Za situace, kdy byli ze dne na den kvůli viru odstřižení od svých žáků a studentů, kteří se kvůli karanténě nemohou přímo účastnit výuky a zůstávají v bezpečí svých domovů, pedagogové ve výuce pokračují, i když na dálku. Rozhodně jim za to patří dík, i když se ukazuje, že na kvalitě tohoto takzvaného distančního vzdělávání je nutné zapracovat. Nemají to ale jednoduché.

Boj pedagogů s koronavirem je jiný než ten, který svádějí záchranáři. Je skrytý, zastíněný dramatickými hlášeními o vývoji aktuální situace. V první řadě je nutné říct, že to má smysl, že učitelé i v této vypjaté době učí, i když místo tříd musí využívat obývací pokoje či kuchyně svých domovů, a místo tabulí mají počítače pro elektronickou komunikaci se studenty.

Tygr v brněnské zoo.
VIDEO: Procházejí se i odpočívají. Takhle tráví čas tygři v brněnské zoo

Nejde jen o to, že pedagogové zadávají studentům domácí práce, které pak po vyplnění ohodnotí a popřípadě žákovi na dálku vysvětlí, kde byly chyby a co dělat lépe. Tímto přístupem studentům ukazují, že se jejich vzdělávání, tedy jejich společná práce nesmí zastavit ani v době krize.

Na jedné straně si sice nejeden student posteskne, že možná mohl mít teď více volna a úkolů zadaných učiteli na dálku by stačila jen polovina. Na straně druhé mu ale práce na nich dává jistotu, že se svět nezastavil, a že se jen změnil režim výuky.

Změnil se i pro učitele. O distančním vzdělávání a o tom, jakou by v Česku měl mít podobu, se v minulosti vedly vleklé diskuse. Pak ale přišel koronavirus, byla nařízena karanténa, lidem bylo nařízeno, aby s ohledem na vlastní bezpečnost zůstali ihned doma a učitelé byli vhozeni do vody. Okamžitě museli přejít na distanční výuku, tedy na současné vzdělávání na dálku.

Brno 8.4.2020 - slavnostního předání nájemní smlouvy a prohlídka výrobní haly, kde bude firma Respilon vyrábět ústenky a respirátory
Nové linky na masky proti virům v Brně. Vyrobí desetitisíce roušek denně

Tím se změnil celý způsob komunikace mezi učitelem a žákem. Pedagog je nyní bez možnosti studentovi bezprostředně z očí do očí vysvětlit probíranou látku a téma musí velmi důsledně zapracovat do studijních podkladů pro svého žáka.

Ne vždy je to jednoduché. Kvalita těchto podkladů a úroveň nastavené komunikace učitel-student bude mít zásadní vliv na výslednou kvalitu poskytnutého vzdělání. Předávání vědomostí je nyní složitější, chce více trpělivosti.

Pedagogové vědí, že na kvalitě záleží, a přes všechna úskalí se snaží. Možná to studenti ne vždy vidí, možná to ne vždy chápou i jejich rodiče, ale pedagogové dělají, co se dá. Chyby se jistě podaří odstranit, jen je nutné komunikovat a rozvíjet interakci mezi vyučujícím a žákem.

Kanárek.
Nevidomý pár se bál o kanárka, který mu uletěl. Před psem ho uchránili strážníci

Současnou krizi je nutné chápat jako výzvu. Pokud se ji podaří zvládnout, bude výsledkem student naučený samostatné práci, zvyklý, že vzdělávání je nekončící proces. Snad v těchto dnech dojde právě i mnoha žákům a studentům, že přímý kontakt s učitelem je jedinečný, že jej nenahradí sebelepší prezentace, nebo ani to nejkreativněji vytvořené video z přednášky.

O poslední březnové sobotě se slavil Den učitelů. Pro pedagogy, kteří se snaží své žáky na dálku vzdělávat, a především motivovat k tomu, aby si zasloužili co nejlepší hodnocení a uspěli u nejrůznějších zkoušek od maturit, přes státnice nebo přijímačky, nebyl moc veselý.

Brněnské Vysoké učení technické zapůjčilo do brněnské fakultní nemocnice a Dětské nemocnice termokamery.
Teplotu u nemocnic v Brně změří termokamery. Vědci je zapůjčili kvůli koronaviru

S ohledem na dále si šířící koronavirus jim totiž zatím nikdo není schopen říct, kdy se vrátí do svých tříd a poslucháren. Za svoji velkou snahu přes všechny překážky vzdělávat, si už teď zaslouží velký potlesk. A pokud by náhodou přeci jen někoho napadlo, že výuka právě teď v době pandemie nemá smysl, pak je na velkém omylu.

Postačí, aby se podíval pořádně. Uvidí, že je to také česká věda, která společně se zdravotníky bojuje s koronavirem, a to doslova bleskovým vývojem nových masek, roušek, plicních ventilací, ochranných pomůcek, výrobou dezinfekcí ale i přímým vývojem léčiv.

KAREL RAIS
emeritní rektor Vysokého učení technického v Brně