Baletní večer složený ze tří jednoaktových choreografií zapadá do dramaturgické linie letošní sezony Národního divadla Brno, jejímž ústředním motivem jsou právě osudové lásky. „Rozvíjíme dramaturgickou linii soustředěnou na příběhový a dějový balet. U tohoto večera jsme chtěli hlavně barevnost a pestrost, s jakými bychom mohli nabídnout tři různé pohledy na společné téma osudových lásek," vysvětlil volbu titulu dramaturg baletu Národního divadla Brno Karel Littera.

Divácky lákavé na komponovaném večeru je vedle seznámení se s díly i možnost porovnat odlišné choreografické rukopisy. „Jednalo se o výzvu i pro soubor, který musel zvládnout různé styly. Zajímavé to bylo i v tom, že ve dvou případech šlo o přejaté kusy, u jednoho o kreativní autorské dílo," uvedla umělecká šéfka brněnského baletu Lenka Dřímalová.

Úvod večera obstará balet Motýli světově známého izraelského choreografa Rami Be'era na hudbu Philipa Glasse, Kurta Weilla a dalších skladatelů. Motýli se poprvé objevili na brněnské scéně v minulé sezoně jako součást projektu Izraelský tanec v Brně. „Odvážný, energický, ale i smyslný choreografický rukopis Rami Be´era zde našel přesvědčivý výraz ve výtečném duetu, během kterého muž a žena tančí na obrovském sofa. To se stává symbolickým jevištěm, na němž ožívají nejrůznější podoby a varianty partnerských vztahů," nastínila obsah díla Dřímalová.

V programu poté naváže Zjasněná noc v choreografii uznávaného německého tvůrce Ralfa Dörnena. Doprovodí ji hudba jedné z nejvýznamnějších osobností klasické moderní hudby Arnolda Schönberga. Ten je považován za souputníka a zároveň i umělecký protipól Igora Stravinského.

Choreografie vychází ze stejnojmenné básně Richarda Dehmela. „Dílo vypráví o ženě, která se svému muži při noční procházce přizná, že je těhotná s jiným mužem. Ve své době to bylo velmi skandální, ale dnes to už není taková zvláštnost. Příběh jsem proto trochu přiblížil současnosti a do děje zamotal, že dítě bylo počato znásilněním a žena se proto cítí vinna. Dílo nicméně končí šťastně obrazem lásky a bezpečí," naznačil zápletku příběhu Dörnen. Dodal, že jeho choreografie se zaměřuje především na emoční sílu výpovědi.

Taneční triptych uzavřou Osudové lásky v choreografii Slováka Mária Radačovského s hudbou Petra Iljiče Čajkovského a Felixe Mendelssohna Bartholdyho. „Děj se začíná odehrávat ve školní třídě, kde už se osudová láska může zrodit. Postupně se přesuneme do kostela a na svatební párty. Osudová láska potká ty šťastnější z nás, někdo ji nezažije nikdy," uvedl Radačovský, umělecký šéf Baletu Bratislava.

Páteční premiéra začíná na scéně Janáčkova divadla v sedm hodin večer. Z tanečníků se divákům představí například Ivona Jeličová, Andrea Smejkalová, Eriko Wakizono, Jan Fousek, Filip Veverka nebo Michal Pimek. „Jednotlivé choreografie trvají časově v rozmezí od osmnácti do třiceti minut. Po každé z nich následuje přestávka," nastínila délku představení mluvčí Národního divadla Brno Šárka Motalová.

Inscenace: Osudové lásky – baletní premiéra složená ze tří jednoaktových choreografií:

Motýli – choreografie, scéna, kostýmy a světelný design: Rami Be'er

Zjasněná noc – choreografie: Ralf Dörnen, scéna a kostýmy: Hans Winkler

Osudové lásky – choreografie: Mário Radačovský, scéna: Marek Hollý, kostýmy: Roman Šolc

Dirigenti představení: Peter Feranec / Pavel Šnajdr

Premiéra: pátek 19. dubna 2013, začátek v 19.00 hodin

Nejbližší reprízy: 20. a 24. dubna, začátky vždy v 19.00 hodin