Nejzatíženějším úsekem na silniční a dálniční síti v České republice je úsek dálnice D1 na okraji Prahy mezi připojením Pražského okruhu u Modletic a sjezdem na Říčany, kde po dálnici a souběžných kolektorových vozovkách v celkem deseti pruzích projede denně více než 103 tisíce vozidel. Vyplývá to z posledního sčítání dopravy, které provedlo Ředitelství silnic a dálnic.

Také na druhém místě je dálnice D1, a to je o kousek dál mezi Chodovem a Spořilovem v Praze. V šesti pruzích tudy denně projede devadesát tisíc vozidel.

Nejvíce zatíženým úsekem se čtyřmi pruhy D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih, kudy denně projede 76,5 tisíce vozidel.

Sever Brna: 55 tisíc aut za den

Mimo dálnice je pak nejvyužívanější silnice I/43 mezi Hradeckou a Hapalovou ulicí na severu Brna, kde ŘSD naměřilo více než 55 tisíc vozidel za den. Ještě více aut projede po některých místních komunikacích v hlavním městě, těch se ale sčítání netýkalo.

Cingrovou ulicí ve směru od Frýdku-Místku se dalo projet. Na navazující Cihelní ulici se však motoristé dostali do pasti.
Uzavírky, opravy, kolony. Ostrava se z pohledu řidičů stala jednou velkou pastí

Pokud jde o těžkou nákladní dopravu, především kamiony, nejvíce jich projede opět úsekem D1 od Pražského okruhu po křižovatku se silnicí II/101 do Říčan, a to dvaadvacet tisíc. Jen o něco málo méně jich projede po D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Na úseku Pražského okruhu mezi Slivencem a Ořechem jezdí denně v průměru téměř 19 tisíc těžkých vozidel a nejvíce zatíženým úsekem silnice I. třídy v této skupině je úsek I/52 v Modřicích u Brna s více 10,5 tisíci těžkými vozidly.

Mapa vytíženosti dálnic a silnic v České republice. Čím tlustější čára, tím více vozidel daným úsekem projíždí.Mapa vytíženosti dálnic a silnic v České republice. Čím tlustější čára, tím více vozidel daným úsekem projíždí.Zdroj: se souhlasem ŘSD

Obchvaty fungují

Ve výsledcích sčítání je jasně vidět, jak nově zprovozněné obchvaty a nové úseky dálnic vedly k prudkému snížení dopravy v dotčených městech a obcích.

„Například na nových úsecích dálnice D6 u Řevničova projede přibližně 11 600 vozidel za den, zatímco v Řevničově se snížila doprava z 12 tisíc vozidel za den v roce 2016 na 2500 v roce 2020, což představuje snížení dopravy o téměř 70 procent. Zprovozněním nových úseků na I/16 u Slaného se snížila intenzita dopravy v centru Slaného o 1500 až 3000 vozidel za den a novou přeložku silnice I/16 denně využívá více než 8500 vozidel. Zprovozněním nové přeložky silnice I/58 se na bývalém úseku silnice I/58, dnes II/464, v obci Skotnice snížila intenzita dopravy o 70 procent,“ uvedlo k výsledkům sčítání na svém webu ministerstvo dopravy.

Přemostění silnice I/50 u Starého Města dálnicí D55.
Stavba D55 se potýká s potížemi. Zvyšování cen ji výrazně prodraží

6,5 tisíce míst

Měření se opakuje pravidelně po pěti letech. Původně mělo začít v dubnu 2020, vzhledem k pandemii koronaviru však byla jarní část sčítání o rok odložena. V roce 2020 se tak konala jen letní a podzimní část. Ze sčítání bylo také vyloučeno období, kdy byly kvůli covidu zavedena přísná vládní opatření, kvůli kterým lidé méně jezdili.

Sčítalo se třináct kategorií vozidel včetně cyklistů a probíhalo na celkem 6465 úsecích za využití jak automatického, tak ručního způsobu sčítání. Získaná data slouží především jako podklady pro plánování a rozhodování o daných komunikacích, ale také třeba pro projektovou činnost.