Zčásti červení trpaslíci nebo černé díry. Astrofyzici zkoumali vzácné dvojhvězdy

Brno – Tým brněnských astrofyziků nalezl několik kandidátů na extrémně vzácné dvojhvězdy. Jejich jednou složkou je proměnná pulzující hvězda typu RR Lyrae. Astrofyzici se na základě svých pozorování domnívají, že druhou složkou mohou být jak červení trpaslíci, tak černé díry. Výsledky výzkumu publikovaly zahraniční odborné časopisy, základní informace zveřejnilo oddělení astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity na svém webu.

14.7.2016

Ilustrační fotoFoto: čtk

Výzkumy také ukázaly, že oběžné doby dvojhvězd mohou být mnohonásobně delší, než se původně předpokládalo. Studie, která podstatně rozšiřuje seznam těchto ojedinělých objektů, tak podle brněnských astrofyziků představuje velký úspěch.

Týmu okolo Jiřího Lišky z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity a Marka Skarky, který v současnosti působí v Akademii věd v Budapešti, se konkrétně podařilo identifikovat 11 kandidátů dvojhvězd. Jde o druhý nejpočetnější seznam svého druhu.

K objevu a analýze nových možných dvojhvězd autoři využili faktu, že při oběhu RR Lyrae složky okolo neviditelného souputníka zdánlivě dochází k malým cyklickým změnám její pulzační periody. Konkrétně jde o urychlování či zpožďování pozorovaných světelných změn.

Výzkumníci dále sestavili databázi všech známých kandidátů, navíc provedli detailní analýzu dvojhvězdnosti u objektu označovaného TU UMa. Proto vznikly dvě samostatné studie, publikované v časopisech Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a Astronomy & Astrophysics.

Dosud se předpokládalo, že dvojhvězdy s RR Lyrae složkou mají oběžnou periodu dlouhou několik let. Brněnští astrofyzici dospěli k závěru, že to může být několik desítek let, v některých případech i více než sto let.

Z výzkumu hmotností nepozorovaných souputníků také vyplývá, že by druhou složkou dvojhvězdy mohli být jak takzvaní červení trpaslíci, tedy velmi malé a chladné hvězdy, tak degenerované zbytky hvězd, jako jsou bílí trpaslíci nebo neutronové hvězdy. „Zřejmě nejzajímavějšími kandidáty jsou hvězdy s označením RZ Cet a AT Ser nacházející se v souhvězdích Velryby a Hada. Hmotnosti předpokládaných souputníků těchto dvou hvězd odpovídají neutronovým hvězdám či dokonce černým dírám," napsali brněnští astrofyzici na svém webu.

Autor: ČTK

14.7.2016 VSTUP DO DISKUSE

Nehoda šesti aut u Tvarožné částečně blokovala dálnici D1. Tři hodiny

Náměstí Svobody v Brně ovládli jezdci na koních. Zahájili policejní mistrovství v jezdectví.

OBRAZEM: Defilé policistů na koních. V Brně zahájili mezinárodní mistrovství

Oslavy dětského dne: zásah hasičů na letišti nebo cyklistická exhibice u biotopu

Brno - Uvidí hasičský zásah zblízka, cyklistická esa v akci nebo se vrátí se do minulosti. Jelikož Mezinárodní den dětí oslaví již příští čtvrtek, tento, i příští víkend jsou v Brně nabité několika akcemi pro nejmenší.

Rušné dopoledne hasičů: zachráněný rorýs, pes i hořící auto na Staré dálnici

Brno – Škodu v hodnotě čtyřiceti tisíc korun způsobil požár na osobním autě, které za jízdy vzplanulo na Staré dálnici. „Požár uhasila jednotka hasičů ze stanici při Brněnské přehradě asi za čtvrt hodiny. Plameny auto zcela zničily," informoval mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška. Podle něj stála za vzplanutím technická závada.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Stadion za Lužánkami ožije LétoFestem. Vystoupí při něm i „božský“ Karel Gott

Brno – Marek Ztracený, Wanastowi vjecy, Portless a především vystoupení božského Karla Gotta, jak tohoto legendárního českého zpěváka nazývají pořadatelé. Na hudební program s Gottem zpívajícím pod širým nebem láká nová přehlídka LétoFest, která 19. srpna rozezní stadion za Lužánkami.