VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zima způsobila škody na silnicích za 300 milionů

Jižní Morava /AKTUALIZOVÁNO, INFOGRAFIKA/ - Kraj nemá peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy. Po letošní zimě budou o sto milionů dražší než loni.

28.2.2011 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Kraj nemá peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy. Po letošní zimě budou o sto milionů dražší než loni. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje varuje, že opraví jen čtyřiatřicet z přibližně sto patnácti kilometrů cest, které nutně potřebují rekonstrukci. Vedení kraje chce v příštích letech situaci řešit a zlepšit vybíráním mýtného.

Už loni přispěl stát správě silnic z fondu dopravní infrastruktury přibližně šedesáti miliony korun. „O peníze z fondu požádáme znovu. Pokud je nedostaneme, opravíme jen silnice v havarijním stavu,“ upozornil provozní ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Alois Vybíral. Zaměstnanci správy proto vytvořili dva seznamy cest. Takzvaný havarijní zahrnuje čtyřiatřicet kilometrů silnic. Na druhém je přes osmdesát kilometrů cest, které si na nový asfalt zřejmě ještě počkají.

Hledají miliony

Se státem budou o příspěvku na rekonstrukce jednat také zástupci kraje. „Jestli peníze neseženeme, zkomplikuje se situace ještě víc a náklady narostou,“ konstatoval náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák. Plánuje také najít úspory v krajském rozpočtu. „Nějaké zdroje najít musíme,“ zdůraznil Horák.

Devatenáct úseků silnic v havarijním stavu se dostalo na seznam nutných oprav za osmaosmdesát milionů korun. K nejdražším položkám patří silnice ze Žarošic do Násedlovic na Hodonínsku. „Řidiči tam musí na cestě neustále kličkovat, aby se vyhnuli dírám a nerozbili si auto. Silnice se už dlouho neopravovala, pracovníci na ní jen zalepovali díry,“ postěžoval si žarošický starosta Václav Vágner.

#nahled|http://g.denik.cz/50/c2/0301_silnice_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/c2/0301_silnice.jpg|Nejvíce poškozené silnice v kraji a cena jejich oprav.#

Správa silnic odhaduje, že na necelých dvou kilometrech zmíněné cesty zaplatí za opravy přes sedm milionů korun. „Silnice není rozbitá jen po Násedlovice, potřebovala by nový povrch až k Čejči,“ upozornil Vágner, že problematická trasa je o deset kilometrů delší.

Po krajských cestách se špatně jezdí také dopravcům. „Největší problém je, že se jenom látají díry. Je jasné, že příští zimu se výtluky objeví znovu,“ je přesvědčený spolumajitel brněnské dopravní firmy MP Czech Michal Kunc.

Podle Vybírala letos silnicím víc než kdy jindy uškodilo počasí. „Je to špatné a očekávám, že to bude ještě horší,“ varoval Vybíral. Podle něho je pro povrchy cest nejhorší střídání oteplení a mrazů. Voda zateče do spár a následně se při mrazu roztáhne a roztrhá asfalt.

Definitivní odhad škod způsobených zimou dá správa jihomoravských silnic po jarní oblevě. „Pod cestami je zmrzlá voda a tlačí asfalt nahoru. Jakmile začne tát, silnice klesnou,“ popsal Vybíral pohyb, kterým ještě může povrch praskat. Voda podle něho škodí méně v místech, kde je pískové podloží. Naopak tam, kde je pod silnicí jíl, očekává větší škody.

Pomoci má mýtné

Náměstek hejtmana Horák si do budoucna slibuje přísun peněz na opravy od zavedení mýtného pro nákladní auta na vybraných silnicích druhé a třetí třídy. K uskutečnění plánu je však ještě daleko. „Zatím nemohu říct, za jak dlouho a jakým způsobem začneme poplatky vybírat. Je to otázka následujících měsíců, teprve jsme začali jednat s ministerstvem dopravy,“ řekl Horák.

Vedení kraje už zveřejnilo, na kterých silnicích chce mýtné zavést. Jde o trasy objíždějící dálnice a zpoplatněné silnice první třídy. Díky tomu se mají kamiony přestat vyhýbat i rychlostním silnicím. „To je v pořádku. Přetížené kamiony se přestanou cpát na naše silnice,“ řekl Brňan Jiří Fejer, který jezdí denně pracovně autem.

Autor: Ondřej Galamboš

28.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies