Příkaz vedení přijalo přibližně devadesát procent zaměstnanců. Ti, kteří si dovolenou vybrat nechtěli, v továrně uklízí nebo čistí stroje. „Asi dvacet dělníků dovolenou odmítlo. S nimi i několik techniků a úředníků či účetních,“ řekl šéf odborů brněnského Zetoru Alois Kazelle.

Pracovat se nepřestalo například v oddělení náhradních dílů. Právě tam si někteří odmítli vzít dovolenou. Jiní s ní naopak počítali. „Každý rok máme už před svátky volno. Proto si na tento termín plánuji dovolenou, aniž by mě do toho musel tlačit zaměstnavatel,“ uvedl Zbyněk Vágner.

Téměř čtyřtýdenní volno se ale všem zaměstnancům nelíbí. „Je to dlouhá doba. Radši bych pracoval. Vnímám to trochu jako nucenou dovolenou, nařízenou shora,“ postěžoval si seřizovač Lukáš Hatony.

Také odboráři poukazují na to, že pokud firma ztratí zakázky, měla by podle zákona vyhlásit odstávku. „Je to klasický učebnicový případ. Pokud zaměstnavatel nezajistí práci, je to na zákonnou odstávku. Při té by ale lidé nedostali celý plat, takže je pro ně vybrání dovolené nakonec stejně lepší,“ uvedl Kazelle.

Domluva na vybrání dovolené se podle ekonomů Zetoru vyplatí. „Pokud si zaměstnanci dobrovolně vyberou dovolenou v době, kdy výroba stojí, neznamená to pro firmu žádné dodatečné náklady. Naopak když firma vyhlásí odstávku, musí lidem platit určitou část mzdy,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Jan Roh.

Automobilky řeší výpadky ve výrobě i jinak. „Třeba Škoda Auto nabírá či propouští lidi najaté z agentury podle toho, kolik má zrovna práce. Nebo během roku mění délku pracovní doby,“ popsal Roh způsoby, jak se vypořádat s nedostatkem zakázek ve výrobě.