Na přípravě se v pondělí podílí hlavně traťoví komisaři. „Obvykle jsou jich v práci desítky, nyní jsme povolali všechny, řádově jsou to stovky lidí," říká mluvčí automotodromu Jiří Smetana.

Pracují za běžnou brigádnickou mzdu, takže okruh za opravy nezaplatí vysoké částky. „Největší investicí byla letos na jaře oprava kanalizace, se kterou jsme měli dlouhodobě problémy. Teď dokáže pojmout větší množství vody," sděluje mluvčí.

Pracovníci malují obrubníky, sekají trávu a připravují balíky se skelnou vatou před svodidla pro bezpečnost jezdců. „Promotérská společnost Dorna pak ještě do několika zatáček umístí speciální vzduchové vaky, které jsou při nárazu ještě pohodlnější," popisuje Smetana.

Po několika letech se na dráze také opravují svodidla. „Vytvořily se v nich totiž mezery a hrozilo, že se do nich jezdci zachytí, pokud do nich narazí," vysvětluje mluvčí.

Speciální materiál

Na okruhu je také potřeba zarovnat díry, které jezdci vytvořili v zatáčkách stupačkami. „Povrch upravujeme speciální hmotou, kterou vyvinuli Američané při kosmickém výzkumu NASA," říká muž, který díry zarovnává.

Vyzdvihuje, že se s materiálem dá pracovat i v minus dvaceti stupních. „Ale smrdí jako výplň, která se dává do zubů," podotýká další. Oba musí být rychlí. Doba zpracování hmoty je pět minut, tvrdne pak dalších dvacet.

Přípravy vrcholí i u startovní čáry. Španělští natěrači na boxovou zeď žlutě vyznačují místa, kde budou mít týmy svá stanoviště. Jedno místo mají hotové za několik vteřin. Opodál na trati klečí dívka se šablonou startovního pole. „Čekám na barvu," volá zoufale. Nikdo ale na její výzvu nereaguje. Po chvíli se proto zvedá a pro kbelík si jde sama.

Večer se na okruh začínají sjíždět první týmy, které se přesouvají z amerického Indianapolis, kde závody byly v neděli. „Další dorazí ráno. Začne se stavět paddock a zázemí týmů. Hned poté mechanici zahájí práci na motorkách," vysvětluje Smetana.

Ve čtvrtek si pak dráhu společně se zástupci okruhu pěšky projdou inspektoři od promotéra. „Prohlídka je velmi podrobná a zabere i několik hodin. Kontroloři se zaměřují na každý detail, například i na hloubku štěrkových ploch kolem dráhy a velikost oblázků v nich," upřesňuje mluvčí. Naposledy se také zkontroluje přesnost časomíry.

Vyšší návštěvnost

Lidé pak rychlé stroje uvidí v pátek. „Čísla z předprodejů zatím naznačují, že by návštěvnost mohla být vyšší než loni. Hodně vstupenek se však prodá až na místě, takže je brzy na hodnocení," podotýká Smetana. Doplňuje, že dlouhodobě vyprodaná je přírodní tribuna A, kterou organizátoři letos vyhradili kempařům. „I na sedadlové tribuny blízko startu zbývají jen poslední lístky," upozorňuje mluvčí.

Jestli bude letošní Velká cena v Brně poslední, zatím nikdo neví. „Jednat o budoucnosti budeme až o víkendu," uzavírá Smetana.