Festival Brno 16, dříve nazývaný Brněnská šestnáctka, dává prostor amatérům, studentům uměleckých škol a profesionálům. Hlavním kritériem přitom je, že délka jejich příspěvků nesmí přesáhnout pětadvacet minut. V letošním roce byly do soutěže zařazeny také krátké animované filmy, které tvoří samostatnou sekci.

„Vybírali jsme z více než tří stovek filmů. Ze zahraničních filmařů jsou tentokrát nejpočetněji zastoupeni Španělé, Němci a Portugalci. Objevují se i snímky autorů ze Spojených arabských emirátů, Argentiny, Mexika a Jižní Koreje," vyjmenoval účastníky festivalu jeho ředitel Miroslav Maixner. Dodal, že české tvůrce zastupuje „famácký" dokument Viktora Portela s názvem Kaiser Kanner Dirigent, který nabízí portrét herce Oldřicha Kaisera.

Doprovodný program láká na retrospektivu průkopníka českého amatérského filmu Čeňka Zahradníčka, který natáčel vypálené Lidice nebo Pražské povstání. „Promítneme všechny jeho dochované filmy včetně prvotiny Kalibr 32W z roku 1926, kterou odborníci dlouho považovali za ztracenou," upozornil na unikátní snímek dramaturg festivalu Miloš Henkrich.

Dále přehlídka Brno 16 nabídne výstavu Prototypy amatérských kamer nebo přehlídku krátkých filmů Jana Svěráka, na kterou naváže diskuse s autorem. „Formou workshopu Animasie Jak hýbat obrazy se představí absolventka Fakulty výtvarných umění VUT Anna Balážová. Pro studenty připravila zábavnou hru, v níž dostanou za úkol vyrobit kinetoskop," přiblížila jednu z částí doprovodného programu dramaturgyně Marika Kupková.

V mezinárodní porotě letos zasednou slovenský kameraman a pedagog Anton Szomolanyi, ředitel Rumunského filmového institutu v Praze Dan Mircea Duta, nezávislý filmař Duncan Hendy nebo bolívijský filmový režisér Rodrigo Morales.