Zčásti červení trpaslíci nebo černé díry. Astrofyzici zkoumali vzácné dvojhvězdy

Brno – Tým brněnských astrofyziků nalezl několik kandidátů na extrémně vzácné dvojhvězdy. Jejich jednou složkou je proměnná pulzující hvězda typu RR Lyrae. Astrofyzici se na základě svých pozorování domnívají, že druhou složkou mohou být jak červení trpaslíci, tak černé díry. Výsledky výzkumu publikovaly zahraniční odborné časopisy, základní informace zveřejnilo oddělení astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity na svém webu.

14.7.2016

Ilustrační fotoFoto: čtk

Výzkumy také ukázaly, že oběžné doby dvojhvězd mohou být mnohonásobně delší, než se původně předpokládalo. Studie, která podstatně rozšiřuje seznam těchto ojedinělých objektů, tak podle brněnských astrofyziků představuje velký úspěch.

Týmu okolo Jiřího Lišky z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity a Marka Skarky, který v současnosti působí v Akademii věd v Budapešti, se konkrétně podařilo identifikovat 11 kandidátů dvojhvězd. Jde o druhý nejpočetnější seznam svého druhu.

K objevu a analýze nových možných dvojhvězd autoři využili faktu, že při oběhu RR Lyrae složky okolo neviditelného souputníka zdánlivě dochází k malým cyklickým změnám její pulzační periody. Konkrétně jde o urychlování či zpožďování pozorovaných světelných změn.

Výzkumníci dále sestavili databázi všech známých kandidátů, navíc provedli detailní analýzu dvojhvězdnosti u objektu označovaného TU UMa. Proto vznikly dvě samostatné studie, publikované v časopisech Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a Astronomy & Astrophysics.

Dosud se předpokládalo, že dvojhvězdy s RR Lyrae složkou mají oběžnou periodu dlouhou několik let. Brněnští astrofyzici dospěli k závěru, že to může být několik desítek let, v některých případech i více než sto let.

Z výzkumu hmotností nepozorovaných souputníků také vyplývá, že by druhou složkou dvojhvězdy mohli být jak takzvaní červení trpaslíci, tedy velmi malé a chladné hvězdy, tak degenerované zbytky hvězd, jako jsou bílí trpaslíci nebo neutronové hvězdy. „Zřejmě nejzajímavějšími kandidáty jsou hvězdy s označením RZ Cet a AT Ser nacházející se v souhvězdích Velryby a Hada. Hmotnosti předpokládaných souputníků těchto dvou hvězd odpovídají neutronovým hvězdám či dokonce černým dírám," napsali brněnští astrofyzici na svém webu.

Autor: ČTK

14.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Stavební společnost OHL ŽS propouští zaměstnance. Řádově desítky lidí

Brno - Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce 2015 v půlmiliardové ztrátě, propouští zaměstnance. Řádově jde o desítky lidí. Firma zeštíhluje i svoje vedení, od ledna má novou organizační strukturu. Společnost také mění svoji strategii a chce se více zaměřit na tuzemsko.