Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. V duchu tohoto hesla se neslo včerejší dopoledne. Hasiči, záchranná služba a policisté se zúčastnili cvičení, které mělo prověřit jejich připravenost v případě, že by se v tunelu pod křižovatkou brněnských ulic Hlinky a Bauerova stala dopravní nehoda.

Je čtvrtek, krátce po deváté hodině ranní, a v tunelu pod křižovatkou v ulici Hlinky právě začíná drama. Řidič stařičké bílé škodovky při přejíždění z rampy tunelu do středového pásu naráží do autobusu plného lidí, od kterého se prudce odrazí a napere to do zdi po levé straně. Ta ho vymrští na druhou stranu tunelu a on končí tváří v tvář protější stěně. Uvnitř plechové klece zůstávají záklíněni čtyři vážně zranění lidé. Z kapoty se valí kouř. Ani autobus nezůstane ušetřen – poté, co do něho škodovka narazí, se jeho zadní část vychýlí doleva. Řidič ztrácí kontrolu nad čtyřkolým monstrem a naráží do zdi tunelu. Výsledek? Zůstává uvězněný v kabině s vážnými poraněními. Také cestující za ním mají šrámy.

Prakticky ihned přijíždí typické červeně zbarvené vozy, z nichž pohotově vyskakují hasiči, aby pomohli všem zraněným. Škodovku musí „rozstříhat“, a to pokud možno co nejrychleji – čas je nemilosrdný a minuty ubíhají. Stejně tak oheň, který zachvátil celou zadní část auta je zapotřebí zlikvidovat. Cestující z autobusu je nutné rozdělit podle závažnosti zranění – ti, co jsou schopni samostatné chůze, na jednu stranu, zbytek pak na stranu druhou, kde je hasiči ukládají na speciální nosítka, které používá mimo jiné také horští záchranáři. „Všichni hasiči absolvují školení, aby byli schopni rozpoznat vážnost zranění a kvalifikovaně tak poskytnout první pomoc. Jejich přeškolení pak probíhá podle přesně stanoveného plánu,“ vysvětluje velitel požární stanice u brněnského výstaviště Stanislav Racek, pod kterého spadá také tunel u Hlinek.

O zraněné se dále postarají lékaři, kteří přijeli v sanitkách záchranné služby. Následují je policisté, na jejichž bedrech spočívá zajištění dopravy v okolí tunelu. Jejich kolegové z kriminální služby pak musí vše pečlivě zdokumentovat.

O lidské životy je již postaráno a tak už zbývá jenom vyprostit havarovaná auta, odklidit trosky a úlomky částí aut a vyčistit silnici. A po hodině a půl už mohou policisté tunel opět zprovoznit.

„Byl jsem velice mile překvapen disciplinovaností řidičů, které policisté naváděli na objízdnou trasu. Podle mne je tento respekt k dopravním omezením důsledkem strachu z podobných nehod, jaké se staly v poslední době v tunelech v Alpách,“ shrnuje cvičnou záchrannou akci Jiří Matouš ze společnosti Brněnské komunikace, která spravuje všechny tři brněnské tunely. Na starosti má také kamerový systém, který bedlivě střeží veškeré dění uvnitř. „Při minulém cvičení v Husovickém tunelu se nám stalo, že jeden řidič, který měl hodně naspěch, odmítl respektovat dopravní omezení a vjel do tubusu, přestože se z něho valil uměle vytvořený kouř,“ vzpomíná Matouš.

A co na včerejší cvičení říkali řidiči? „Pořádně jsem se vyděsil, když jsem uviděl blikající majáčky. Myslel jsem, že se tu stala nějaká tragická nehoda. Celkem pravidelně sleduji v televizi i radiu regionální zpravodajství a nic takového nehlásili. Spěchám za klientem a teď mám obavy, že naberu zpoždění,“ říká Aleš Snášel, který stejně jako mnozí další řidiči uvízl v koloně, která se vytvořila u tunelu.

Včerejší cvičení nebylo první, které zdi tunelu zažily. V červnu, tedy ještě před jeho otevřením, už se v něm jedno uskutečnilo. Čtvrteční akci však přece jenom nelze jedno prvenství upřít – byla první, která proběhla za plného provozu.