Festival Bonjour Brno by měl českému publiku představit francouzskou kulturu. Diváci tedy očekávají, že přehlídka filmů přinese výběr toho nejlepšího z francouzské kinematografie. A pokud ne, dostane se jim alespoň novinek či filmů mimořádné kvality, které se nedostaly do české distribuce. A pokud ani to ne, měl by program nabídnout filmy podle jasného dramaturgického plánu. Dlužno říct, že ani jedno z těchto kritérií festival letos nesplnil.

Festival zahájil „film pro pamětníky“ Slečinky z Rochefortu z roku 1967 a ještě téhož večera následoval koprodukční snímek Francie a Guiney Do Konakry přijde déšť z roku 2006. Toto dílo je prvním dlouhometrážním filmem guinejského režiséra Cheicka Fantamady Camary, který získal několik mezinárodních ocenění a rozhodně stojí za zhlédnutí. Autor scénáře a zároveň režisér filmu nahlíží do života mladých Afričanů, kteří bezradně stojí na křižovatce dvou cest, z nichž jedna je určena rodinnými a náboženskými tradicemi a ta druhá vede k modernějšímu způsobu života. Film má své nesporné kvality, ale datem vzniku se naprosto vyjímal z dramaturgického plánu přehlídky.

Další film – Dívka z Monaka, byl z úplně jiného soudku. Film z roku 2008, který natočila režisérka Anne Fontaineová, vypráví o vztahu mezi dvěma muži k jedné ženě, který vedl až k vraždě. Toto dílko jsem viděla na televizní obrazovce a můj vkus nijak neurazilo. Je však otázkou, jestli tento film patří na přehlídku, jakou je Bonjour Brno.

V negativním smyslu se velmi neobyčejně vyjímal dokument Když už jsme se narodili, který zachycuje neutěšenou sociální situace v Brazílii – s portugalským mluveným slovem a anglickými a českými titulky, který byl uveden na festivalu Jeden svět v roce 2009! Dokument sice natočil francouzský režisér, což ale nemusí být dostatečný předpoklad k uvedení na Bonjour Brno 2011. Při promítání byl kinosál téměř prázdný.

Chuť si diváci mohli spravit na apríla. V tento den program nabídl dva filmy, které splňovaly mnohá kritéria pro jejich uvedení na festivalu: měly výborný scénář, režii i herecké obsazení, a navíc vypovídaly o životě dvou významných francouzských osobností. Uvedení obou filmů v jednom večeru bylo skvělým dramaturgickým počinem.

Příliš "francouzské"

Prvním ze snímků byly Nehanebné lásky Françoise Saganové s vynikající Sylvie Testudovou v hlavní roli, dalším pak Molière režiséra Laurenta Tirarda s neméně excelujícím Romainem Durisem, taktéž v titulní roli. Diváci znalí Molièrových her jistě ocenili důvtipnost scénáře, v němž se epizody ze života tohoto dramatika prolínají se zápletkou z jeho hry Tartuffe. Navzdory svým nesporným kvalitám se však tyto dva filmy do běžné české distribuce nedostaly, protože jsou příliš „francouzské“.

Avšak právě proto patří na přehlídku filmů v rámci Bonjour Brno. Takové filmy by diváci jistě uvítali i v příštích ročnících festivalu. Poslední den patřil filmům Transylvania režiséra Tonyho Gatlifa a Věrná kopie Abbase Kiarostamiho. Jejich uvedení však nebylo nijak mimořádným počinem, protože věrní návštěvníci artových kin je už určitě viděli. Příští ročníky Bonjour Brno by si žádaly trochu jasnější a originálnější dramaturgii.

Rok 2010 a 2011
Bonjour Brno 2011:
od 16. března do 15. dubna 2011. Třiadvacet festivalových akcí přilákalo přes 4000 návštěvníků.

Bonjour Brno 2010:

od 24. března do 27. dubna 2010. Čtyřiadvacet akcí přehlídky navštívilo přes 5000 lidí.

VERONIKA DUFKOVÁ (Autorka je překladatelka z francouzštiny a kulturní publicistka).