VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vánoční tragédie: 103 mrtví, 83 zraněných

Šakvice - Na Štědrý den roku 1953 se u Šakvic na Břeclavsku srazily vlaky. Strojvedoucí jednoho z nich před jízdou pil.

22.12.2007 2
SDÍLEJ:

Vítězslav Kostrhoun v místě, kde se tragédie stala.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Šťastné a veselé. Tak si lidé představují Vánoce. Pro některé mohou být svátky nešťastné a tragické. Hořkou příchuť měl pro desítky rodin Štědrý den roku 1953. U Šakvic na Břeclavsku se odehrálo jedno z největších železničních neštěstí v historii drah. Zemřeli sto tři lidé, více než osm desítek jich vyvázlo s těžkým zraněním.

Strojvedoucí, který nasedal v noci na Štědrý den do parní lokomotivy, byl „pod parou“. Zřejmě si myslel, že cestu po kolejích z Brna do Bratislavy zvládne popaměti. Jel ji přece už mnohokrát. Jenže alkohol ho zmohl. Ani topič nebyl střízlivý. Přesto rychlík z brněnského hlavního vlakového nádraží vyjel. Do cílové stanice nedorazil. Srazil se s jiným vlakem.

Ve chvíli, kdy se na jih Moravy řítil rychlík, jel v osobním vlaku z Brna do Břeclavi tehdy devětadvacetiletý Vítězslav Kostrhoun. Byl unavený, protože se vracel domů z prodloužené směny v Brně.

Osudový okamžik
„Dělal jsem na spěšninách a jako před každými Vánocemi byla spousta práce. Doháněli jsme plán, a tak jsem z Brna odjížděl až po jedenácté večer. Osobák byl narvaný. Lidé stáli v uličkách a ve vagonech bylo skoro nedýchatelno,“ vzpomíná Kostrhoun na cestu, která se mu pevně zaryla do paměti.

Při vyprávění má v očích slzy. „Asi dvě stě metrů od stanice Šakvice osobák zastavil. Musel čekat na uvolnění koleje na nádraží. Díval jsem se z okna ven a už se těšil do postele. Najednou se to stalo. Obrovský náraz a pak tma,“ říká Kostrhoun.

Náraz ho vymrštil z vagonu do srázu. Několik vteřin o sobě vůbec nevěděl. Když procitl z otřesu, snažil se ve tmě a nastalém zmatku rozkoukat. „Všude jsem slyšel křik a nářek. Mrzlo a já měl na sobě jen košili a kalhoty. Ostatní svršky zůstaly ve vlaku, který byl napadrť,“ popisuje Kostrhoun osudové okamžiky. Z hlavy mu tekla krev, měl naražená záda a nevěděl, co dělat. Nezbývalo mu než čekat na pomoc.

Asi v jednu hodinu v noci se ve Starovičkách na Břeclavsku rozezněly sirény. Ohlašovaly hasičský poplach. Do hasičské zbrojnice okamžitě běžela i tehdy dvaadvacetiletá Jarmila Kostrhounová. Byla velitelkou sboru dobrovolných hasičů a v poklusu do hasičky si myslela, že jde o planý poplach.

„Místo planého poplachu se jednalo o tragédii. Když jsme přijeli na místo neštěstí, nebylo skoro vůbec nic vidět. Možná to bylo dobře. Zakopávala jsem o těla mrtvých lidí, dodnes slyším srdceryvný nářek a hlasitý křik přeživších,“ líčí Kostrhounová zážitky z nejhorší noci v životě. Živým i těžce zraněným se snažila pomoct. „Sanitky jezdily jedna za druhou, připadalo mi to nekonečné. Někteří zranění mě prosili, abych je zabila, protože nesnesou tu hroznou bolest. Na to se nedá zapomenout,“ říká žena.

Pomáhala do rána
Mladá hasička pomáhala zraněným až do šesti hodin ráno. Pak přijeli vojáci a oblast uzavřeli. „Byla jsem zvědavá a šla se na místo tragédie podívat ještě dopoledne. Viděla jsem řadu mrtvých. Před očima mám tělo muže, kterého vojáci dávali na nosítka. Měl amputované nohy, a jak ležel v tom mrazu, měl zdviženou ruku v pěst. Vypadalo to, jako by chtěl zahrozit. Půl roku jsem kvůli tomu špatně spala, a když jsem šla do sklepa pro brambory, viděla jsem to pořád před sebou,“ vzpomíná Kostrhounová.

Podle historických podkladů z archivu Českých drah zavinila tragédii, do té doby největší na československých kolejích, hrubá nedbalost. „Spočívala v nerespektování návěstí lokomotivní četou rychlíku. Svou roli zřejmě sehrál i alkohol,“ tvrdí železniční historik Pavel Schreier.

