Bienále Brno 2008 bude sice zahájeno až v polovině června, již dnes ale víme, koho tato přehlídka současného grafického designu letos představí publiku. Zasedla totiž výběrová porota, která z množství přihlášených prací vybrala šest set exponátů od třiačtyřiceti autorů s celkem dvaceti šesti zemí.Tématem letošní přehlídky bude grafický design, ilustrace a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.

Brněnské bienále je nejstarší přehlídkou grafického designu na světě. Bylo založeno roku 1963 z iniciativy Jana Reilicha staršího – akademického malíře zabývajícího se grafickým designem – a tehdejšího ředitele Moravské galerie v Brně, Jiřího Hlušičky. Pod názvem Bienále užité grafiky v Brně se ve dvouletých intervalech začala organizovat přehlídka různých oblastí grafického designu.

V uvolňující se atmosféře první poloviny šedesátých let se tedy díky zesilujícímu hlasu umělecké inteligence a požadavku umělecké svobody podařilo uskutečnit tuto dříve nevídanou záležitost. Původně se počítalo se třemi tématy, která se budou po dvou letech střídat, v roce 1968 však bylo zrušeno téma problematiky výstavnické tvorby a dodnes se tak udržely dva základní náměty: propagační grafika a plakát na jedné straně, a knižní a časopisecká grafika na straně druhé.

První výstava v roce 1964 byla věnována československé grafické produkci, která se v té době vyvíjela směrem k modernímu pojetí a nechávala za sebou svoji angažovanou minulost. Hlavním proudem se u nás stal filmový plakát, který brzy dosáhl mezinárodní úrovně. Další přehlídky se již konaly za bohaté účasti zahraničních umělců, což díky národní politice boje za mír a přátelství mezi národy kupodivu zůstalo nezměněno.

S určitými obtížemi se za bývalého režimu ale Moravská galerie potýkat musela. Největší těžkosti nastaly za normalizace, když roku 1972 podle rozhodnutí mezinárodní poroty obdržel Velkou cenu slovenský grafik Albín Brunkovský za ilustrační cyklus Bella Italia, o kterém ve straně usoudili, že jde o problematický surrealismus – od té doby bylo bienále pečlivěji sledováno. Zrušit jej se ale díky mezinárodnímu renomé nikdo neodvážil. I přesto se často ředitel Jiří Hlušička strachoval, jestli nebude připravovaný ročník kvůli nějakému nevyhovujícímu exponátu zrušen, jestli jim bude přidělena s napětím očekávaná dotace ministerstva kultury či jestli nebude napadeno složení organizačního výboru. Přehlídka se ale v programu Moravské galerie udržela, a to i přes její značný konfrontační význam. Na plakátech a knižních ilustracích byly zřetelně vidět rozdíly životních podmínek lidí z rozdělených částí Evropy.

Letošní očekávané třiadvacáté bienále svědčí o tom, že se tradici podařilo udržet a ohlas přehlídky ve světě je podle počtu účastníků velmi výrazný. Nejvíce zájemců se hlásí již tradičně z České republiky, Německa a Japonska, bienále se účastní i návrhy z Mexika, Íránu, Nizozemska, Itálie či Švýcarska.

Z přihlášených prací vybírala v lednu porota grafické návrhy určené pro přehlídku. Předseda poroty Karel Aubrecht uvedl, že při výběru byl důraz kladen nejen na originalitu a nový přínos grafických prací, ale i na umění kvalitního klasického pojetí. Účastníci se mohli přihlásit do kategorií knihy a výstavní katalogy, obaly nosičů digitálních a audiovizuálních médií, časopisy a noviny, tvorba písma a digitální média. Podle Marty Sylvestrové, členky poroty a kurátorky sbírky grafického designu, se tato nová média ještě nestala rovnocenným soutěžním partnerem těm tištěným – do této kategorie se přihlásilo šedesát sedm prací, z nichž porota vybrala pouze sedm.

Ze všech prací určí dva dny před zahájením bienále mezinárodní porota vítěze, který obdrží Velkou cenu. Dále budou uděleny Hlavní ceny za vítězství v různých kategoriích a řada dalších ocenění.

Bienále ovšem není tvořeno pouze soutěžní přehlídkou. Druhou důležitou částí je odborné sympozium, jenž tento rok nese název Grafický design příště. Na sympoziu vystoupí se svými příspěvky odborníci na grafický design z celého světa. Další částí programu je také profilová výstava, kterou letos připraví Abott Miller, významný grafický designér a teoretik, partner newyorského designérského studia Pentagram a editor časopisu 2wice.

Z chystaných doprovodných akcí jmenujme výstavy z cyklu Práce z…, kde se letos představí slovinský grafický design či cyklus výstav osobností oboru, kde budeme moci spatřit práci Jiřího Rathouského či vítěze Bienále Brno 2004 Fumia Tachibany. Tak jako každý rok se po skončení bienále vystavené práce stanou součástí sbírek grafického designu Moravské galerie v Brně. Bienále Brno je největší tuzemskou grafickou soutěží – podobně, jako mají Karlovy Vary filmový festival, má Brno svoje bienále.

Autorka je kunsthistorička

Petra Hlaváčková