Ačkoliv byl jedním z prvních nakažených novým koronavirem taxikář, lidé se nezalekli a po městě opět začínají cestovat taxíky.

Jejich provozovatelé evidují v souvislosti s rozvolňováním vládních opatření nárůst zájmu o své služby. Například společnost Liftago při vypuknutí koronavirové krize přišla až o 90 procent jízd oproti běžnému stavu.

„Nyní vidíme, že firemní i soukromí zákazníci začínají opět více jezdit, ale poptávka je stále pod 50 % běžné úrovně a předpokládáme pouze postupný nárůst,“ říká ředitel Liftago Ondřej Krátký.

Jen na zadním sedadle

Podle něj se v Praze v taxíku denně vystřídá deset až dvacet zákazníků. Obdobně je na tom tato firma i v dalších deseti českých a slovenských městech, kde působí. Ten, kdo se chce nechat svézt, si však může sednout pouze na zadní sedačky. „Testujeme různé typy opatření od ionizace interiéru až po fyzické bariéry a plexiskla, ale preferujeme taková, která jsou účinná a ne jen dobře vypadají,“ říká Krátký.

„Je důležité zajistit bezpečnost ochrany přepážek nejen proti virům, ale také jejich nebezpečnost v případě možné havárie,“ vysvětluje s tím, že všichni řidiči Liftaga nosí roušky a často i rukavice a své vozy po zákaznících pravidelně dezinfikují.

Podle něj však žádné opatření není zcela stoprocentně účinné. Plastové zástěny proto firma plošně neinstaluje. Na jejich efektivitě se neshodují ani odborníci.

V hlavním městě k nim každopádně přistoupili jiní provozovatelé, například taxislužby Modrý Anděl a Taxi Praha. Postupně je zavádí také Uber. Ten v posledních týdnech eviduje nárůst počtu jízd a od pondělí zavedl nová pravidla pro řidiče i cestující.

Řidiči Uberu musejí například v aplikaci odkliknout, že dodržují všechna opatření, jako je pravidelné dezinfikování auta či poskytnutí dezinfekce pasažérům. Před cestou jsou dokonce povinni pořídit si selfie, čímž potvrdí, že mají nasazenou roušku.

Bezprecedentní opatření

„Poslední měsíce jsme na lidi naléhali, aby zůstávali doma a chránili tak sebe i řidiče, kteří lidem nadále umožňovali podnikat nezbytné cesty. Nyní, když se města znovu otevírají a lidé se začínají znovu pohybovat, přijímáme bezprecedentní opatření, která mají za cíl každému pomoci, aby zůstal v bezpečí a zdráv,“ říká ředitel Uber Dara Khosrowshahi.

Pasažérům pak aplikace připomene dodržování bezpečnostních pokynů. Ještě před jízdou přitom musejí potvrdit, že si umyli ruce a budou sedět výhradně na zadním sedadle a budou souhlasit s otevírání oken pro ventilaci.

Pokud cestující či řidič stanovená pravidla nedodrží, je možné na ně skrze aplikaci podat stížnost. Výsledkem může být zákaz přístupu k ní. Řidiči tak tímto způsobem mohou teoreticky přijít o práci. Nová pravidla zůstanou v platnosti nejméně do konce června.

Uber přitom v uplynulých týdnech zaznamenal těžké ztráty nejen v metropoli. Začátkem května vedení společnosti oznámilo, že poptávka po jízdách se celosvětově propadla o 80 procent. Čísla v Praze jsou podobná.

Jen s rouškou

Své cestující vítají zpět i tradiční taxislužby. „Zákazníci se nám pomalu vracejí,“ potvrzuje Jiří Kvasnička, šéf společnosti AAA Radiotaxi. „Musím říci, že jsme neměli za celou dobu jediného nakaženého řidiče,“ dodává. Podle něj je však zatím těžké odhadnout, na kolik krize jeho firmu zasáhla.

Také tato taxislužba přijala celou řadu opatření, aby se jejím šoférům a klientům nákaza vyhnula. „Řidiči u nás čistí styčné plochy po zákaznících dezinfekcí ve spreji,“ dodává Kvasnička. Šoféři i klienti samozřejmě musejí mít roušku. „Pokud ji řidič nemá, tak s ním zákazník stejně nepojede,“ domnívá se Kvasnička.