VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnská Turandot je na evropské úrovni

Brno /RECENZE/ - Premiéru inscenace Pucciniho slavné pohádkové opery Turandot uvedlo v páteční premiéře Národní divadlo Brno. Puccini operu nedokončil a český divák měl vůbec poprvé možnost slyšet konec opery dokomponovaný Lucianem Beriem; standardně se totiž hrává konec Alfanův. Velkolepé sliby inscenátorů vzbuzovaly nemalé očekávání.

3.5.2011 3
SDÍLEJ:

Premiéra inscenace Pucciniho slavné pohádkové opery Turandot.Foto: Jana Hallová

Hybnou silou představení byla snaha o dosažení monumentality, která má v Turandot rozhodně své opodstatnění – jedná se přece o znázornění až nadpřirozené moci čínských monarchů. Osvědčené duo Jiří Nekvasil (režie) – Daniel Dvořák (scéna) si s tímto záměrem poradilo po svém a výborně.

Z představy pohádkového či spíše mýtického bezčasí vycházela nejen koncepce scény a kostýmů, ale také režie. Asi šedesátičlenný sbor, který má v této opeře úlohu komentátora děje (na způsob chóru v antických tragédiích), odkazoval na terakotovou armádu. Rozmístěn byl do výšky na dvou pojízdných a otáčivých tribunách. Naopak dětský sbor byl oblečen do pionýrských kostýmů a tři ministři (Ping, Pang, Pong) jako by vypadli z commedie dell’arte. Prostor jeviště byl využit maximálně, časté použití mašinérie umocňovalo dynamiku scénického plánu. Místy bylo na jevišti až sto lidí.

V hlavní roli princezny Turandot nastoupila hvězda první velikosti, Eva Urbanová, která je stálým hostem Janáčkovy opery. Jejímu projevu rozhodně nechyběl patos, prakticky pořád forzírovala, a to i v méně dramatických momentech. Její hlas se však vyznačuje krásným klasickým vibratem, rejstříkovou vyvážeností a perfektní nosností. Navíc na jevišti působila patřičně démonicky.

Kanadský tenorista Mario Zhang zpívá roli Calafa již několik let a bylo to znát. Jeho hlas je na hrdinný tenor sice poněkud slabý, na druhou stranu však Zhang disponuje naprostou intonační jistotou a ušlechtilou barvou. Jeho vynikající výkon v celém představení (zdaleka ne pouze v árii Nessun dorma) podtrhl sympatický nepatetický herecký projev. Výborná byla rovněž Daniela Straková-Šedrlová v roli nešťastné Liú, kterou ztvárnila velmi procítěně.

Jan Šťáva zvládl vedlejší roli Mandarína suverénně; to samé lze říci o Ivanovi Choupenitchovi (Císař Altoum).
Dirigent Jakub Klecker si s barvitou a živelnou partiturou poradil velmi dobře. V orchestru vynikaly jednotlivé bicí nástroje, žestě byly adekvátně bouřlivé a velkolepé sbory rytmicky přesné. Pro dosažení kompaktnějšího zvuku a lepší barvy byl orchestr nově rozmístěn: bicí v levé části orchestřiště, dřeva před dirigentem.

Beriova verze závěru opery nabízí otevřený konec, v němž figurují pouze Turandot, Calaf a sbor. Místo aby sledoval oslavu lásky, je divák ponechán napospas otázkám. Nápad jistě ne špatný – ale Alfanova verze je lepší. V této podobě závěr trochu ztratil na působivosti, navíc hudebně není příliš oslnivý: recykluje (novo)romantické postupy a připomíná tak ze všeho nejvíc filmovou hudbu z padesátých let.

I přesto, že hlavní hvězda večera nepodala svůj životní výkon, bylo představení koncepčně, technicky a především umělecky na evropské úrovni. Večer korunovaly zasloužené ovace vestoje. V hlavní roli budou Urbanovou alternovat jiné dvě výborné pěvkyně, maďarská diva Silvia Rálik a Susanne Schimmack. Rozhodně má tedy cenu jít na Turandot opakovaně.

Opera Turandot
Giacomo Puccini:
Turandot.
Uvedlo: Národní divadlo Brno
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Jiří Nekvasil, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Simona Rybáková, sbormistr: Josef Pančík.
Recenze psána z premiéry v Janáčkově divadle 29. dubna 2011.

MILOŠ ZAPLETAL (Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně).

3.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.

Porouchaná lokomotiva zastavila vlaky mezi Židenicemi a Adamovem

Jana Novotná
1 14

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. V pouhých 49 letech

AKTUALIZOVÁNO

Představíme ZŠ v Kanicích, Ochozi, Vranově, Babicích a Bílovicích nad Svitavou

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

Na Brněnsku chybí dětští lékaři. Odrazují je e-recepty a pospíchají do důchodu

Brněnsko /ANKETA/ - Dětského doktora hledali v Březině na Brněnsku přes rok. Marně. Ordinaci, kam chodili lidé z několika vesnic, proto museli zavřít. Podobná situace možná potrápí řadu obcí na Brněnsku. A lékařů ubyde i v Brně. Může za to stárnutí i nechuť k elektronizaci.

AKTUALIZOVÁNO

Pro posluchače jsme jako hodinky, vypráví ředitel Českého rozhlasu Brno Ostrý

Jižní Morava – Je Český rozhlas objektivní? Podává lidem vyvážené zpravodajství? Oceňují posluchači hojné vysílání receptů? Na podobné dotazy odpovídal v pondělí v online rozhovoru ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Brno - Téměř dvě stovky lidí plánují sledovat v úterý od pěti hodin odpoledne naživo debatu představitelů dvou znepřátelených brněnských politických hnutí Žít Brno a Slušní lidé. Zájemci už minulý týden rezervacemi naplnili kapacitu sálu Dělnického domu, kde se debata odehraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT