„Piňos byl jedním z nejdůležitějších hudebních skladatelů, kteří se zasloužili o modernizaci české hudby a jako jeden z mála byl uznáván i mezinárodní komunitou,“ uvedl muzikolog a hudební skladatel Miloš Štědroň.

Ten byl v letech 1965 až 1972 jedním z Piňosových prvních žáků a později se s vyškovským rodákem i spřátelil.

Piňos patřil k zakladatelské generaci české Nové hudby šedesátých let. Významné bylo i jeho působení teoretické a pedagogické, díky němuž má na svém kontě několik prvenství: první českou kompozici kombinující orchestr s magnetofonovým pásem, první týmovou kompozici, první české audiovizuální dílo (ve spolupráci s výtvarníkem Daliborem Chatrným) nebo například hudbu vytvořenou ze zvuků krápníků.

„Odchod Aloise Piňose je pro nás velkou ztrátou, neboť svůj tvůrčí život významně spojil s Brnem. Byl to jeden z generace skladatelů, kteří od konce padesátých let začali vracet českou hudební tvorbu zpátky na mezinárodní úroveň,“ přiblížil Piňosovy zásluhy dramaturg Filharmonie Brno Jiří Beneš.