Dopravní spojení se jim ale příliš nezamlouvá. Lepší cestování by jim měl zabezpečit od roku 2013 vlak. S Židlochovicemi totiž počítá Jihomoravský kraj jako s jedním z regionálních dopravních uzlů v integrovaném dopravním systému.

Léta bez vlaku

I když vedou do města koleje a tyčí se tam budova nádraží, osobní vlak dorazil do Židlochovic naposled asi před osmadvaceti lety. Provoz osobní dopravy na železniční trati Hrušovany u Brna–Židlochovice skončil v roce 1979. Trať později využíval jen místní cukrovar, ale po jeho zrušení postrádala další smysl. Místní se však myšlenky na obnovení železnice nikdy nevzdali.

,,Před pěti lety zpracovala společnost Sudop Brno technickou studii a doporučila přiblížit koncovou železniční stanici Židlochovice k autobusovému nádraží a zavést moderní pantografické soupravy z Brna do Židlochovic a zpět. V dopravní špičce by vlaky jezdily každých třicet minut,“ přiblížil představy města starosta Jan Vitula. Náklady na stavbu, včetně vybudování nástupišť, přilehlých chodníků a nezbytných demolicí, odhadl Sudop zhruba na sto padesát milionů korun.

Opravit se budou muset zhruba tři kilometry kolejí. Dostavbu tratě podporuje i Jihomoravský kraj. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Pospíšila je však ještě předčasné hovořit o tom, kolik kraj na stavbu případně přispěje. ,,Stavbu považujeme za velmi důležitou. Není to však krátkodobá záležitost. Musí se zpracovat ještě několik studií, třeba pro územní rozhodnutí, a kraj s těmito náklady počítá,“ uvedl radní Pospíšil.

Starosta Vitula ale dodal, že stavba se musí dostat i mezi akce placené ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V tomto směru se spoléhá i na místní poslance.

Vlak je lepší

Obnovení železnice vítají i Židlochovičtí. ,,Dojíždění autobusem není vůbec příjemné, a když ještě musíte přesedat a dlouho čekat na další spoj, docela vás to unaví,“ řekla dělnice z brněnské oděvní firmy Marie Suchá. Podobný názor má i Manfred Strnad, který dojíždí do Modřic.

,,Představitelům města v jejich snaze o vybudování železnice moc fandím. Doufám, že se jim to podaří dotáhnout do konce,“ uvedl. I když budou muset nové stavbě ustoupit tři vznosné lípy a poměrně zachovalá budova starého nádraží, starosta neočekává žádný konflikt s ochránci přírody nebo památkáři.

,,Budova nemá historickou hodnotu a stromy nahradíme jinými. Židlochovice jsou pověstné velkou péčí o zeleň a životní prostředí. V blízkosti tratě chceme vysadit další stromy a vybudovat mokřad,“ slíbil Vitula.