Původní text Josefa Kajetána Tyla v inscenaci doplní jeho pozdější variace a parafráze od dalších autorů. „Zatímco hymny ostatních národů mají bojovný ráz, ta naše česká je jiná. Je otázkou, tajemstvím, zamyšlením. Co vypovídá o české mentalitě? Na to s humorným nadhledem a patřičnou komediantskou drzostí, ale i s upřímnou snahou dobrat se podstaty věci odpovídají v inscenaci Anny Petrželkové Josef Kajetán Tyl, Ladislav Smoljak, Hubert Krejčí a Egon Tobiáš," jmenovala zúčastněné autory dramaturgyně Lucie Němečková.

Poznamenala, že Tobiášova aktovka Problém s hymnou vznikla přímo pro režisérku Petrželkovou. Dramatik Tobiáš o české hymně prohlásil: „Byla by to hezká hymna trampů z 19. století. Úplně ji vidím, jak si ji pobrukují zasmušilí ve vysokých kloboucích a brokátových maskáčích kolem ohýnku na Bezdězu," uvedl Tobiáš.

Režisér a dramatik Hubert Krejčí svůj příspěvek přibližuje slovy. „Je to text Ze života hmyzu pražské periférie. Hra má tři části. První je ve stylu pouličního loutkového divadla Judy a Punche. Druhá část je maškarní průvod s kouzly. A třetí část je tragédie odehrávající se v Plzni, kde končí Tyl smrtí," uvedl Krejčí. Fidlovačka je podle něj nacionalistický text, po divadelní stránce však špatně napsaný. „Řeč je o podrobném přepisu hry z roku 1926, ne o úpravě," doplnil Krejčí.

PREMIÉRA: J. K. Tyl, L. Smoljak, H. Krejčí, E. Tobiáš: Fidlowačka aneb Kde domov můj? Režie: Anna Petrželková, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Lukáš Kuchinka, kostýmy: Lucie Labajová, hudba: Mario Buzzi, pohybová spolupráce: Hana Košíková. Hrají: Ivana Hloužková, Růžena Dvořáková, Simona Zmrzlá, Pavel Zatloukal, Vladimír Hauser, Jan Kolařík, Tomáš Sýkora a Milan Holenda. Premiéra: 29. května 2015, 19.00 hod., Divadlo Husa na provázku, Zelný trh 9, Brno

Smoljakův příspěvek zase odkazuje k výsměchu a zčásti i mystifikaci. Má název Hymna aneb Urfidlovačka a vznikl v roce 1997. „Připomíná německou většinu tehdejší společnosti a hymnu-píseň, kterou složí vypočítavý Žid," dodala Němečková.

A právě od písně na melodii Františka Škroupa Kde domov můj, která poprvé zazněla právě v Tylově frašce a mnohem později se stala československou a českou státní hymnou, se brněnská inscenace odvíjí. „Vzali jsme si téma hymny jako něco, co má definovat národní hrdost," uvedla režisérka Anna Petrželková.

Slavná melodie podle ní zazní v různých žánrových úpravách, mimo jiné i v symfonické verzi. Zároveň inscenace do značné míry relativizuje českou národní pýchu, která podle Petrželkové nestojí na úplně noblesních argumentech. „Jedná se o taškařici a v ní není na fatální rozhřešení místo. Přesto z ní podprahově sálá až snaha agitovat," doplnila Petrželková, která na Provázku nastudovala i úspěšný titul Tichý Tarzan – inscenaci vycházející z reálného osudu fotografa Miroslava Tichého.

Podle dramaturgyně Němečkové představuje Fidlovačka dobově podmíněný titul, který současný divák sotva může vnímat stejnýma očima jako Tylův vrstevník. „Pojmy jako domov, vlast, národ či jazyková čistota prošly za 180 let složitým vývojem a proměnou. Historická zkušenost také ukázala, jak křehká je hranice mezi vlastenectvím a nacionalismem či jazykovou a rasovou čistotou," zdůraznila dramaturgyně.

CHYSTANÉ FESTIVALY: Provázkovské alžbětinské slavnosti, 17. až 19. června 2015 (uvedení inscenací Dvojí proměna aneb Co je blbější než divadlo?, Moc Art aneb Amadeus v Brně, Big Beatles – Revolution! a Fidlowačka aneb Kde domov můj?), festival Provázek na hrad! 26. až 30. června 2015 v bočním bastionu hradu Špilberk (inscenace Balada pro banditu, Dášeňka aneb Psí kusy – Haf!, projekce filmů, koncerty aj.)

Úvod inscenace tvoří prolog, v němž se herci brání něco tak patetického hrát, pak se vše spustí a rozběhne různými směry. Každý z herců ztvární vícero postav, jež se budou proměňovat s historií. „Fidlovačka má v České republice bohatou inscenační tradici, po roce 1990 se ale hrává málo. Zatím poslední uvedení si Tylova fraška připsala v roce 2010 v Divadle na Vinohradech v režii a úpravě Jiřího Havelky," připomněla Němečková. V Brně se Fidlovačka naposledy hrála před více než třiceti lety.

Spolu s novou premiérou Provázek připravuje dva festivaly. První začne 17. června na Alžbětínské scéně, poslední červnový týden pak na Špilberku vypukne přehlídka Provázek na hrad! „Navazujeme na loňskou spolupráci s Muzeem města Brna a letní uvedení Balady pro banditu v tomto prostoru, který pojme až tři sta diváků," podotkl dramaturg Miroslav Oščatka.