Výstava Jako perly bez pýchy – Akvarely a malby Zdenky Ranné je vůbec prvním souborným představením díla této autorky na půdě Muzea Brněnska. „Výstava je součástí cyklu věnovaného rodině Ranných. Představili jsme již tvorbu manžela Zdenky Ranné – Emanuela Ranného staršího a dílo jejich mladšího syna Michala, brněnského rodáka a zřejmě nejznámějšího člena rodiny, po němž je pojmenována i cena udílená Moravskou galerií. Do budoucna chceme přiblížit i tvorbu staršího syna – Emanuela Ranného mladšího," upřesnila kurátorka výstavy Hana Fadingerová.

Ranná podle ní ve svých obrazech zachycovala hlavně to, co ji obklopovalo: rodný dům, krajinu v okolí Vohančic na Tišnovsku, tváře lidí nebo domácí zátiší. „Tvorba pro ni byla projevem intenzivně prožívané skutečnosti – ať už přírody nebo vztahů s blízkými lidmi. Později, když se vdala za malíře a grafika Emanuela Ranného a přestěhovala se do Štěpánovic, se její vidění změnilo. Nacházela nové podněty pro své malování – krajinu podél řeky Svratky, sady a starobylé stavení Ranných. Její paleta se prosvětlila novou životní skutečností a také s poetickými náměty domácího života," dodala kurátorka.

Rodinný život a mateřské povinnosti však výtvarnici nedovolily najít si pro vlastní tvorbu více než jen pár chvil. „Zdenku Rannou známe hlavně jako malířku květinových zátiší, které jsou ale v jejím podání povýšeny nad omezený rámec líbivého námětu," doplnila Fadingerová s tím, že mnoho z těchto obrazů na výstavu zapůjčili lidé z okolí, kteří mají na malířku ty nejlepší vzpomínky. Výstavu doplňují také rodinné snímky, záznamy vzpomínek pamětníků nebo fotografie zachycující rodnou krajinu a inspirativní prostředí domu Ranných ve Štěpánovicích.

Přírodovědec Jan Lacina, jenž Zdenku Rannou znal, o ní do katalogu vydaného v roce 2007 napsal: „Spontánně se zmocňuje kdekterého koutu krajiny svého domova, té na první pohled zcela obyčejné krajiny, jejíž se cítí být součástí. Právě na tomto pocitu sounáležitosti vlastní bytosti s přírodou je založeno nikoliv složitě vykonstruované, ale zcela samozřejmé pojímání a ztvárnění většiny krajinných námětů."

Sama Ranná ve svých rukopisných textech zaznamenala: „Ještě nikdy jsem nepocítila přírodu tak blízkou, krásnou jsem ji viděla pořád, ale tak blízkou srdci, věčnou přítelkyni, kde kolem Tebe každá travička, metlička, kvítečko, stromy, lesy, oblaka, dávaly Ti velikou útěchu a lásku, ne jenom krásu. … Byla jsem šťastna, že jsem ji našla."

Zdenka Ranná ovlivnila i básníka Jana Skácela, jehož maminka nesla stejné příjmení – Ranná. Byli tedy příbuzní a Skácel za malířkou do Štěpánovic jezdil. „Čtyřverší zmíněné v úvodu psal zřejmě inspirován zahradou, o kterou Zdenka Ranná pečovala. Myslím, že právě verš „jako perly bez pýchy" výstižně charakterizuje neokázalou, avšak pozoruhodnou tvorbu této nadané malířky," doplnila k výstavě kurátorka Hana Fadingerová.

Výstava Jako perly bez pýchy – Akvarely a malby Zdenky Ranné (1919 – 1990)Místo: Podhorácké muzeum v Předklášteří, Muzeum Brněnska
Otvírací doba: denně mimo pondělí od 8.00 do 11.30 a 12.30 až 15.30. Výstava trvá do 17. dubna 2016
Doprovodný program: 17. dubna, 16.00 hod.: přednáška Ženy umělkyně vedená Hanou Fadingerovou.