1/7

Marek Polčák: Ve virtuální realitě budeme dělat i autoškolu

| Video: Youtube

VRgineers založil teprve před několika lety. Přesto již nyní v jeho simulacích cvičí piloti amerického letectva nebo kosmonauti. "Ve virtuální realitě je budoucnost. Potenciál ma v každém odvětí, kde člověk ovládá stroj," říká brněnský podnikatel Marek Polčák.

close Ve virtuální realitě budeme dělat i autoškolu, říká Marek Polčák. info Zdroj: se svolením Vrgineers zoom_in Ve virtuální realitě budeme dělat i autoškolu, říká Marek Polčák. Čím konkrétně se ve VRgineers zabýváte?
Vrgineers je technologickou firmou, která vyvíjí a vyrábí brýle pro virtuální a mixovanou realitu zaměřené na trénink pilotů helikoptér, stíhaček i civilních letadel. Pro vaši představu jedna hodina tréninkového letu stojí i deseti tisíce dolarů a to je přitom pořizovací cena našeho zařízení, na němž lze cvičit v podstatě donekonečna. Když v něm tedy pilot trénuje alespoň hodinu, investice se obratem vrátí. Naše portfolio jsme rozšířili o vývoj a výrobu simulátorů a jsme tak schopni dodávat kompletní řešení našim zákazníkům.

Kdo vše jsou vaši klienti?
Vzhledem k povaze produktu se zaměřujeme především na dodávky do obranných státních složek, mezi které se například řadí U.S. Air Force, U.S. Navy, NASA nebo Royal Air Force. Ze soukromých firem za zmínku stojí Airbus či McLaren. Většinu klientů máme v zahraničí, u nás spolupracujeme se Škoda Auto a rádi bychom podpořili i českou armádu.

Čím jste si vysloužili důvěru takových gigantů?
Dodáváme tu nejrealističtější simulaci, které je možné dosáhnout. V technických parametrech to znamená, že máme nejvyšší rozlišení a nejširší pozorovací úhel. Běžné brýle pro virtuální realitu mají nižší kvalitu obrazu a omezenou periferii. Lze to přirovnat k nasazení si klapek, které mají koně na závodech. My disponujeme širokým zorným úhlem a rozlišením 4K na každém oku. Kvalitnější obraz pro výcvik pilotů žádné jiné zařízení na světě nezprostředkuje. Pro piloty je to klíčové, musí rozeznávat předměty ve velké dálce a zároveň ovládat instrumentální panel. Zejména pro piloty vrtulníku je velmi důležitá orientace v prostoru, kdy neustále musí mít přehled co se kolem nich děje.

Co je vývoji této technologie nejsložitější?
Aktuálně je kvůli covidu problém s distribučním řetězem, spousta věcí je totiž najednou hůře dostupná. Obecně je to ale technologie jako taková a její fyzikální aspekty. V brýlích máme tak vysoké rozlišení za tak velké obnovovací frekvence, že to nedokáže počítat ani nejvýkonnější grafika. Naše technologie se řadí mezi tu nejpokročilejší na světě. Cesty, kterými se v této oblasti vydáváme, před námi ještě nikdo neprobádal. Součástí naší práce je tudíž pořádná porce kreativity a vynalézavosti.

Jaké možnosti dalšího rozvoje v tom případě ještě máte?
Přeci jen děláte dle svých slov nejpokročilejší technologii na světě. Možných cest je opravdu hodně. Ve virtuální realitě vidím budoucnost de facto v každé oblasti, kde figuruje interakce mezi člověkem a strojem. Přímo se nabízí automobilový průmysl. V budoucnu budou například všechny závodní týmy jezdce cvičit v kooperaci s virtuální realitou. A jak se technologie postupem času začne zlevňovat, mohou virtuální realitu používat všechny autoškoly. Z nejdražšího segmentu letectví to proroste do všech ostatních oblastí. Typicky třeba ovládání bagrů, jeřábů, těžebních strojů a podobně. Spektrum použití je neomezené.

Kdo je Marek Polčák
Pochází z Brna. Je mu 35 let. Jezdí na snowboardu. Rád cestuje, hodně času tráví v Americe.

loading
arrow_left Předchozí
1/7
Další arrow_right