Na 120 kamionů se už 23. až 25. srpna představí ve Zlíně, kde se bude konat již 17. ročník akce s názvem Truck sraz Zlín.
„Jde o setkání upravených tuningových kamionů v podstatě z celé střední Evropy, které se pořádá už 18 let. Mezi účastníky se za ta léta pořádání ale zařadila už i auta z Řecka, Holandska a Itálie či Švédska,“ uvedl v talkshow moderované Romanem Štěpánkem ředitel Truck srazu Zlín Radek Topič.
Sto dvacet pečlivě vybraných kamionů
Součástí akce budou i dvě spanilé jízdy, kdy vybraných 120 kamionů projede ulicemi Zlína. Bývá to velká show, kterou si nenechává ujít na 20 tisíc lidí. Kolona by mohla být i větší a delší, zájemců o účast je hodně, ale zase není možné zablokovat ulice krajského města na příliš dlouho.
I během spanilých jízd mohou přihlížející lidé posoudit, jak lze moderní kamiony takzvaně vytunit.
„Jsou to díla lidí, pro které je jízda kamionem životní styl. Mají samozřejmě i upravené kabiny, motory i výfukové systémy, aby ta auta nějak zněla. Drtivá většina aut jsou pak v každodenním provozu,“ uvedl Radek Topič.
Renovace kamionu stojí stejně jako nový dům
Ve Zlíně se představí vesměs moderní vozy. „Každý rok se objeví spousta novinek, hodně aut se staví i s tím, aby měla výstavní premiéru právě ve Zlíně,“ podotkl Topič.
Stejně tak se lze těšit na opravené starší kamiony, tiráky. Podle Radka Topiče však v případě renovace nejde o nic levného.
„Za cenu, za kterou opravíte starou LIAZku, v podstatě postavíte rodinný dům,“ popsal. Na druhou stranu je to podle něj odkaz budoucím generacím.
Finančně už být kamioňákem hitparáda není, kouzlo však nevyhaslo
V rozhovoru Radek Topič připomenul i dobu komunismu, kdy byli řidiči kamionů opravdu někdo. Často totiž mohli jezdit do jinak těžko přístupných západních zemí.
„Bylo to i finančně hodně zajímavé,“ popsal.
A jak je to platově nyní?
„Teď už to taková hitparáda není,“ uvedl. Poukázal i na to, že řidiči kamionů bývají často několik dní v kuse na cestách. Odjedou v neděli večer a vrátí se až v pátek.
„Je tam ale pořád určitá míra svobody, poznáte spoustu zemí, spoustu lidí. A těch západů slunce, co uvidíte, pokud tedy třeba zrovna nestojíte někde čtyři hodiny v koloně. Zkrátka když se budete bavit s řidiči kamionů, tak vám hodně z nich řekne, že by jinou práci nedělali,“ přiblížil Topič s tím, že za volanty kamionů usedává v dnešní době i celá řada žen.
Jaká je v oboru řidičů kamionů konkurence?
Co dalšího bude k vidění na Truck Srazu Zlín?
Proč je rozdíl mezi kamiony v Evropě a USA?
Nejen to se dozvíte v dalším díle talkshow Deník s nadhledem s Radkem Topičem. Další díly seriálu Deník s nadhledem najdete ZDE.