Tragiku osudové lásky krásné Singoally a odvážného Erlanda přenese poprvé na české jeviště Městské divadlo Brno. Jako závěrečnou premiéru letošní sezony v sobotu na Hudební scéně uvede původní mysticko­romantický muzikál Balada o lásce.

„Je to silný emocionální příběh. Námět vychází z historie, konkrétně asi z 10. století, kdy došlo ke střetu starého a nově nastupujícího věku,“ uvedl režisér inscenace Petr Gazdík. Dodal, že i přes tuto režijní zkušenost se necítí být režisérem, ale hercem.

Podtitul muzikálu nese jméno ženy, Singoally, která je archetypem věčné milenky, matky a manželky, jejímiž nejvyššími hodnotami je láska a věrnost. „Spontánně se zamiluje do Erlanda. Singoalla symbolizuje pohanství a severní království, v němž pohanští bohové vládnou,“ přibližuje postavu Singoally dramaturgyně Pavlína Hoggard.

U zrodu muzikálu čerpajícího z neobvyklého tématu stál hudební skladatel Daniel Fikejz, který má na svém kontě přes sto premiér, z toho dvou pro Městské divadlo Brno: Jak je důležité míti Filipa a Smutek sluší Elektře.

V souladu s přírodou

Daniel Fikejz již dlouho spolupracuje se švédskými umělci z Nyköpingu. Odtud pramení i jeho zájem o severskou mytologii. „V Teatr Sörmland jsem viděl muzikál dramatika a herce českého původu Rina Breziny. Líbil se mi, a tak jsem se jej zeptal, zda by neměl chuť udělat další se mnou,“ vzpomíná na začátky projektu skladatel Daniel Fikejz. Rino Brezina mu na základě jeho zájmu přinesl knihu Singoalla vydanou v roce 1925 od Viktora Rydberga. „Ve Švédsku je tento příběh něčím podobným, jako u nás Radúz a Mahulena. Zaujaly mě city, láska a nenávist v něm. Děj začíná tak, jak jsme zvyklí, dál se však vyvíjí nepředvídatelně,“ přiblížil originalitu námětu Fikejz.

Mysticky laděná hudební partitura Balady o lásce propojuje rock, jazz, etnické prvky i syrové písňové texty, jejichž lyrika souzní s přírodou a jejími zákonitostmi. „Základem hudby je sice rocková, etnická a dramatická hudba, jsou v ní ale i melodické prvky. Nejvíce nadšený jsem z třicetičlenného orchestru. Tak vysoký počet není vůbec obvyklý,“ prozradil Fikejz. Upřesnil, že orchestr povedou dirigenti Dan Kalousek, Karel Albrecht a Igor Vavrda.

Snové světlo

Snovou atmosféru na jevišti hudební scény odkazující k tajemné mytologii vytvořil scénograf a ředitel brněnského Národního divadla Daniel Dvořák. „Severské světlo je rozptýlené, ne ostré jako u nás. A z toho jsem vycházel. Ve výsledné podobě to působí mlžným až opalizujícím dojmem,“ uvedl Dvořák.

Nápadité a barevně sladěné kostýmy oživené peřím a kožešinami navrhla Sylva Hanáková, choreografii inscenace vytvořila šéfka Pražského komorního baletu Lucie Holánková, která se již dříve podílela na muzikálu Peklo.