VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vánoční tragédie: 103 mrtví, 83 zraněných

Šakvice - Na Štědrý den roku 1953 se u Šakvic na Břeclavsku srazily vlaky. Strojvedoucí jednoho z nich před jízdou pil.

22.12.2007 2
SDÍLEJ:

Vítězslav Kostrhoun v místě, kde se tragédie stala.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Šťastné a veselé. Tak si lidé představují Vánoce. Pro některé mohou být svátky nešťastné a tragické. Hořkou příchuť měl pro desítky rodin Štědrý den roku 1953. U Šakvic na Břeclavsku se odehrálo jedno z největších železničních neštěstí v historii drah. Zemřeli sto tři lidé, více než osm desítek jich vyvázlo s těžkým zraněním.

Strojvedoucí, který nasedal v noci na Štědrý den do parní lokomotivy, byl „pod parou“. Zřejmě si myslel, že cestu po kolejích z Brna do Bratislavy zvládne popaměti. Jel ji přece už mnohokrát. Jenže alkohol ho zmohl. Ani topič nebyl střízlivý. Přesto rychlík z brněnského hlavního vlakového nádraží vyjel. Do cílové stanice nedorazil. Srazil se s jiným vlakem.

Ve chvíli, kdy se na jih Moravy řítil rychlík, jel v osobním vlaku z Brna do Břeclavi tehdy devětadvacetiletý Vítězslav Kostrhoun. Byl unavený, protože se vracel domů z prodloužené směny v Brně.

Osudový okamžik
„Dělal jsem na spěšninách a jako před každými Vánocemi byla spousta práce. Doháněli jsme plán, a tak jsem z Brna odjížděl až po jedenácté večer. Osobák byl narvaný. Lidé stáli v uličkách a ve vagonech bylo skoro nedýchatelno,“ vzpomíná Kostrhoun na cestu, která se mu pevně zaryla do paměti.

Při vyprávění má v očích slzy. „Asi dvě stě metrů od stanice Šakvice osobák zastavil. Musel čekat na uvolnění koleje na nádraží. Díval jsem se z okna ven a už se těšil do postele. Najednou se to stalo. Obrovský náraz a pak tma,“ říká Kostrhoun.

Náraz ho vymrštil z vagonu do srázu. Několik vteřin o sobě vůbec nevěděl. Když procitl z otřesu, snažil se ve tmě a nastalém zmatku rozkoukat. „Všude jsem slyšel křik a nářek. Mrzlo a já měl na sobě jen košili a kalhoty. Ostatní svršky zůstaly ve vlaku, který byl napadrť,“ popisuje Kostrhoun osudové okamžiky. Z hlavy mu tekla krev, měl naražená záda a nevěděl, co dělat. Nezbývalo mu než čekat na pomoc.

Asi v jednu hodinu v noci se ve Starovičkách na Břeclavsku rozezněly sirény. Ohlašovaly hasičský poplach. Do hasičské zbrojnice okamžitě běžela i tehdy dvaadvacetiletá Jarmila Kostrhounová. Byla velitelkou sboru dobrovolných hasičů a v poklusu do hasičky si myslela, že jde o planý poplach.

„Místo planého poplachu se jednalo o tragédii. Když jsme přijeli na místo neštěstí, nebylo skoro vůbec nic vidět. Možná to bylo dobře. Zakopávala jsem o těla mrtvých lidí, dodnes slyším srdceryvný nářek a hlasitý křik přeživších,“ líčí Kostrhounová zážitky z nejhorší noci v životě. Živým i těžce zraněným se snažila pomoct. „Sanitky jezdily jedna za druhou, připadalo mi to nekonečné. Někteří zranění mě prosili, abych je zabila, protože nesnesou tu hroznou bolest. Na to se nedá zapomenout,“ říká žena.

Pomáhala do rána
Mladá hasička pomáhala zraněným až do šesti hodin ráno. Pak přijeli vojáci a oblast uzavřeli. „Byla jsem zvědavá a šla se na místo tragédie podívat ještě dopoledne. Viděla jsem řadu mrtvých. Před očima mám tělo muže, kterého vojáci dávali na nosítka. Měl amputované nohy, a jak ležel v tom mrazu, měl zdviženou ruku v pěst. Vypadalo to, jako by chtěl zahrozit. Půl roku jsem kvůli tomu špatně spala, a když jsem šla do sklepa pro brambory, viděla jsem to pořád před sebou,“ vzpomíná Kostrhounová.

Podle historických podkladů z archivu Českých drah zavinila tragédii, do té doby největší na československých kolejích, hrubá nedbalost. „Spočívala v nerespektování návěstí lokomotivní četou rychlíku. Svou roli zřejmě sehrál i alkohol,“ tvrdí železniční historik Pavel Schreier.

Podle něj se nejednalo o první velkou katastrofu na kolejích. „Pouhé tři roky a tři dny před šakvickým masakrem, přesně 20. prosince 1950, přišlo v nedalekém Podivíně o život sedmatřicet lidí. Jednalo se o cestující autobusu, který smetl na přejezdu projíždějící rychlík. Viníkem byl závorář, který zvedl závory bezprostředně před průjezdem rychlíku,“ dodává.

