Na počátku nezvyklého projektu stálo setkání pětice studentů herectví Divadelní fakulty JAMU s oběma autory. Dramatický text vznikal na základě variací Shakespearova Hamleta, ale snaží se také rezonovat s autentickými pocity herců – představitelů své generace. „Idea byla taková, že studenti společně s režisérem během zkoušení obohatí dramatickou předlohu o autorské až dokumentární vstupy,“ vysvětlil Syrovátka. Cílem projektu tak bylo jedinečné prolnutí klasické látky s bezprostřední současností konce roku 2021.

Hamletovský názvuk nezvykle nazvané inscenace Být i nebýt 11.21 je podle Gombára zcela zřejmý a záměrný v obměně slavné věty dánského prince ze Shakespearovy proslulé tragédie. „Čarovný podmiňovací způsob ve slůvku či jsme nahradili spojkou i, protože se mi jeví, že to po nás dnes doba žádá, tuto podivnou schizofrenii, i bytí i nebytí zároveň, konání i nekonání,“ komentoval název inscenace autor a režisér Dodo Gombár. Čísla z názvu pak zcela prozaicky reflektují měsíc listopad roku 2021, kdy inscenace vznikala. Ve hře se tento přesný údaj dokonce objeví v jedné zcela konkrétní souvislosti.

Poslední listopadový víkend zasypal Brno sníh.
Víkend ve sváteční bílé. Brno a okolí pocukroval na počátku adventu první sníh

Inscenace potrvá devadesát minut a diváka zavede do sklepa výškové budovy v současné Kodani. Oba autoři se nejprve ptali studentů, jaké pocity v nich naše společenská přítomnost vyvolává. Z jejich postřehů vzešla do jisté míry paradoxní zpráva o žité realitě dneška. „A ačkoliv si připadáme víceméně izolovaní a chybí nám větší vzájemnost mezi bližními, jednotlivé osobní prožitky se kupodivu dost podobají. Coby vhodný obraz takové existence mi vytanul výškový dům a v něm něco na způsob čekárny. Téma si řeklo také o jazykový styl. Ten není výsledkem záliby v německých vzorech nebo snahy o ozvláštnění. Náš epický způsob vyprávění artikuluje samotu,“ doplnil Syrovátka.

Alfred Löw-Beer tuto vilu zakoupil od dědiců původního majitele, zesnulého továrníka Morize Fuhrmanna za 290 tisíc korun v roce 1913.
Jak žila rodina Löw-Beer? Vydejte se s námi do další slavné brněnské vily

Se slavným Hamletem inscenátoři hledají styčné body spíše v tématech a v dialozích než v ději. „Ve studentech absolventského ročníku herectví jsem našel silné a citlivé partnery pro dialog,“ zdůraznil režisér Dodo Gombár. Divák by mohl či snad i měl tento tvůrčí rozhovor přenést k sobě a na sebe. Inscenace pracuje se strukturou, která zpochybňuje lineární a na první pohled přehledné vyprávění a neobjede se bez jisté myšlenkové aktivity publika. Režisér dále prozradil, že v inscenaci se objeví kupříkladu i jisté filmové dotáčky, v nichž se herci stávají redaktory a pokoušejí se v dialozích s oslovenými respondenty pátrat po tématech svých postav. Cílem tvůrců je zejména divadlo reagující na naši současnost a na dobu, kterou žijeme jako jednotlivci i jako společnost. „Chceme reflektovat události, které ovlivňují naše životy. Jde nám zejména o divadlo bez kompromisů,“ uzavřel Syrovátka. Lístky na reprízy je možné si zakoupit na goout.

Luboš Mareček