Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Načeva: Matčin mesiášský komplex

Ve středu vystoupila na Flédě neúnavná hledačka nových cest Monika Načeva spolu s Michalem Pavlíčkem.

28.2.2008
SDÍLEJ:

Monika Načeva.Foto: Martin Kyral

Po více než roce bude mít Fléda tu čest hostit jednu z nejoriginálnějších a nejméně odhadnutelných českých zpěvaček – bývalá herečka Divadla Sklep nebo Ha-Divadla, hudebnice vyklíčená z rockových kořenů a neúnavná hledačka nových cest zavítá na brněnskou půdu ve středu 27. února. A co víc, propagovat aktuální desku Mami přijede s více než zajímavými spoluhráči.Kdyby se Monika Načeva narodila o pár desítek let dříve a Miloš Forman by zůstal ve své rodné zemi, možná by po motivu zpěvačky – neřízené střely ignorující trendy, s radostí sáhl. Načeva coby veskrze solitérská osobnost přesně zapadá do jeho konceptu figurek, které i přes nepřízeň okolí, případně za cenu jistého uvrtání se do alternativy, dál tepaly přesně podle svého gusta. Milovnice sci-fi románů a nadšená uživatelka portálu My Space, která svým debutem z roku 1994 zahájila spolupráci s mluvčím „poslední undergroundové generace“ Jáchymem Topolem, přes album Nebe je rudý se přenesla k decentní elektronice a dokráčela do psychedelického prostoru desky Mimoid, se rozhodně nevyžívá v opakování schémat. Na Fontanele (2001) se poprvé uvedla i coby textařka a pro aktuální počin Mami sestavila novou, poněkud bizarní „kapelu“. Její záliba ve vinylových deskách se odrazila v angažování turntablisty DJ Five Michala Pavlíčka, který spoluprodukoval už její debut, zavlekla do projektu coby kytaristu a o texty se postaral její dvorní básník Topol, tentokrát ještě ve spojení s novinářkou Markétou Pilátovou. Sestava rozhodně pozoruhodná, výsledek neméně.

Bylo by ovšem poněkud zbytečné tvářit se, že Načeva se svým dvojčlenným hudebním týmem nějak zásadním způsobem promlouvá do tváře současné hudby. Té české jistě, připnout ke svému, dříve čistě rockovému hudebnímu vyjádření tandem gramofon a kytara, je u nás přece jenom poněkud neobvyklé. Sonda do historie hudby, která obracela svět ke konci devadesátých let ale prozradí, že o nic tak původního ani nejde. Přestože Načeva svoji hudbu nálepkuje jako „active chillout“, standardní scratchování vinylových desek a pomalé elektronické rytmy nemůžou nepřipomenout trip-hopovou vlnu, reprezentovanou projekty jako Massive Attack nebo Portishead. Vlastně se to stává často – trend, který na světovém kolbišti už jenom dobublává, je u nás pořád senzací. V případě Načevy by ale bylo tohle zařazení do kartotéky žánru, jehož sinusoida už je nějakou dobu ve spodní části grafu, příliš jednoduché. „Nikdy jsem se nezaobírala tím, kam patřím. Důležité jsou pro mě jednotlivé skladby, aby mě to bralo, abych mohla s tím před lidi a ne jaký, který, čí styl.“

Těžiště je položeno v osobním vyznání, které rezonuje už v názvu desky – ten získává pevný význam, pokud si člověk uvědomí, jakým životním obdobím právě Monika prochází. Je to samozřejmě role matky od dětí. Ale hlavně – nejkontroverzněji působí právě účast Michala Pavlíčka, což je, jemně řečeno, hudebník, který za svou kariéru několikrát přešlápl. Těžko přemýšlet nad tím, proč se právě tenhle kovaný „bigbíťák“ uvrtal do projektu, který by v jeho očích měl být nebývale „jiný“. A právě Pavlíčkova transformace z klasického rockového kytaristy generace, která více než cokoliv jiného akcentuje schopnost zahrát cokoliv na výborné technické úrovni, do muzikanta, který ustupuje do pozadí a pouze dotváří atmosféru, je na celém albu to nejzajímavější. Načeva, která sama přiznává, že neovládá žádný hudební nástroj, ale přesto hudbu „slyší“ a svoje spolupracovníky vlastně jenom nutí zahrát to, co jí duní v hlavě, stojí na opačné straně hudebního spektra. Načeva je „nová“, Pavlíček ze staré školy a právě průnik těchto dvou osobností zaručuje nezvyklý zážitek.

Zjednodušeně řečeno, je aktuální Načeva jenom „kompilací“ svých starších podob – není pak divu, že na koncertech zaznívají i skladby z dřívějších alb, nechybí „Udržuj svou ledničku plnou“ ani jiné, dnes už kultovní hity. Právě zmíněná lednička je ovšem doprovázena záznamen akustické kytary pouštěným z laptopu, což je více než symbolické. Načeva spojuje. „Mám vždycky radost, když nějaký rocker řekne, že poprvé přijmul DJ-e do muziky a naopak nějaký náctiletý si poslechne, jak někdo umí válet na kytaru…“. Mesiášský komplex Moniky Načevy? Ale ona si to může dovolit.

Jiří M. Špičák

28.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Teplý říjen na jihu Moravy. Na třech místech padnul více než padesátiletý rekord

Podnik CommScope přesouvá výrobu antén do Číny.
7

Protest u továrny v Modřicích: přesouvají nás bez souhlasu, stěžují si pracující

Odpor k politikovi dal rázně najevo. Muž rozkopal volební stánek v centru Brna

Brno - Poškozením volebního stánku vyjádřil svůj politický názor ve středu pozdě večer muž na brněnském náměstí Svobody. Třiatřicetiletý Slovák tam opakovaně do stánku politického hnutí kopal, až rozbil jeho skleněnou výplň.

OBRAZEM: Záchranné týmy lidem radily, jak správně používat reflexní prvky

Brno /FOTOGALERIE/ – Módní přehlídku reflexních doplňků návštěvníkům čtvrteční akce na Moravském náměstí připravili jihomoravští policisté. Na akci s názvem Ať nás vidí ten, kdo řídí hosty upozornili organizátoři na možnosti, kterými mohou lidé zabránit nehodám. „Chceme zdůraznit důležitost bezpečnostních doplňků. Je potřeba, abychom byli vidět, protože život máme jen jeden,” uvedla nadpraporčice Petra Hrůzová. Dopravní nehoda chodce a vozidla má podle ní vždy tragické následky.

Protest v ulicích studentům nepomohl. Rektorem veteriny se stal Alois Nečas

Brno – Rektorem Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně se ve čtvrtek stal současný děkan Fakulty veterinárního lékařství Alois Nečas. „Do funkce po jmenování prezidentem nastoupí 1. února 2018,“ potvrdila mluvčí univerzity Jana Příkazská.

AKTUALIZOVÁNO

Vnuk Alfonse Muchy neuspěl s odvoláním. Epopej patří Praze

Praha, Moravský Krumlov - Cyklus Slovanská epopej patří Praze, nikoliv rodině jeho autora Alfonse Muchy. Skutečnost ve čtvrtek potvrdil pražský městský soud, který zamítl odvolání Johna Muchy. Ten bude ve sporu pokračovat. „Podám dovolání k nejvyššímu soudu,“ oznámil malířův vnuk. Pražští galeristé monumentální cyklus vystaví napřesrok v pražském Obecním domě. Sály stále nabízí i Moravský Krumlov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení