Letadlo za prvé nemělo platný technický průkaz, takže formálně nesplňovalo požadavky pravidel provozu sportovních letadel. „Při letu se rychle snížil výkon motoru. Pilot se rozhodl otočit a vrátit se. A to přesto, že měl v okolí dost místa pro přistání,“ sdělil v pondělí inspektor ústavu Lubomír Stříhavka, který zpracovával závěrečnou zprávu o nehodě.

Letadlo však neudrželo potřebnou rychlost a dostalo se do vývrtky. „Pilot ztratil kontrolu nad řízením,“ řekl Stříhavka.

Ultralight jedenasedmdesá­tiletého sportovce, který byl v roce 1968 prvním Čechem v NHL, havaroval jedenáctého července krátce po poledni. „Letadlo bylo zcela nové, Jiřík si ho nechal vyrobit na zakázku v jedné z českých firem specializovaných na malosériovou výrobu,“ řekl po nehodě jeho přítel a šéf Letecké amatérské asociace Jan Brskovský. K pádu mělo dojít při druhém vzletu stroje, první start a přistání se podle svědků obešly bez problémů.