VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Buranteatr si pohrál s Hitchcockem i žánry

Brno /RECENZE/– Jednu velkou hru s divadelními postupy kombinovanou s bláznivou kličkovanou mezi žánry předvedl ve své nové premiéře brněnský Buranteatr. Špionážní komedii na motivy filmu Alfreda Hitchcocka 39 stupňů nastudoval s lehkostí, originálními nápady i nutnou dávkou napětí. Příběh s třicítkou postav zvládl pouze s pěti herci, kterým dominuje výkon Michala Isteníka. Pro Mikoláše Tyce šlo navíc o první „buranskou" režii po převzetí funkce uměleckého šéfa souboru.

1.3.2014
SDÍLEJ:

Brněnské divadlo Buranteatr uvedlo hru 39 stupňů na motivy klasického špionážního filmu Alfreda Hitchcocka. V hlavní roli září Míchal IsteníkFoto: Buranteatr

Komedie podle stejnojmenného Hitchcockova thrilleru z roku 1935 se s úspěchem hraje na londýnském West Endu už osm let. Divadelní adaptace Patricka Barlowa z roku 2005 udělala jemným posunem z běžného dobrodružného příběhu parodii na samotný žánr. Burani tento princip posouvají ještě dál, když svým zpracováním vzdávají hold nejen pokleslému žánru film noir, ale i poetice Monty Pythonů nebo českým komediích ze sedmdesátých a osmdesátých let. Temnou atmosféru vyživovanou nikotinovým dýmem navíc na jevišti rozrážejí fóry s prvky černého humoru nebo s ironií podávaná klišé dobrodružných road-movie (odsouzení pana Vajíčka na šest let natvrdo aj.).

Hlavním protagonistou děje je Richard Hannay, který se při své návštěvě Londýna nechtěně zaplete do špionážní aféry. Poté, co je křivě obviněn z vraždy tajné agentky, prchá před FBI a na útěku se snaží sám vypátrat skutečné vrahy. Tím roztáčí kolotoč neuvěřitelných dobrodružství. Přestože i podtitul inscenace slibuje „smrtelně nebezpečnou hru, která může být i otázkou života a smrti", o rozřešení případu jde vlastně až v druhé řadě. Hlavní je, aby nastražené modelové situace co nejlépe posloužili pro jejich ironické shození.

Divadelní verze servíruje původní hitchcockovské situace v crazy stylu a závratném tempu. Umožňuje to autorem předepsané ztvárnění tří desítek postav pouze pěticí herců. Burani v minulosti už několikrát dokázali (Pán s kaméliemi aj.), že tenhle princip jim svědčí.

Petr Jarčevský, Petr Tlustý a Pavel Novák si tak užívají převtělování do kabaretiérů, výpravčích, kamelotů, šílených profesorů, hoteliérů, policistů či dokonce ovcí. Jejich taškařice se zdají být zdlouhavé snad jen při cestě vlakem do Edinburghu. Jinak se jim daří zvolenou stylizaci držet v rovnováze a nepodléhat svodům laciného karikování.

Mikoláš Tyc si jako správný syn filmaře vyhrál s vyzněním scén za pomoci takřka filmových detailů, kde důležitou roli představují stínohra, kouřové efekty a zvuky. Kromě toho totiž musí hercům po celou dobu na scéně stačit jen dvě židle, dveře a okno. To ale nic nebrání v tom, aby nedošlo na bláznivou honičku po střeše vlaku, sjezd po laně přes bažinu nebo přejezd silnice ucpané stádem ovcí. A co všechno jen se dá vymyslet s obyčejným rámem dveří! Nebyli by to Burani, aby hrdiny na útěku nenechali alespoň na chvíli i zasoutěžit o zlaťáky v Pevnosti Boyard. Takže rychle uhodnout indicie, pod vedením liliputánského Paklíče rozluštit tajenku a pak už zase hezky hurá za zločinci.

Výsledný dojem z představení by však byl poloviční, kdyby jej svými výkony nepodpořili herci v hlavních rolích. Ostřílený „buran" Michal Isteník předvádí, že škála jeho výrazových prostředků bez problémů zahrnuje i anglického gentlemana nebo horlivého zastánce spravedlnosti. Na scéně je navíc přítomný nepřetržitě a při svém jevištním útěku doslova naběhá desítky kilometrů.
Naopak „buranskou" premiéru si hned třemi osudovými ženami odbyla Ivana Krmíčková. Mladá absolventka DAMU, která hraje v Příbrami i pražském Národním divadle, si svým suverénním pojetím řekla minimálně o další brněnskou spolupráci.

Soubor Buranteatru se ukázal na počátku své další přelomové etapy v dobré kondici. Režisér Mikoláš Tyc do poetiky souboru zapadl a navíc ji obohatil o novou energii a tvůrčí nápady. Za současné situace se tak zdá, že snad není námět, s nímž by si Burani hravě neporadili.
/Psáno z premiéry 21. února 2014/

buranteatr - 39 stupňů

Divadelní adaptace: Patrick Barlow, původní námět: Simon Corble a Nobby Dimon, režie: Mikoláš Tyc, překlad: Pavel Dominik, dramaturgie: Miroslav Ondra, scéna: Karel Čapek, kostýmy: Aneta Grňáková, hudba: Michal Isteník, hrají: Michal Isteník, Ivana Krmíčková, Petr Jarčevský, Petr Tlustý a Pavel Novák.
Uvedl: Buranteatr, Sokolský Stadion, Kounicova ul.
Nejbližší repríza: 4. března 2014, začátek 19.30 hodin

Autor: Lenka Suchá

1.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stříhání keřů. Ilustrační foto.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Mladý hokejista brněnské Komety Martin Nečas.

Dobří holubi se vracejí. Martin Nečas míří zpět do Komety

Přehradu zamkl vedoucí lodní dopravy zlatým klíčem. Plavební sezona skončila

Brno /FOTOGALERIE/- Naposledy pro letošní rok se v neděli v podvečer svezli lidé na lodích brněnského dopravního podniku na Brněnské přehradě. Jednasedmdesátá plavební sezona skončila. Přehradu pro lodě symbolicky zamkli zlatým klíčem.

AKTUALIZOVÁNO

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Plzeň, Brno – Vyslechl si sice potlesk a skandování fanoušků, jenže ne z úst těch brněnských. Nového trenéra Zbrojovky Romana Pivarníka vřele přivítali příznivci Plzně, kterou ještě v minulé sezoně vedl. Návrat do známých míst se mu ale nepovedl. Brno v jedenáctém prvoligovém kole prohrálo na hřišti vedoucího týmu tabulky 0:3 a je dál předposlední. „Po fotbalové stránce se Plzni nemůžeme rovnat, ale chtěli jsme ji víc potrápit,“ posteskl si Pivarník.

AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Jižní Morava – Lékařský titul i všeobecná oblíbenost zamíchaly s pořadím nových poslanců, kteří ve sněmovně usednou. Možnosti zvolit konkrétního člověka pomocí kroužkování využila třeba Zdena Holomková z Březiny na Brněnsku. „U voleb jsem zakroužkovala kandidáta, kterého osobně znám. Vím, že pro naši obec dělá hodně a zaslouží si to,“ vysvětlila.

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Vstup pouze na vlastní nebezpečí a se špunty v uších. Takové doporučení dostaly stovky lidí, které se v sobotu večer vydaly na brněnské výstaviště. Zazněla tam nejhlasitější skladba světa, Symfonie sirén. Dílo poprvé představil jeho tvůrce Arsenij Avraamov v roce 1922 v ázerbajdžánském Baku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení