VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zelný trh: garážím dali stop památkáři

Brno – Stavět garáže na Zelném trhu je tak velký zásah do jednoho z nejstarších brněnských náměstí, že se o něm vůbec nemělo začít jednat. Takový vzkaz poslala do Brna Vědecká rada ředitelky Národního památkového ústavu, která se garážemi zabývala.

10.12.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Související články najdete v pravém horním rohu

Podle města je nutné brát vyjádření této instituce vážně. Svůj souhlas se stavbou kontroverzních garáží na svém pozemku chce proto Brno odvolat.

Vědecká rada o garážích jednala kvůli rozruchu, který projekt v Brně vyvolal. „V případě odvolání proti různým krokům investora bychom se k tomuto problému stejně museli vyjádřit. Chtěli jsme proto mít náskok,“ vysvětlila ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková.

Podle vyjádření její vědecké rady, které v pátek zveřejnili odpůrci garáží z Fóra pro architekturu a média, je stavba garáží naprosto nepřijatelná. „Nejde navíc jen o ochranu historicky cenného náměstí. Z etického hlediska je také potřeba odmítnout, aby byl veřejný prostor náměstí využíván pro soukromé komerční aktivity,“ doplnila Goryczková.

Garáže totiž nemají řešit potíže z parkovacími místy v centru města. Firma Magnum Real Estate, která chce osmapadesát parkovacích míst pod náměstím vystavět, je nabídne pouze vybraným lidem.

Vyjádření jednatele investorské firmy Miroslava Vymazala ke stanovisku památkářů se včera redakci Brněnského deníku Rovnost nepodařilo získat.

Důsledky verdiktu nechtěl komentovat ani architekt Robert Juřík z atelieru Arch.Design, který projekt zpracovává. „Jednání vědecké rady jsme se zúčastnili, její verdikt však ještě neznám,“ uvedl Juřík.

O zamítavém stanovisku vědecké rady už naopak ví náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil, který má na starosti majetkové záležitosti města. „Stanovisko takové instituce je velice odborné a neoddiskutovatelné. Je proto potřeba brát ho vážně,“ zhodnotil Pospíšil.

Přesto podle něj není možné, aby nyní město projekt okamžitě smetlo ze stolu. „Jednotlivé kroky týkající se garáží musíme brát zpět postupně. A to tak, aby nevznikla ani skulinka, které by se investor mohl zachytit třeba při vymáhání nákladů vynaložených na přípravu projektu,“ vysvětlil Pospíšil.

Tímto opatrným přístupem se podle něj město vyhne případným soudním sporům. “Odhaduji, že koncem ledna by město mohlo z projektu zcela vycouvat,“ odhaduje Pospíšil.

S tím, že všechny kroky města je potřeba dobře ošetřit po právní stránce, souhlasí i další primátorův náměstek Ladislav Macek. „Pokud se zjistí, že některý z kroků může investor snadno napadnout, bude třeba vše nechat na posouzení úřadům v územním či stavebním řízení,“ podotkl Macek, který má na starosti územní rozvoj města.

O zahájení územního řízení už přitom investor jednou požádal. Narazil však na nesouhlas památkářů z brněnského pracoviště Národního památkového ústavu. „Předložená projektová dokumentace byla naprosto nedostatečná, územní řízení je proto nyní pozastaveno,“ informoval vedoucí odboru památkové péče Martin Čihalík.

Projekt podle něj památkáře dostatečně neujistil o tom, že investor opravdu splní všechny jejich podmínky. „Od počátku trváme na tom, že stavba nesmí ohrozit kašnu Parnas ani cenné sklepy pod náměstím. Povrch náměstí navíc musí zůstat ve stejné úrovni jako dosud,“ vyjmenoval Čihalík.

Podle ředitelky Národního památkového ústavu Naděždy Goryczkové, pod kterou spadá i brněnské pracoviště úřadu, však památkáři neměli projekt umožnit ani za těchto podmínek. „Selhalo bohužel i naše brněnské pracoviště. Garáže na Zelném trhu měly být zamítnuty už na samém počátku,“ zhodnotila Goryczková.

Autor: Zuzana Taušová

10.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Vizualizace nové podoby konečné tramvají v brněnských Řečkovicích. Ilustrační foto.
4

Víc zeleně v ulicích Brna, rozhodli radní. Kvůli klimatu obrostou zdi i fasády

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
12

V Brně zemřel novorozenec. Při domácím porodu

Podvody s tachografy? Na kamiony si policisté posvítí díky novým zařízením

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozbité cesty a vyježděné koleje, tak se podepíší přetížené kamiony na stavu mnohých silnic. Unavený řidič za volantem takového kolosu pak může být smrtelná kombinace. Policie v úterý při kontrole kamionů převzala od krajského úřadu několik zařízení, která jí mají pomoct v boji proti řidičům porušujícím předpisy. 

Kolony v Brně? Na problémových místech bude více policistů

Brno - Plynulejší provoz v místech, kde se nyní v dopravních špičkách kvůli opravám několika ulic v centru Brna tvoří obrovské kolony, má zajistit zvýšený počet policistů a strážníků. Budou se více podílet na řízení dopravy. Nově vytvořená pracovní skupina složená ze zástupců města i policie již stanovila konkrétní místa. Jde o její první konkrétní krok.

AKTUALIZOVÁNO

V Brně stály vlaky. Kvůli nefunkčnímu zabezpečovacímu zařízení v Židenicích

Brno – Zastavení vlakových linek směřujících z Brna na Blansko a dále na Pardubice zaskočilo cestující v úterý krátce po třetí hodině odpoledne.

Podzim v hospodách? Vládu přebírají pivní speciály

Jižní Morava – Ačkoliv jsou letní měsíce, ve kterých se vypije nejvíce piva, pryč, sládci z jihomoravských pivovarů nezahálí a chystají tradiční podzimní speciály. Některé pivovary je prodávají už od srpna, u jiných se lidé netradičních piv dočkají do konce října.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení