Albert Herring, mladík z chudé rodiny zelinářů, stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá. Vše se změní při volbě májové královny ctnosti. Vzhledem k nedostatku „mravně čistých“ dívek je nakonec zvolen on – z královny bude král, z hocha se stává muž. „Opera pochází z roku 1947, přesto je její téma stále aktuální. Rádoby vysoká morálka, pokrytectví, přetvářka. To vše lze potkat i dnes. Jak jinak s tím může člověk bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha,“ představuje inscenaci režisérka Jana Tajovská Krajčovičová.

Bolek Polívka.
Bolkovy Zamrzlé úsměvy. Klaun všech klaunů se stal básníkem i textařem

Operní dílo dostálo i jménu studentského projektu. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a třináct hráčů v orchestru, má tak blízko komornímu uskupení. „Orchestr je zredukován. Navíc kdyby klavírní part hrál sám dirigent, což Benjamin Britten umožňuje, bude hráčů o jednoho méně,“ vysvětluje dirigent Ľubomír Zelenák. Opakem je náročnost jednotlivých partů. „Museli jsme dílo zkrátit, přesto odehrajeme téměř dvouhodinové představení. Komičnost podporuje i hudební stránka, v partituře najdeme pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami, valčíkové rytmy a mnoho dalšího,“ doplňuje Zelenák.

Známou inscenaci britského skladatele Benjamina Brittena diváci zhlédnou celkem šestkrát, od 20. do 26. listopadu v Divadle na Orlí. Ve stejné době uplynou dva roky, co lidé mohli zajít na studentskou operu v Brně. Kvůli koronaviru se inscenace nastudované před Albertem Herringem odehrály jen pro pedagogy, poslední letos na jaře škola navíc vysílala online. V užším realizačním týmu se na opeře podílí od března pětasedmdesát lidí, v širší skupině okolo sto dvaceti osob.

Rekonstrukce bitvy u Slavkova.
Bitva tří císařů a Napoleon. Po vynucené pauze se armády utkají opět u Slavkova

Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Titulní roli zazpíval jeho partner, tenorista Peter Pears. Námětem byla povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta, libreto napsal Eric Crozier, v českém překladu Eva Bezděková. V Česku lidé viděli dílo poprvé v roce 1958 v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Celkem se dočkala sedmi interpretací; jde tak o nejhranější Brittenovo dílo u nás.

Komorní opera HF JAMU je studentský projekt, jehož cílem je studentům Hudební fakulty JAMU poskytnout praktickou zkušenost z přípravy oper v reálném divadelním prostředí. Všechny důležité složky inscenace jsou proto tvořeny studenty – režiséři, dirigenti, zpěváci, hudebníci, produkční. Pomoc poskytuje i Divadelní fakulta JAMU v podobě výtvarníků scén a kostýmů nebo zájemců o audio-vizuální tvorbu.

Premiéry: 20. a 21. listopadu od 19 hodin

Reprízy: 22., 24., 25., 26. listopadu od 19 hodin

Tomáš Foltán