klubem vypráví spoluzakladatel a dramaturg Staré Pekárny Tomáš Kytnar.

Jak se vy jako provozovatel hudebního klubu a člověk, který se na brněnské kulturní scéně pohybuje již řadu let díváte na vznik vydavatelství Indies?
Vydavatelství Indies Records vzniklo v hlavách jistě již dávno před revolucí. Realizace myšlenek, přání a asi i snů pak přišla hned v prvních dnech naši novodobé svobodné společnosti. Zpočátku se jednalo o součinnost více lidí. Postupně, možná i s poznáním, že jde mnohdy více tak trochu o „řeholi“ než o prosperující podnikání, se kádr ztenčil. Tak už to bývá, a dnes fungují jako tři samostatné divize se svou distribucí. V jiné rovině pak je prodejna Indies, dnes v Poštovské ulici v Brně, která je významným propagátorem a šiřitelem výsledků práce již zmíněných vydavatelských segmentů Indies.

Jak hodnotíte oněch dvacet let existence Indies?
Od počátku jsem velkým obdivovatelem té obrovské snahy a úsilí postavit se komerčním vydavatelstvím a médiím, která předkládají pouze vysoustruženou komerci. Obdivovatelem té až buldočí vytrvalosti vyhledávat, prosazovat a všemožně pomáhat těm tisícům drobných hudebníků, básníků, výtvarníků…. A nabízet tak zcela jinou kulturu, než jakou nám přináší denodenně s neuvěřitelným tlakem naše milá komerční paní „PopKultura“ s přívěškem Michala Davida na krku. V případě Indies mám na mysli kulturu spojenou se vzděláváním, s čistotou úmyslu tvořit, alespoň na počátku, sdělit něco ať už vážného či bláznivého, ale po stránce citů a pocitů ryzího. A přestože dnes ne všechny produkty Indies mohu za sebe akceptovat bez výhrad, je existence Indies po dvaceti letech tak trošku zázrakem. Tak trošku důkazem, že hledání kvality i proti tomu obrovskému proudu komerce, kam bezezbytku dnes patří i Olympic a Lucie s jejich původem nekomerčními otci Jandou a Kollerem, má smysl. I když je to mnohdy jen hořká dřina, která je pak k večeři.

Jak se během těch let stihlo Indies prosadit oproti velkým vydavatelstvím?
To, že se toto vydavatelství prosadilo je zřejmé. Pojem Indies je všeobecně známý. Ale konkurovat nemůže. A hlavně nechce, i když to zní hloupě. No přece nebudou vydávat Pepu Laufera nebo jiné charakterní zpěváky jen proto, aby se k lidu vetřeli a takto z nich důkáty vydobyli. Tak to prosím ne, kvůli tomu tady chlapci zřejmě nejsou.

Změnila se za tu dobu nějak jejich produkce?
Rozhodně se jejich vydavatelský sortiment značně rozšířil. Tady vidím jednak rozumné přizpůsobování se celému hudebnímu spektru, tedy jakési nezávislé poptávce. A jednak určitý velmi slušný kompromis. Třeba ve smyslu hesla „nemusíme nějak moc bohatnout, ale nemůžeme prodělávat“. Takže od bigbítu a undergroundu a písničkářů v počátcích se dnes dočkáváme i jazzových projektů, etna, alternativy, lidové hudby, dokonce autorských čtení a písniček pro děti.

Kteří z umělců patří k těm, jež vydavatelství objevilo a pomohlo jim v kariéře?
Určitě si nevzpomenu na všechny a taky příliš nerozliším pojmy objevilo a pomohlo, to bych mohl narazit. Ale například jeden z pojmů nebo oba by si určitě vybrala Radůza, -123min, Psí vojáci, Už jsme doma, Gipsy.cz, Tara Fuki, Iva Bittová, Traband, a spousta, opravdu
spousta dalších.

Existují na jižní Moravě ještě některá další nezávislá hudební vydavatelství?
FT Records, ale další? Dělá mi potíže vzpomenout si na ně, omlouvám se.

Co podle vás přispělo k faktu, že se Indies stalo z malého vydavatelství respektovaným partnerem na hudebním trhu?
Již jsem naznačil na začátku, myslím si, že vytrvalost, pracovitost, vzdělanost v daném oboru a smysl pro rozlišování hodnot, věřit v prosazení kvality proti škváru, aspoň maličko na malou chvilku. To jsou hlavní důvody, proč se z malého vydavatelství nestalo sice moc velké, ale přesto respektované a uznávané. A pak je důležité, aby byl po ruce nějaký tahoun, věčný trubač „dopředu“, takový dobrý, ale s prohrou nesmiřitelný medvěd, který je motorem všeho kolem záměrů party zvané Indies. A takovým tahounem je Milan Páleš. Ten byl také spoluzakladatelem občanského sdružení Otaart, které deset let ve Staré Pekárně dělá program. A i on byl v počátku mimo jiné spřadatelem plánů a ideí Hudební Kavárny Staré Pekárny.

Jak a jak dlouho spolupracuje klub Stará Pekárna s vydavatelstvím?
Tak to by bylo na další povídání. Stará Pekárna měla deset let, a tak spolupráce s Indies měla taky deset let. A kdyby Stará Pekárna vznikla před dvaceti lety, pak by to bylo přesně dvacet let spolupráce. Dovolím si za Starou Pekárnu a občanské sdružení Otaart tímto všem z Indies včetně Jarka Fialy za pultem zmíněného obchodu v Poštovské ulici popřát strašně moc pěkných desek a strašně moc dobrých pocitů z boje proti té přihlouplé a odulé paní „Kultuře populární hudby“.

Autor: Veronika Zabadalová

12.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

O Seniorbus je enormní zájem. Na jízdu lidé čekají i šest týdnů

Brno /FOTOGALERIE/ – Seniorbus, který usnadňuje cestování brněnským seniorům či lidem s postižením, jezdí už půl roku. Měsíčně přepraví okolo devíti stovek lidí. „U pětaosmdesáti procent cestujících jde o seniory, zbylých patnáct tvoří lidé se zdravotním postižením," vyčíslila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Učí děti zpívat, celému souboru ušila kroje

Bílovice nad Svitavou - Osmnáctým rokem zpívají děti koledy ve folklorním souboru Bystrouška pod vedením Bohuslavy Hamákové. Letos se zpěvem a tancem připojí k akci Česko zpívá koledy pořádané Deníkem po celé republice. Společně s pěveckým sborem Bach a divadelním spolkem Bota rozezní Bystrouška své hlasy v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku potřetí.

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies