Zčásti červení trpaslíci nebo černé díry. Astrofyzici zkoumali vzácné dvojhvězdy

Brno – Tým brněnských astrofyziků nalezl několik kandidátů na extrémně vzácné dvojhvězdy. Jejich jednou složkou je proměnná pulzující hvězda typu RR Lyrae. Astrofyzici se na základě svých pozorování domnívají, že druhou složkou mohou být jak červení trpaslíci, tak černé díry. Výsledky výzkumu publikovaly zahraniční odborné časopisy, základní informace zveřejnilo oddělení astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity na svém webu.

14.7.2016

Ilustrační fotoFoto: čtk

Výzkumy také ukázaly, že oběžné doby dvojhvězd mohou být mnohonásobně delší, než se původně předpokládalo. Studie, která podstatně rozšiřuje seznam těchto ojedinělých objektů, tak podle brněnských astrofyziků představuje velký úspěch.

Týmu okolo Jiřího Lišky z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity a Marka Skarky, který v současnosti působí v Akademii věd v Budapešti, se konkrétně podařilo identifikovat 11 kandidátů dvojhvězd. Jde o druhý nejpočetnější seznam svého druhu.

K objevu a analýze nových možných dvojhvězd autoři využili faktu, že při oběhu RR Lyrae složky okolo neviditelného souputníka zdánlivě dochází k malým cyklickým změnám její pulzační periody. Konkrétně jde o urychlování či zpožďování pozorovaných světelných změn.

Výzkumníci dále sestavili databázi všech známých kandidátů, navíc provedli detailní analýzu dvojhvězdnosti u objektu označovaného TU UMa. Proto vznikly dvě samostatné studie, publikované v časopisech Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a Astronomy & Astrophysics.

Dosud se předpokládalo, že dvojhvězdy s RR Lyrae složkou mají oběžnou periodu dlouhou několik let. Brněnští astrofyzici dospěli k závěru, že to může být několik desítek let, v některých případech i více než sto let.

Z výzkumu hmotností nepozorovaných souputníků také vyplývá, že by druhou složkou dvojhvězdy mohli být jak takzvaní červení trpaslíci, tedy velmi malé a chladné hvězdy, tak degenerované zbytky hvězd, jako jsou bílí trpaslíci nebo neutronové hvězdy. „Zřejmě nejzajímavějšími kandidáty jsou hvězdy s označením RZ Cet a AT Ser nacházející se v souhvězdích Velryby a Hada. Hmotnosti předpokládaných souputníků těchto dvou hvězd odpovídají neutronovým hvězdám či dokonce černým dírám," napsali brněnští astrofyzici na svém webu.

Autor: ČTK

14.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
Šestadvacet lidí si vyzkoušelo, zda mají na kariéru policisty.

Fyzické testy jihomoravských policistů zkusilo 26 zájemců. Neuspěla ani půlka

S Kometou trénoval obránce Barinka.

S Kometou trénoval obránce Barinka. Zbývá podpis smlouvy

Za kampaně na nelegálních billboardech nemůžeme, hájí se politické strany

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Reportéři Deníku Rovnost napočítali u vybraných úseků silnic prvních tříd a dálnic v kraji dvanáct volebních billboardů. Jsou na místech, kde už podle novely silničního zákona být nemají. Politici to neřeší.

Kolony v centru: kolaps odnesl vedoucí dopravního odboru Bielko

Brno /ANKETA/ – Nervózní řidiči v nekonečných kolonách volají po lepším plánování oprav na brněnských silnicích. Žalostnou situaci posledních dní má za úkol vylepšit nová pracovní skupina složená ze zástupců města, republikové i městské policie, brněnského dopravního podniku, Brněnských komunikací a dalších společností, jejichž investice ovlivňují dopravu ve městě. Podle informací Deníku Rovnost stál dopravní kolaps funkci vedoucího dopravního odboru Vladimíra Bielka.

Festival nabídne šedesát druhů piva a hudební lahůdky. Na stadionu za Lužánkami

Brno – Pivní speciály, lahůdky nejen české kuchyně a koncert oblíbených kapel. První ročník festivalu Beer Fest Brno má být ve velkém stylu. „Napadlo nás to spontánně, když jsme zjistili, že Beer Fest Brnu chybí. Rozhodli jsme se ho zorganizovat a pokusíme se založit každoroční tradici,“ uvedl pořadatel David Kopp.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.