Více než milionovou škodu si vyžádala srážka ujetého montážního motorového vozu a nákladního vlaku v Řikoníně na Brněnsku. Nebýt duchapřítomné reakce výpravčího, kterému se nákladní vlak podařilo zastavit, mohly být následky nehody mnohem vyšší.

„Montážní vůz, kterému se železničářskou hantýrkou říká Mandelinka, do Říkonína ujel z vyloučené koleje mezi Řikonínem a Vlkovem u Tiškova, kde se dělala výměna trakčního vedení. Stalo se to právě ve chvíli, kdy měl z Řikonína do Vlkova u Tišnova odjíždět nákladní vlak,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Vlak se duchapřítomnému výpravčímu ve stanici Řikonín podařilo zastavit tlačítkem „generální stop“. Tím zabránil vzniku vyšší škody i možnému zranění strojvedoucího nákladního vlaku, který z lokomotivy stihl před nárazem vyskočit.

K čelnímu střetu montážního vozu a nákladního vlaku došlo podle předběžného šetření Drážní inspekce v rychlosti necelých padesát kilometrů v hodině. Škoda je čtyři sta tisíc korun na lokomotivě a tři čtvrtě milionu korun na montážním vozu „Příčinou nehody bude s největší pravděpodobností fatální selhání lidského činitele a porušení bezpečnostních předpisů,“ dodal Neusar.

Tragédie z roku 1970

Největší železniční neštěstí se u Řikonína stalo v prosinci 1970. Havárie si vyžádala jedenatřicet mrtvých a desítky těžce zraněných. Na nákladní vlak stojící u vjezdového návěstidla před železniční stanicí Řikonín najela lokomotiva. Osm vagonů vyskočilo z kolejí. Tyto vozy se částečně vychýlily do druhé hlavní koleje, po níž právě přijížděl expres Pannonia

Obě vlakové soupravy se střetly na vysokém viaduktu. Lůžkový a jídelní vůz po mostě nepřejely a zůstaly zaklíněné do sebe na prudké stráni vedle viaduktu. Shodou okolností bylo v jídelním voze mnoho cestujících, kteří si zašli na snídani. Vlak odjížděl z Brna v o tři čtvrtě na sedm ráno s dvacetiminutovým zpožděním.