VYBERTE SI REGION

Životy jihomoravských řidičů zachrání dálnice

Jižní Morava /TÉMA, INFOGRAFIKA/ - Na tři silnice na jižní Moravě se řidiči bojí vyjet. Kvůli vysokému počtu smrtelných nehod patří k nejnebezpečnějším silnicím v Česku.

4.12.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Takzvaná silnice smrti z Brna na Svitavy je noční můra mnoha jihomoravských řidičů. Stejně jako třeba lechovická silnice I/53 nebo silnice I/54, která vede ze Slavkova u Brna na Kyjov. Ta si dokonce vysloužila v mapě rizikových silnic Česka titul nejnebezpečnější silnice na jižní Moravě. Každoročně na ní zemřou nebo se těžce zraní desítky lidí. Podle odborníků se to nezmění, dokud nebude dokončená dálniční síť. Dálnice jsou totiž podle průzkumů nejbezpečnější.

Mapu nejrizikovějších silnic v Česku sestavil Ústřední automotoklub spolu se společností City plan na žádost Evropské unie. Vycházeli přitom z počtu smrtelných a těžkých nehod za roky 2006 až 2008. „Lidé se třeba diví, proč dálnice D1 patří k těm nejbezpečnějším silnicím na jižní Moravě, když je tam nehoda každou chvíli. Jenže my zohledňujeme vytíženost silnice. Takže u dálnice, po které projedou desetitisíce aut denně, je nehodovost samozřejmě nižší než u silnic druhé a třetí třídy,“ vysvětlil jeden ze spoluautorů mapy Jiří Landa.

Dostavět dálnice

Kdo tedy chce mít větší šanci, že do cíle své cesty dojede živý a zdravý, má podle Landy volit dálnice. „Je naprosto nezbytné, aby stát co nejdřív dobudoval dálniční síť v Česku. Díky tomu vzroste bezpečnost až čtyřikrát,“ uvedl Landa.
Snížit riziko smrtelných nehod má pomoct také zevrubná analýza stavu silnic i jejich okolí. „Smrtelné nehody se nestávají jen kvůli střetu dvou aut. Příčinou mnoha tragédií je to, že auto narazí do překážky někde v těsné blízkosti silnice. Například do billboardu. Na to musíme brát ohledy také,“ zdůraznil Landa.

Mnoho řidičů na jižní Moravě už nebezpečné silnice zná a dává si na nich větší pozor. Například František Šťavík z Brna jezdí každý týden do Letovic na Blanensku po silnici I/43. Za volant usedá s obavami. „Ta trasa je přetížená, a proto jsou na ní nehody na denním pořádku. V krátké době jsem tudy například jel kolem dvou hořících aut,“ upozornil Šťavík.

Nebezpečnost silnic na jižní Moravě.

Nad situací na silnicích na jižní Moravě kroutí hlavou i jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil. „O těch nejrizikovějších silnicích ani nemá cenu diskutovat. Jaká je na nich situace, ví každý řidič. Jenže kraj nemá moc možností, jak jejich bezpečnost zvýšit. Ty silnice jsou státní,“ povzdechl si Pospíšil.
Bezpečnějších silnic se podle něj Jihomoravané dočkají až za dlouho. „Určitě pomůže stavba R/43 na Svitavy nebo rozšíření I/53, na kterém už jsme se dohodli. Zatím nám zbývá jen doufat v opatrnost řidičů,“ dodal Pospíšil.

Neopatrnost řidičů

Přestože za poslední rok počet smrtelných nehod na silnicích klesl, dopravní policie má stále plno práce. „Dáváme větší pozor na všechny nebezpečné silnice, hlavně kyjovskou a svitavskou. Za nehody podle statistik můžou v drtivé většině případů řidiči, stav silnice je až jedna z posledních příčin,“ upozornil jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb, že vymlouvat se na rozbitou silnici nemá většinou smysl.
Daleko častěji se řidiči prostě nesoustředí na jízdu. „Přehlédnou dopravní značky, telefonují a podobně. Druhým nejčastějším důvodem nehod bývá rychlá jízda a pak řízení v opilosti. Ne vždy ale dokážeme příčinu nehody určit,“ doplnil Šváb.

MARKÉTA FORRÓ A ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Rizikové úseky? Horší jsou řidiči

Hodonín – Pavel Polášek pracuje v Hodoníně jako obchodník a téměř každý den je na cestách. Hlavně po jižní Moravě. Už se naučil, kde si má za volantem dávat největší pozor. „Některá místa jsou určitě nebezpečnější. Největší hrozbou na silnicích je ale určitě bezohlednost řidičů,“ tvrdí Polášek.

