Loni ani jeden. Na vině jsou většinou nepozorní řidiči. Rychlá jízda v obci připravila o život například dvaaosmdesátiletou ženu z Kuřimi na Brněnsku. Řidič si chodkyně s berlou nevšiml. „Začal brzdit pozdě a důchodkyni srazil. Při převozu do nemocnice žena zemřela,“ popsal jeden z případů mluvčí policie Brno­ ­venkov Aleš Mergental.

Viníci ujíždějí

Tragická nehoda v Kuřimi je z těch, kdy řidič poskytl zraněnému první pomoc. Podle dopravního psychologa Jana Weinbergera však narůstá počet motoristů, kteří z místa nehody ujíždějí. „Řidiči nejsou kvalitně vzděláváni v poskytování první pomoci,“ vytyčil Weinberger základní důvod, proč řidiči nechají zraněného bez povšimnutí. Lidem, kteří neposkytli první pomoc, hrozí až desetileté vězení.

„Těžká zranění chodců jsou doprovázena krvácením do mozku nebo dutiny břišní. Mohou se také utrhnout játra či slezina,“ uvedl lékař brněnské Úrazové nemocnice Petr Svoboda. „Jednou jsem srazil chlapce, který stál zády k přechodu a pak mi vběhl pod kola. Naštěstí se nic nestalo. Přechodů si všímám víc, když jsou vybaveny semafory. Jinak čekám na signál chodce, který dá jasně najevo, že vstupuje na silnici,“ líčí zkušenosti z Brna David Bačovský, který denně dojíždí z Perné u Mikulova.

Podle odborníka na bezpečnostní politiku Pavla Skládaného je na jižní Moravě šestkrát větší pravděpodobnost, že auto srazí chodce, než v ostatních evropských regionech. „Pozoroval jsem čtyřproudovou cestu před Rondem a byla náhoda, že jsem nebyl svědkem nehody,“ upozornil na nebezpečný úsek Skládaný. Místo, kde není semafor a cesta se přechází bez přerušení, je podle něj příkladem zastaralého bezpečnostního systému.

„Chybí dělicí ostrůvky, zpomalovače i kontrola policie,“ dodal Skládaný. Letos bylo v kraji zraněno na přechodech sedmdesát pět chodců. Oproti loňsku je to o dvaadvacet případů víc.