Do následující koncertní sezony vstoupí brněnská filharmonie v novém. Nápadité a emotivně nahodilé logo vystřídá to stávající, čtyřicet let staré a propagační materiály s tvrzením, že klasická hudba je i pro ty, kteří nepatří mezi pravidelné návštěvníky koncertů vážné hudby.

„Ke změně identity jsme se rozhodli hned poté, co jsem nastoupil na místo ředitele. Na změnách jsme pracovali dlouho a nejen na novém vizuálním stylu, ale také na proměně zevnitř,“ uvedl ředitel Filharmonie Brno David Mareček, který dodal, že jednou z proměn jsou například vystoupení v netradičních koncertních prostorách.

Dvojjazyčně

Při hledání nové tváře mělo vedení filharmonie několik požadavků. Nové logo mělo obsahovat český i anglický název filharmonie a přitom být neotřelé. „Vypsali jsme dvě výběrová řízení. To první bylo neúspěšné, do druhého se přihlásilo šestnáct kandidátů s více než třiceti návrhy. Nakonec vyhrála společnost Side2,“ přiblížil vývoj soutěže manažer orchestru Robert Hanč.

Vítězný návrh obsahující česko­anglický název filharmonie i interpunkční znaménka vznášející se nahodile nad samohláskami vznikl dle slov designéra Tomáše Machka spíše náhodou. „Nejprve jsme si udělali jakousi rešerši log ostatních filharmonií u nás i v zahraničí. Vlastně jsme byli překvapení, že některá z nich byla založená jen na zobrazení zkratky souboru. A i když byl vítězný návrh naším favoritem, vznikl vlastně spíše náhodou. Vždyť právě nahodilost hraje v hudbě velmi důležitou roli,“ uvedl Machek.

Bez bázně a obav

Nové logo a plakát představili designéři ze Side2 ve dvou základních barevných variantách: v černobílé a hnědozlaté. K nové vizuální podobě patří i rčení: Klasická hudba pro každého.

„Doporučení na tuto větu jsme dostali od našeho spolupracovníka z Velké Británie a nakonec jsme si ji koupili,“ uvedl Robert Hanč a současně prozradil, že za tuto větu brněnská filharmonie zaplatila o něco více než deset tisíc korun. Kompletní navržení loga, propagačních materiálů, katalogů, navštívenek a vstupenek dle jeho slov stálo dvě stě tisíc korun.

„Změna vizuálního stylu, i když se může zdát některým konzervativním posluchačům razantní, neznamená, že se otevřeme širokým masám veřejnosti a budeme hrát hity Rolling Stones. Ale to, že když někdo zatouží slyšet vážnou hudbu, může si ji přijít poslechnout bez bázně. Hudba se totiž poslouchá hlavně srdcem,“ dodal Mareček.

V komisi, která se na výběru nového loga podílela, byli nejen filharmonici a designéři, ale také výtvarníci, ředitel Moravské galerie Marek Pokorný nebo ředitel Domu umění města Brna Rostislav Koryčánek.