V okolí Hodonína jsou podle něj nejzrádnější křižovatky na obchvatu města. „Hlavně při cestě od Ratíškovic a také od Dolních Bojanovic a Lužic. Řidiči jedoucí po obchvatu tam podle značek mají zpomalit, ale nedělají to,“ zlobí se řidič.

Zrádné jsou podle něj také všechny silnice s horizonty na rovných úsecích. Například na trasách z Hodonína do Ratíškovic, Dubňan nebo Mutěnic. „Na jižní Moravě je podobně nebezpečná také cesta z Břeclavi do Lednice. Tam jsou horizonty, za kterými se auta ztrácejí a řidiči předjíždějí skutečně bezohledně,“ uvádí řidič z Hodonína.

Naopak jedna z nejnebezpečnějších silnic v Česku, ta od Slavkova u Brna do Kyjova, mu tak zlá nepřipadá. „Je docela přehledná. Snad jen mezi Žarošicemi a Archlebovem musím kvůli předjíždějícím autům často dupat na brzdy,“ poznamenává Polášek.

Aby byly silnice alespoň o něco méně rizikové, měl by podle Poláška kraj zlepšit značení plnými a přerušovanými čarami. „Nad umístěním čar na Hodonínsku a především na Vyškovsku jen kroutím hlavou. To na Zlínsku jejich umístění přesně odpovídá přehlednosti úseků,“ tvrdí obchodník.

Polášek najezdí v průměru více než tři tisíce kilometrů měsíčně. Nehody se mu přesto vyhýbají. Za posledních patnáct let měl pouze jednu, zhruba před rokem. A tu navíc ani nezavinil.

ZDENĚK ŠMÝD

Manažerka provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic Jana Zemanová říká: Bezpečnost silnic zvýší obchvaty

Brno /ROZHOVOR/ – Zmodernizujeme silnice a dálnice. Postavíme obchvaty měst. A pak už záleží hlavně na zodpovědnosti řidičů, jestli budou jihomoravské silnice bezpečnější. Tak se staví Ředitelství silnic a dálnic k velkému množství smrtelných nehod na rizikových trasách. „Hodně pomůžou hlavně obchvaty,“ říká manažerka brněnského provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic Jana Zemanová.

Podle čeho vybíráte silnice, kterým věnujete větší pozornost?
Vycházíme z policejních statistik nehodovosti. Na ty nejhorší úseky se pak zaměřujeme a snažíme se zvýšit jejich bezpečnost. Samozřejmě se však neomezujeme jenom na ně. Upravujeme i méně riziková místa.

Jakým způsobem zvyšujete bezpečnost silnic?
Letos jsme v celém kraji obnovili pruhy a další dopravní značení namalované na silnici. V kritičtějších místech jsme také zdrsnili povrch pomocí mikrokoberců nebo příčného drážkování. Obojí částečně zabrání opotřebení povrchu.

A co další opatření? Na nejkritičtějších silnicích, jako je kyjovská I/54 nebo lechovická I/53, mají vzniknout obchvaty měst. Můžou vůbec něčemu pomoct?
Určitě ano, mají rozhodně pozitivní vliv na bezpečnost dopravy. Díky obchvatům zmizí hodně aut z ohrožených obcí a doprava se zklidní. A hlavně je pečlivě navrhneme tak, aby splňovaly všechny normy bezpečnosti. Lechovický obchvat měl původně začít vznikat už letos, kvůli průtahům s výkupem pozemků se však situace zkomplikovala a zatím jsme ji ještě nevyřešili.

MARKÉTA FORRÓ

4.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Novoroční ohňostroj nad hradem Brňané neuvidí. Město akci zrušilo

Brno /ANKETA/ – Novoroční obloha nad Špilberkem rozzářená ohňostrojem Brňany na přelomu roku nečeká. Město ohňostroj zrušilo.

Nebezpečná ulice. Povolenou třicítku řidiči v Kuřimi překračují, stěžují si lidé

Kuřim – Při vjezdu do kuřimské ulice Pod Vinohrady upozorňuje dopravní značka, že povolená rychlost je nanejvýš třicet kilometrů v hodině. Jak ale ukázalo nedávné měření policistů, řidiči ji výrazně překračují. Rekordman tam jel víc než sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Brněnský kouč Habanec věří své koncepci: Jsme dole, ale o záchranu hrát nebudeme

Brno – Po šestém utkání za sebou bez vítězství klesli na čtrnácté místo, pouze čtyři body nad předposlední Jihlavu. Ale fotbalisté Zbrojovky, ani jejich trenér si existenční starosti v první lize nepřipouštějí. „Jsme kousek od sestupového místa, ale Zbrojovka o záchranu hrát nebude," odvětil brněnský kouč Svatopluk Habanec.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies