VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bolek Polívka na scénu! Představení začíná

Brno - Nejvýraznější představitel české i světové pantomimy, který stál u zrodu brněnského Divadla na provázku, oslaví v pátek 60. narozeniny.

30.7.2009 1
SDÍLEJ:

KLAUN. V 80. letech Polívka režíroval svoje pantomimy a klauniády, mezi nimi i hru Strašidýlka (na snímku, rok 1973)Foto: Jef Kratochvil

DORA VICENÍKOVÁ

Boleslav Polívka, rodák z Vizovic, jehož inscenace s úspěchem objely svět, započal svou divadelní kariéru na brněnské JAMU. Studium činoherního herectví završil v roce 1971 rolí ve Smočkově hře, k níž se později ještě několikrát vrátil, Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho.

Polívkova studia popisuje jeho spolužák Miroslav Donutil: „Když jsem v roce 1969 přišel na JAMU, byl Bolek ve třetím ročníku. Už tenkrát jsem si všiml, že z ročníku čněl nejen výškou, ale i nápady. I když všichni v představení byli dobří, on měl vždy něco navíc a nebylo možné si ho nezapamatovat.“

Počátky Bolka Polívky se pojí s tehdy ještě amatérským Divadlem Husa na provázku, jež od 15. března 1968 příležitostně hrálo v prvním patře brněnského Domu umění. V roce 1972 se Polívka stal vedle Gabriely Wilhelmové, Jiřího Bartošky, Karla Heřmánka a Jiřího Pechy členem souboru již profesionálního divadla. Herectví brzy doplnila práce režisérská, činoherní tvorbu zase pantomima. Polívkovo hraní popisuje jeho herecká partnerka Dagmar Bláhová: „Vždycky se bál přímého kontaktu a emocionálního sblížení s postavou. On tou postavou nikdy nebyl, vytvářel ji sám ze sebe a byl vždy nad ní. Dělal si z ní prdel a předváděl ji tak lidem.“

V červnu 1971 uvedl svou první autorskou pantomimu Příběhy z rodných hor a o dva roky později slavnou celovečerní klauniádu Am a Ea, analogii biblického příběhu o vyhnání z ráje, jež hrál spolu s Dagmar Bláhovou. Následovala úspěšná scénická báseň Pépe o přátelství klauna a malého Josefa, ve které hrál spolu s osmiletým Radkem Balašem. V inscenaci za smíchem a hravostí prosvítal hlubší podtext, jeden ze základních rysů Polívkovy tvorby.

Pýcha a úslužnost

V té době se Provázek rozkračuje do mnoha stran a stylů. Představení v Domě umění jsou vyprodána a objevují se první pozvání do zahraničí. Na festivalu experimentálního divadla ve francouzském Nancy triumfovala Commedia dell'arte v režii Petera Scherhaufera a Polívkovy inscenace Am a Ea a Pépe. Přišla řada pozvání do zahraničí, ale totalitní orgány nepovolily víc jak jednu cestu za rok.

Na hostování ve světě vzpomíná herec Pavel Zatloukal: „Když jsme začali jezdit s Commedií dell'arte, získalo divadlo obrovskou slávu. Ale najednou z toho Bolek začal čnít, najednou jako kdyby zvali jen jeho… Samozřejmě zvali celé divadlo, ale spousta zájezdů se konala opravdu jenom kvůli němu.“ V září 1975 uvedl Polívka klauniádu Pezza versus Čorba, jež vychází z modelové situace boje dvou klaunů a jejich rodin o ovládnutí manéže. V září 1977 se odehrála premiéra Trosečníka, variace na Trosečníky v manéži J. Mahena, k němuž se Provázek hlásil nejenom pojmenováním divadla.

K dialogizované verzi pohybového divadla dospěl Boleslav Polívka inscenací Poslední leč (1981), která líčí návštěvu doktora Zvonka Burkeho u starého revírníka z Pohádky máje V. Mrštíka. Dialog starých mužů v podání Polívky a Jiřího Pechy doplňovaný pantomimickými čísly a zcizujícími komentáři vyvolával bouřlivý smích a do roka se dočkal i filmové verze.

V březnu 1983 vzniklo další autorské představení Šašek a královna, v němž se poprvé představila Chantal Poullainová. Dramatičnost příběhu vyvěrá z lavírování mezi mocí a manipulací, mezi úslužností a pýchou, mezi oddaností a krutostí. Úspěch dokládá i filmové zpracování Věrou Chytilovou, které tehdy vidělo přes půl milionu lidí.

Nejsem tvůj pes

V únoru 1988 měl premiéru Polívkův text napsaný pro Jiřího Pechu Nejsem svůj pes a své režijní působení v Huse na provázku uzavřel inscenací Mickey Mouse, Don Quijote a ti druzí v roce 1990. V roce 1995, jak píše Petr Oslzlý, „je ukončen v posledních třech letech již jen symbolický pracovní úvazek Boleslava Polívky, jenž byl hercem a poté i režisérem bez přerušení šestadvacet let.“

Vlastní divadlo zakládá Polívka v roce 1993. Repertoár tvoří inscenace přenesené z Divadla (Husa) na provázku, které doplní i pár nových kusů. I když přišly další role a hostování v jiných divadlech, autorská tvorba – vyjma rozporuplně přijímané inscenace Pro dámu na balkóně (1999) – umlká. Divadlo Bolka Polívky na Jakubském náměstí obnovilo divadelní prostor budovy, v níž se v minulosti vystřídaly soubory Divadla bratří Mrštíků a Večerního Brna. Principál Polívka k tomu říká: „Být majitelem divadla není jednoduché. Než se zprovozuschopnilo, sebralo mi spoustu energie. Rekonstruovali jsme střechu, vodovod, záchody, elektřinu, spolu s Petrem Bílkem jsme tomu věnovali tolik úsilí, že jsem si z toho odnesl tiky: Neprší? Neteče do divadla voda? Je utěsněný kohoutek? Hraju na představení a najednou se přistihnu, jak poslouchám, jestli někde neteče voda!“

V novém divadle Polívka hrál stejná představení s týmiž herci, jen pod jinou střechou. Jeho divadelní umění však není vázáno na prostor, jeho herectví je inspirováno klauniádou, groteskou, commedií dell'arte a potřebuje „pouze“ diváka. Poetická křehkost jeho klauniád byla vždy tvrzena autorským odstupem, zcizovacími prostředky a (sebe)ironií.

Arnošt Goldflam k jeho herectví dodává: „Dodnes jsem fascinován jeho schopností reagovat, rozvíjet téma, improvizovat a hrát si. Má obrovský smysl pro humor. Když mám příležitost s ním hrát, cítím vznět, který mi nabízí možnost pokusit se o flek tak jako při kartách. A Bolek pak re-flek a tak dále, až k pointě. Ale ta bývá většinou jeho.“

Autorka je dramaturgyně Národního divadla Brno.

#nahled|https://g.denik.cz/50/3d/polivka_herci_infografika_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/3d/polivka_herci_infografika.jpg|Co nejbláznivějšího jste s Bolkem Polívkou prožili?#
Z divadelních her
- Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho (1971, režie P. Scherhaufer), Studio Marta
- Am a Ea (1973, režie B. Polívka), Divadlo na Provázku
- Pezza versus Čorba (1975, režie B. Polívka), Divadlo na provázku
- Trosečník (1977, režie B. Polívka), Divadlo na Provázku
- Poslední leč (1981, režie B. Polívka), Divadlo na Provázku
- Don Quijote de la Mancha (1988, režie B. Polívka), Divadlo Klauniky
- Kean IV. (1997, režie Z. Černín), Městské divadlo Brno
- Pro dámu na balkóně (1999, režie B. Polívka), Divadlo Bolka Polívky
- Hvězdy nad Baltimore (2004, J. A. Pitínský), Husa na provázku
- Mínus Dva (2008, režie Juraj Nvota), Divadlo Bolka Polívky

Z filmových rolí
- Balada pro banditu (1978, režie V. Sís), role Mageriho
- Poslední leč (1981, režie V. Sís), role doktora Burkeho
- Šašek a královna (1987, V. Chytilová), role kastelána–šaška
- Něžný barbar (1989, režie P. Koliha), role grafika Boudníka
- Sedím na konári a je mi dobre (1989, režie J. Jakubisko), role válečného vysloužilce
- Dědictví aneb… (1992, režie V. Chytilová), role vesničana Bohuše
- Zapomenuté světlo (1996, V. Michálek), role faráře Holého
- Pelíšky (1999, režie J. Hřebejk), role strýce Václava
- Musíme si pomáhat (2000, režie J. Hřebejk, role úředníka Čížka ukrývajícího Žida
- Kytice (2000, režie F. A. Brabec), role Polednice
- Operace Dunaj (2009, režie J. Glomb), role štamgasty Jiřího
30.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pětašedesátiletý Rus Valeriy Lebedev se u brněnského krajského soudu hájil nejenom ze znásilnění dívky, ale také z jejího vydírání.

Soud propustil Rusa obviněného ze znásilnění nezletilé. Vyhoštění platí

Vánoční strom stojí od středeční sedmé hodiny večerní na náměstí Svobody.

Těsnohlídkův vánoční strom se rozzáří v pět hodin

Sexistické prasátečko: anticenu získal vtip se souložícím párem na stole

Brno /FOTOGALERIE/ – Vítězný vtip, který ponižuje ženy. Anticenu Sexistické prasátečko organizace Nesehnutí letos získal facebookový příspěvek Free Radia, který označila za nepřijatelný naprostá většina hlasujících. „Dvaadevadesát procent lidí označlo za nepřijatelný obrázek souložícího páru na pracovním stole, který hlásal větu Cesta k úspěchu nemusí být složitá,“ popsala za organizátory Kristýna Pešáková.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Lidi postraší smečka rakouských čertů

Židlochovice, Brno /TIPY NA VÍKEND/ - V ulicích Židlochovic vypukne v sobotu děs a hrůza. Po roce tam opět zavítá oblíbený průvod strašidelných rakouských čertů.

Černý pátek láká na obří slevy. Akce jsou ale často vytvořené uměle

Brno /ANKETA/ – Hesla lákající k nákupu levnějšímu o deset až osmdesát procent uvidí v pátek zákazníci ve vitrínách mnoha obchodů. Původem americká tradice Černého pátku, známá spíše jako Black Friday, se v posledních letech rozmáhá i v České republice. Obchodníci každoročně nabízejí v tomto období velké slevy. Internetové obchody je protahují na celý týden, kamenné jen na víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT