KDY: do 18. listopadu
KDE: Dům umění města Brna, Malinovského náměstí

Jan Dvořák za svého života vyšlechtil přes 400 odrůd zahradních chryzantém, které byly určeny zejména pro amatérské zahrádkáře a drobné pěstitele. Po šlechtitelově smrti zaniklo zahradnictví a většina odrůd se ztratila, roztroušena po jihomoravských zahradách, odkud postupně mizí.

Drtivá většina chryzantém, které jsou vdnešní době v prodeji, jsou vzhledem i vzrůstem radikálně odlišné ododrůd, které u nás zpopularizoval právě Jan Dvořák. Ten byl nejenoblíbený a respektovaný v zahrádkářských kruzích, ale byl i členem National Chrysanthemum Society ve Velké Británii a byl v kontaktu s prezidentem japonské National Chrysanthemum Society.

Dvořákovy chryzantémy byly zastoupeny i na výstavě ikebany v Domě umění v roce 1962, na níž figuroval mezinárodně uznávaný avantgardní sochař Sofu Tešigahara, který založil školu ikebany Sogetsua propojil tuto disciplínu s informelním sochařstvím.

Výstava a chystaná publikace si klade otázku pozice kulturních rostlin a z toho vyplývající kontinuita či diskontinuita jejich existence: na jaké straně škály mezi přírodou a kulturou se pohybují, pokud jejich existence závisí na péči jednotlivých zahradníků a na aktivní paměti jednotlivců, poloformálních skupin, či institucí?

Koncepce výstavy samotné je založena na reinterpretaci žánru ikebany prostředky současného vizuálního umění a pokusí se divákům a divačkám zprostředkovat vnímání těchto okrasných rostlin z poněkud odlišného úhlu, než který je obvyklý na zahradnických přehlídkách.

BARBORA LUNGOVÁ

Katedra teorie a dějin umění Fakulty výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně