V Jihomoravském kraji se letos stalo bezmála třináct tisíc dopravních nehod, což je pokles o více než dva tisíce za stejné období minulého roku. „Je to díky větší ukázněnosti řidičů, častým kontrolám na silnicích a také tím, že stále méně motoristů hlásí policii drobné nehody,“ vysvětlil šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.

Tuto statistiku ale kazí údaj o obětech nehod. Letos totiž zahynulo na jihomoravských silnicích už sto dvacet lidí, což je téměř o padesát lidí víc než vloni. Policisté ani odborníci zatím nemají pro tento dramatický nárůst vysvětlení. Jižní Morava se tak stala v počtu úmrtí na silnicích nejhorším krajem v republice. „Přičiny zatím analyzujeme a chceme je v budoucnu řešit,“ uvedl Tržil.

Satelitní přesnost

S policií spolupracuje i brněnské Centrum dopravního výzkumu. Už rok společně pracují na projektu, který zaznamenává nejnebezpečnější úseky silnic v celé republice. Policisté v rámci projektu označují místa karambolů mnohem přesněji a pečlivěji. Pomáhá jim v tom satelitní navigace. „Projekt zobrazení nehod zatím je a ještě rok bude ve zkušební fázi,“ řekl Pavel Tučka z Centra dopravního výzkumu.

Z prvních výsledků výzkumu vyplývá, že nejhorším úsekem co do počtu nehod se stal 95. kilometr dálnice D1. Na nejfrekventovanější dopravní tepně v zemi nedaleko Humpolce se za jediný rok sledování stalo bezmála sto padesát nehod.

O kritickém úseku na dálnici ví snad každý řidič. „Havárka je tam každou chvíli. Divím se, že se to neřeší,“ řekl Petr Krejčí z Brna. Po dálnici do Prahy a zpátky jezdí minimálně jednou týdně.

Druhou smutnou příčku ve výzkumu obsadil 209. kilometr dálnice D1 před Holubicemi na Vyškovsku. Tam za rok havarovalo šestadevadesát řidičů. Třetí nejhorší je křižovatka znojemských ulic Dukelská a Brněnská s pětatřiceti nehodami.

Nebezpečné jsou také silnice prvních tříd, které protínají velká města. K obávaným silnicím mezi řidiči tak na jihu Moravy patří hlavní tahy vedoucí do Brna.

Silnice smrti

Řadu obětí májí silnice vedoucí ze Svitav do Brna. „Nehody na silnici I/43 jsou dány uspořádáním terénu, hustotou provozu, ale hlavně nekázní řidičů. Silnice už také ani zdaleka nevyhovuje provozu, na který byla postavena,“ uvedl ředitel blanenské dopravní policie Jaroslav Řezníček. Podobně je na tom silnice z Mikulova do Brna.

I na Znojemsku patří silnice na Brno k nejnebezpečnějším. „Nejkritičtější je úsek kolem Lechovic, ale nebezpečná je celá silnice až po hranice okresu s Břeclaví,“ potvrzuje Petr Mareš, velitel znojemských hasičů, kteří asistují u všech vážnějších havárií.