Podle něj se nejednalo o první velkou katastrofu na kolejích. „Pouhé tři roky a tři dny před šakvickým masakrem, přesně 20. prosince 1950, přišlo v nedalekém Podivíně o život sedmatřicet lidí. Jednalo se o cestující autobusu, který smetl na přejezdu projíždějící rychlík. Viníkem byl závorář, který zvedl závory bezprostředně před průjezdem rychlíku,“ dodává.

Ukradené hodinky
Vyšetřování šakvické nehody trvalo několik měsíců. Sdělovací prostředky tehdy přímo o havárii moc neinformovaly. Oslavné ódy však noviny pěly na lidi, kteří se zapojili do záchranných akcí.
Tři desítky z nich dostaly vyznamenání od československého prezidenta Antonína Zápotockého. Byla mezi nimi i mladá hasička ze Staroviček Jarmila Kostrhounová. Dostala ruské hodinky, které jí prý nakonec kdosi přibližně po roce ukradl.

Autor: Pavel Mokrý

22.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 18 000 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavač/-ka potravin. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní pozice: Prodavač/-ka potravin., , praxe v potravinářství, zbožíznalství, Benefity: stravenky, příplatky, , Kontaktní osoba: Jiří Folk, tel. 602709596, e-mail: folk@rapobrno.cz. Pracoviště: Rapo brno, s.r.o. - 01, Bezručova čtvrť, č.p. 841, 664 34 Kuřim. Informace: Jiří Folk, +420 602 709 596.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 50 000 Kč

Montéři lan a zdvihacích zařízení Montér výtahů a výtahových šachet. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Požadujeme 3 roky praxe v oboru., Místo výkonu práce: Brno, , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Beta control s.r.o., Černého, č.p. 829, 635 00 Brno 35. Informace: Hubert Koželuha, +420 515 511 214;603 233 806.

Výroba - Obsluha ostatních stacionárních strojů a zařízení 13 500 Kč

Obsluha ostatních stacionárních strojů a zařízení jinde neuvedená. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Zájemci se dostaví v Út a Pá mezi 9.00 - 10.00 hodinou na kontaktní adresu, Koželužská 9, Brno, Požadujeme dobrý zdravotní stav. Samostatnost. Spolehlivost., Broušení a montáž kovových dílců a skládání kovových konstrukcí, obsluha strojů., , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Stejk s.r.o., Koželužská, č.p. 34, 602 00 Brno 2. Informace: Jiří Karmazin, +420 543 422 774.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Manipulační dělník 12 200 Kč

Pomocní manipulační pracovníci (kromě výroby). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt telefonicky ( po-pá od 9:00 do 15:00 hod.), , Krátkodové zaměstnání.. Pracoviště: Plp invest moravia s.r.o. - 01, Jízdárenská, č.p. 850, 664 62 Hrušovany u Brna. Informace: Vitalii Mazaltcev, +420 773 689 981.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravní policisté zkontrolovali autobusy na jedenácti vybraných místech Jihomoravského kraje.

Policisté kontrolovali autobusy. Polský řidič lhal o době odpočinku

Na snímku  Ashiru. Ilustrační foto.

Zbrojovka dala Lanžhotu šest gólů, vyzkoušela i chorvatského záložníka

Mikulov navštívily hvězdy z NHL. Přijel Voráček i Pastrňák

Mikulov /FOTOGALERIE/- Sportem pomáhají pacientům trpícím roztroušenou sklerózou. Už třetím rokem. Nadace Jakuba Voráčka pořádala v Mikulově charitativní akci Hokejky pro Kluka Puka.

Vlak srazil mladou ženu. Záchranáři ji oživovali přímo pod vagónem

Brno – O život bojuje mladá žena, kterou srazil v neděli krátce před jedenáctou hodinou dopoledne v brněnských Černovicích rychlík. Úsek mezi hlavním nádražím a Slatinou byl pro vlaky neprůjezdný. Trať je podle informací Českých drah znovu průjezdná od půl druhé odpoledne.

AKTUALIZOVÁNO

U Olympie se srazila čtyři auta. Zranilo se šest lidí, na D2 se tvořily kolony

Brno – Nehoda čtyř osobních aut na dálnici D2 poblíž obchodního centra Olympia Brno si vyžádala šest zraněných lidí. Na místě se vytvořila více než čtyřkilometrová kolona.

Žáci jsou líní. Z tělocviku se vymlouvají na zapomenuté úbory i ženské problémy

Jižní Morava - Hráli jsme pořád jen fotbal, nebavilo mě to, vysvětluje loňský maturant z Brna Daniel Filipek, proč si vyřídil celoroční uvolnění z tělocviku. „Zranil jsem se a využil toho, abych už cvičit nemusel,“ přiznává.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT