„Snažil jsem se, aby Popelka komunikovala s dnešním publikem. Mým úmyslem bylo vytvořit představení pro celou rodinu, svěží pohádkovou inscenaci hýřící barvami. Výtvarně jsem čerpal i ze současné estetiky, částečně jsem se inspiroval pop­artem,“ uvedl třicetiletý režisér a šéf Janáčkovy opery, který již brněnským divákům nabídl inscenaci opery Víta Zouhara Noci Dnem či Glassovu operu Kráska a zvíře.

Opera Popelka, kterou Gioacchino Rossini dokončil v roce 1817, obsahuje technicky nejnáročnější pěvecké party, jaké kdy tento italský hudební skladatel napsal. I proto toto dílo zůstává spíše v ústraní, a to nejen u nás, ale také v zahraničí.

„Popelka je pro mě velkou výzvou, a to nejen po stránce hudební, ale také v souvislosti s charakterem postavy. Příběh opery lidé na jevišti opravdu prožijí, nejsou statičtí,“ uvedla Terézia Kružliaková. V roli Popelky se tato slovenská zpěvačka alternuje s Michaelou Kapustovou. S Rossinim se Kružliaková coby Rosina v Lazebníku sevillském již setkala v Teatro Comunale v Trevisu či portugalském Porto.

„Některými party opera Lazebníka sevillského dokonce přesahuje, což byla pro zpěváky i pro mě velká výzva. Snažili jsme se inscenaci obsadit mladými lidmi, aby to byla opera svěží a vyzařovala z ní energie,“ uvedl dirigent Jakub Klecker, který Popelku hudebně nastudoval. Upřesnil, že libreto prošlo mírnou úpravou, aby představení mělo větší spád.

Kostýmy plné fantazie

Roli Popelčina nápadníka Dona Ramira ztvární lyrický tenorista Otokar Klein nebo Tomáš Kořínek, který patří k vyhledávaným interpretům barokní hudby, což potvrzuje například jeho spolupráce s pěveckým sborem Collegium Vocale.

Režisér Rocc příběh o Popelce částečně pozměnil a zprostil ji klasických pohádkových symbolů. „Budova Mahenova divadla je pohádkovým palácem, kam Popelka jednoznačně patří. Scénu jsme proto pojali spíše jako nádvoří tohoto paláce. Dominantou jsou šňůry na prádlo se stovkami kolíčků. Využíváme také bočních lóží, někteří z účinkujících na jeviště nastupují z uliček,“ přiblížil pojetí Rossiniho opery Rocc.

Fantazií oplývají také kostýmy. Jsou vtipné a hýří barvami. Princovy zlaté šaty nezapřou inspiraci Michaelem Jacksonem, oděv jeho rádce Alidora zdobí velké písmeno A. Popelčiny sestry se po jevišti zase prohání s obřími ptačími pery na hlavě. „Nápady jsem spolu s výtvarnicí Vendulou Johnovou otestoval na dětech školního věku a setkali jsme se s úspěchem,“ dodává Rocc.

Na jeviště Mahenova divadla se Popelka přesunula z důvodu rekonstrukce Janáčkova divadla, jejíž další etapa začne letos v červnu. „Opravy měly začít první červnový den. Protože se ale o nějakou dobu zpozdí, mohou diváci přijít ještě 30. května na operu Nabucco a den poté na Labutí jezero,“ uvedla mluvčí Národního divadla Brno Šárka Motalová. Upřesnila, že situace se bude opakovat i na podzim, kdy Národní divadlo Brno uvede operu Nížina od Eugena D’Alberta.

Gioacchino Rossini: popelka

Premiéra: 21. května 2010, 19.00 hod., Mahenovo divadlo

Libreto: Jacopo Feretti, hud. nastudování: Jakub Klecker, dirigenti: Jakub Klecker, Ondrej Olos, režie, scéna: Rocc, kostýmy: Rocc, Vendula Johnová, Účinkují: Otokar Klein, Tomáš Kořínek, Michaela Kapustová, Terézia Kružliaková, Roman Janál, Jevhen Šokalo, Andrea Priechodská a další

Reprízy: 23. a 27. května, 6., 13., a 22. června 2010