Ukradené hodinky
Vyšetřování šakvické nehody trvalo několik měsíců. Sdělovací prostředky tehdy přímo o havárii moc neinformovaly. Oslavné ódy však noviny pěly na lidi, kteří se zapojili do záchranných akcí.
Tři desítky z nich dostaly vyznamenání od československého prezidenta Antonína Zápotockého. Byla mezi nimi i mladá hasička ze Staroviček Jarmila Kostrhounová. Dostala ruské hodinky, které jí prý nakonec kdosi přibližně po roce ukradl.

Autor: Pavel Mokrý

22.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojní inženýři a projektanti 55 000 Kč Strojní inženýři projektanti, konstruktéři specialista v oblasti motorek. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 55000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem, , Produktový specialista se zkušenostmi v oblasti certifikace L4 vozidel (motocykly s postranním vozíkem), vynikající znalost konstrukce a, návrhu motocyklů všech typů., Dobrá znalost konstrukce spalovacích motorů s protiběžnými písty (typu boxer), zkušenosti s konstrukcí motorů s rozvody OHC a, řešením rozvodů královskou hřídelí., Práce s motocyklem, který má dva náhony – na zadní kolo a na postranní vozík., Jazyky: angličtina – plynně, komunikace s centrálou v USA, ruština – plynně, komunikace s výrobním závodem v Rusku., , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Imz-ural czech s.r.o., Lidická, č.p. 700, 602 00 Brno 2. Informace: Nuarev Aleksei, . Stavebnictví - Stavebnictví Geodeti a ostatní 20 000 Kč Kartografové a zeměměřiči Geodet. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Způsob prvního kontaktu se zaměstnavatelem: e-mailem , Geodet technik - práce v terénu včetně ovládání měřičské techniky, znalost práce na PC - CAD, ŘP, Nabízíme: Stravenky, 13. plat, 5 týdnů dovolené, Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Kvadrant, spol.s r.o., Pechova, č.p. 1761, 615 00 Brno 15. Informace: Petr Kučerka, . Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 12 200 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov Pomocní dělníci ve výstavbě budov. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 16. Poznámka: Místo výkonu práce BRNO-MĚSTO, Pracovní doba přizpůsobená potřebám zaměstnavatele, výškové práce, dobrý zdravotní stav, flexibilita, fyzicky náročná práce., , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckými kartami.. Pracoviště: Karpostav s.r.o., Košuličova, č.p. 755, 619 00 Brno 19. Informace: Miroslav Doležal, +420 775 869 344. Management - Management Ředitel 25 000 Kč Řídící pracovníci v oblasti obchodu Franchisingový manager sítě SOLODOOR. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Způsob prvního kontaktu: telefonicky nebo e-mailem, , Zajištění činností souvisejících s provozem a rozvojem franchisingového konceptu, zajištění aktivit spojených se získáním klienta a zřízením nových prodejen; komunikace a kontakt se stávajícími partnery v rámci sítě, jejich vedení a kontrola; zajišťování a koordinace marketingových aktivit; řízení vnitřní provozní sítě franchisantů; zajištění rozvoje konceptu Provozní příručky a kontrolu plnění jejich ustanovení; jednání a komunikace s dodavateli., , Požadujeme: minimálně SŠ vzdělání, praxe v obchodní činnosti nebo na obdobné pozici min. 2 roky - výhodou; příjemné vystupování a výborné prezentační schopnosti; zájem o obchod a práci se zákazníkem; obchodní dovednosti; dobrá znalost PC (MS Office, internet); ŘP "B"; aktivní přístup, samostatnost, spolehlivost, flexibilitu, orientaci na výsledek, zodpovědnost, loajalitu, chuť učit se novým věcem; bez záznamu v trestním rejstříku a bez exekucí. , , Zaměstnanecké výhody:, Mobilní telefon, služební automobil, notebook, školení a vzdělávací kurzy.. Pracoviště: Solodoor centrum s.r.o., Cejl, č.p. 494, 602 00 Brno 2. Informace: Stanislav Malohlava, +420 601 102 354.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejista Václav Karabáček.

Kometa posiluje ze zámoří. Po pěti letech v Americe se vrací útočník Karabáček

Ilustrační foto

Houbaři se radují, nosí plné koše. Žně přitom ještě ani nezačaly, říká odborník

Kvůli mikrospánku řidiče bouralo u Pasohlávek auto. Tři cestující jsou zranění

Pasohlávky – Nehodou skončila jízda třiačtyřicetiletého řidiče v noci na pondělí v Pasohlávkách na Brněnsku. Záchranáři ošetřovali tři zraněné, škoda je sedm set tisíc korun.

Silný noční vítr zvedal plechy na střechách, spadený strom zablokoval vlak

Jižní Morava – Silný podzimní vítr v noci na pondělí komplikoval řidičům cestu po silnicích a zaměstnal také jihomoravské hasiče. K odstraňování jeho následků vyjížděli od nedělní osmé hodiny večer do pondělích čtvrt na devět ráno celkem k 59 případům.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra kandidátky Pirátů Tomáše Koláčného

Brno - Otázky lídrovi kandidátky Pirátů do brněnského zastupitelstva Tomáši Koláčnému můžete podávat už nyní. Odpoví na ně v předvolebním online rozhovoru v úterý 25. září 2018 od 12.30 hodin.

Nová aplikace pro cyklisty? Není to navigace, tvrdí cyklistický spolek

Brno - Bezpečnější pohyb po městě a lepší plánování trasy má cyklistům umožnit nová aplikace. Cyklisté ji však kritizují.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT