VYBERTE SI REGION

Žluté autobusy: řidiči chtějí lepší podmínky

Brno /ANKETA, UVNITŘ ROZHOVORY/ - Zaměstnanci brněnské společnosti Student Agency si založili odbory. Řidiči a stewardi kritizují vedení firmy za neúměrné nároky.

13.5.2010 51
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Na jedné straně perfektní servis pro zákazníky. Na straně druhé vyhazov esemeskou, tvrdé pokuty za maličkosti a nepřiměřené nároky na ty, kteří klienty ve žlutých autobusech vozí. Tak o práci v brněnské společnosti Student Agency mluví někteří zaměstnanci. Několik z nich v pondělí kvůli tomu založilo odborový svaz.

A chtějí s vedením firmy uzavřít kolektivní smlouvu. „Chceme dobře plnit úkoly, ale nemůžeme u toho překračovat zákony. A bohužel k tomu občas docházelo,“ tvrdí řidič Student Agency a jeden z iniciátorů vzniku odborového svazu Stanislav Vaněk.

Zaměstnanci si podle něj stěžují například na to, že jízdní řády autobusových linek nerespektují zákonem stanovený rozsah odpočinku. A kritizují i špatný přístup nadřízených. „Komunikace mezi vedením a řidiči byla doposud velmi slabá. Například výrobní porady, které se v podnicích běžně dělají, neexistují. Informace dostáváme opožděně, nebo jen kusé. Je prostě potřeba, aby se řidiči a stewardi dali dohromady a pokusili se vyjednat alespoň trochu lepší pracovní podmínky,“ řekl Vaněk.

Odbory jsou podle něj nutné i vzhledem k velikosti firmy. Momentálně má odborový svaz asi patnáct členů, přihlášek ale přibývá. Se založením odborů prý souhlasila převážná většina řidičů. „Nemohl jsem oslovit všechny, podařilo se mi ale zkontaktovat většinu z nich. A poměr souhlasných a nesouhlasných názorů byl sto dvacet ku dvaceti,“ řekl Vaněk. Řidiči vnitrostátních autobusových linek Student Agency, které Brněnský deník Rovnost oslovil, dávají kritikům za pravdu.

„O založení odborů vím, ale jsem opatrný. Kdysi jsem v jedněch odborech byl, a fungovalo to všelijak. Z firmy chci i tak pryč. Na začátku to ve Student Agency bylo opravdu lepší než jinde. V posledních dvou letech se ale hodně změnilo. Atmosféra není dobrá, všichni nadávají,“ uvedl řidič, který si z obav z problémů v zaměstnání nepřál zveřejnit své jméno.

Nelíbí se mu například, že řidičům ubyly peníze. „Za co jsem dřív bral třicet tisíc, teď beru třiadvacet. Ale nejvíc mi vadí přístup vedení k lidem. Dvakrát překročíte rychlost, a jdete. O výpovědi se ale dozvíte esemeskou. A samozřejmě je to i tím, jak se firma rozpíná. Je velký rozdíl, jestli se máte domlouvat s pěti nebo dvěma sty zaměstnanci,“ myslí si řidič. Majitel Student Agency Radim Jančura ale jakékoliv obvinění z porušování zákoníku práce nebo nedodržování předpisů rezolutně odmítl. Založení odborů je podle něj odezvou na zvýšené kontroly řidičů.

„Minulý měsíc jsme zahájili spolupráci s externí firmou, která provádí intenzivní kontroly zaměřené na nedovolené obohacování z prodeje jízdenek na našich linkách. Předpokládáme, že založení odborů je reakcí na odhalení několika případů, kdy jsme zaměstnancům dali z tohoto důvodu výpověď,“ řekl Jančura.

S odbory chce Jančura vyjednávat, ve Student Agency jsou prý ale zbytečné. I proto, že řidiči společnosti podle něj patří k těm nejlépe placeným v Česku. „Jejich platy jsou ve většině případů nad třicet tisíc korun hrubého,“ tvrdí Jančura.

A podobný názor má i ekonom Marek Hatlapatka. „Hlavní smysl odborů je zastupovat zájmy zaměstnanců ve firmě, kde je mezi nimi a vedením podniku opravdu velká propast. A to případ Student Agency rozhodně není. Spíš mám obavu, aby napětí mezi lidmi, kteří v této dynamicky se rozvíjející firmě pracují, naopak neuškodilo,“ podotkl Hatlapatka.

Řidič autobusu a šéf odborů Stanislav Vaněk říká: Chtějí po nás nemožné věci

Brno /ROZHOVOR/ – Žlutý autobus Student Agency řídí Stanislav Vaněk už druhým rokem. Podmínky práce ve firmě se mu ale nelíbí. A rozhodl se proto založit odborový svaz.

Řidiči podle vás musí překračovat zákon. Ve kterých případech?
Pro nás řidiče platí pravidla silničního provozu. Ale také vyhláška, která určuje, kdy máme mít v práci přestávku. Například kvůli nastavení jízdního řádu. Ale odpočinek, tak jak má být, někdy nemáme.

Právě to ale majitel společnosti Radim Jančura popírá.
Zřejmě tedy není informovaný svými manažery. V žádném případě si nemyslím, že by nám zrovna on chtěl nějak škodit. Ale nemá dostatek informací. Komunikace mezi vedením a zaměstnanci vázne. Na webu, kde řidiči diskutují, různých výhrad vyplouvá na povrch víc. Některé nazývají dokonce šikanou.

A které to jsou?
Třeba zvýšené kontroly. Já s nimi souhlasím, ale jejich důsledky mi vadí. Například se z lístečku, který vám účetní dá k výplatnímu pásku, dozvíte, že vám sebrali tisíc korun. A jako vysvětlení je tam napsáno nevhodné chování. Přitom nikdo z vedení si vás nepozval, nic vám nevytknul. I proto jsem přesvědčený, že jsou odbory na místě.

Co si od nich slibujete?
Musíme určit mantinely pro nás, ale i pro vedení společnosti. Už jsem slyšel i to, že jde o předvolební útok sociální demokracie proti Jančurovi. Ale to je nesmysl. Nemám s politikou nic společného. Jdu do toho, protože chci věci řešit.
Majitel firmy Radim Jančura je nekompromisní, tvrdí: Moderní firma musí šlapat

Brno /ROZHOVOR/ – Společnost Student Agency založil Radim Jančura ještě jako student a vypiplal ji doslova z ničeho. Teď je tak velká, že zaměstnanci založili odbory. A Jančura se poprvé veřejně potýká s jejich kritikou.

Tvrdíte, že nepřekračujete zákon. Ale někteří řidiči trvají na výhradách. Je možné, že se skutečně nedodržuje předepsaná délka pauz?
Je to nesmysl. Řidiči mají takzvané čipové karty. Kdyby si bezpečnostní přestávku neudělali, karta to okamžitě zaznamená. A při jakékoliv policejní kontrole přijdou o body a následně i o řidičský průkaz.

Podle některých řidičů při prohřešku hrozí vyhazov SMS zprávou.
Ano, skutečně jdeme tvrdě proti řidičům , kteří nedodržují stanovenou rychlost nebo poskytují špatný servis našim cestujícím. To znamená, že nestojí u kufru, nemají jmenovku na košili nebo čistý autobus. A těm pak opravdu strháváme peníze. Ale v moderní dopravní společnosti je to prostě v
pořádku.

Neuvažujete teď přesto o tom, že byste ve způsobu komunikace se zaměstnanci něco změnil?

Jestliže mají zaměstnanci problém, mohou kdykoliv přijít za svým dispečerem. Sídlí v Praze na autobusovém nádraží Florenc. Můžeme samozřejmě zvážit, jestli by nebylo lepší méně komunikovat přes SMS a více jednat osobně. Tedy, že si řidiče budeme zvát. Tak jako tak ale budeme vůči zaměstnancům postupovat stejně přísně jako doposud. Protože ten, kdo je platí, není Jančura nebo Student Agency. Ale zákazník.

Autor: Lucie Hrabcová

ANKETA

Fandíte odborářům ve Student Agency?

Ano

47 %

Ne

53 %

Hlasovalo: 111     Anketa byla ukončena

13.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 51
SDÍLEJ:

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Zátah revizorů v rozjezdech: Pozvracím vás, hrozil černý pasažér

Brno /REPORTÁŽ/ – Téměř prázdnými ulicemi nočního Brna se řítí potemnělý autobus. Navzdory tomu, že v něm sedí devět revizorů a osm strážníků, světla v kabině jsou zhasnutá. „Je to proto, aby působil nenápadně," vysvětluje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Autobus totiž jede na další ze zátahů revizorů v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. O víkendu při něm zkontrolovali dvanáct autobusů, chytli téměř sto černých pasažérů. Za jedinou noc revizoři dokáží zkontrolovat až devět set cestujících.

Německý dům? S portrétem Adolfa Hitlera, ukazuje také nová kniha

Brno – Když v roce 1900 vyšla série fantaskních pohlednic o tom, jak bude Brno vypadat za sto let, byla na nich spousta vzducholodí a snových vynálezů, ale Německý dům stál stále na Lažanského – dnešním Moravském náměstí. Nakonec se tato budova v Brně dočkala čtyřiapadesáti let. Poté ji město na přání mnoha Čechů zbouralo. Historii Německého domu a s ním spřízněných spolků představuje nová kniha, jejíž křest je ve čtvrtek v Moravském zemském muzeu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies