Máme málo peněz, hrozí náš zánik, zní z brněnského Centra experimentálního divadla. Jeho zástupci tvrdí, že dlouhodobě dostávají od města málo financí. Nyní požadují téměř dvanáctimilionovou dotaci. Výdaje Brna na provoz divadel ale v posledních letech stoupaly. Odborníci navíc varují, že veřejné peníze mají by jít do jiných oblastí.

Centrum experimentálního divadla zastřešuje Divadlo Husa na Provázku, HaDivadlo a Divadlo U stolu. „Nedostatek peněz se projevuje ve všech důležitých oblastech. Divadla trápí nedostatek úvazků, chybí peníze na mzdy,“ popsal ředitel centra Miroslav Oščatka. Podle něj strádají nedostatkem peněz i inscenace. Loni na ně zašlo sedmdesát tisíc lidí.

Centru město loni přispělo zhruba čtyřicet milionů korun. Oproti situaci v roce 2012 šlo o výrazně větší částku, tehdy šlo na provoz z městského rozpočtu 29 milionů. Končící náměstek brněnského primátora pro kulturu Matěj Hollan tvrdí, že centru dávalo město dostatek peněz. „Organizace dříve více nechtěla, to až nyní,“ uvedl.

Výdaje na kulturu v Brně• V posledních pěti letech se v Brně výdaje na kulturu z městského rozpočtu zvýšily.
• Divadla nyní dostávají téměř o 195 milionů korun ročně více, než v roce 2014.
• Výdaje na divadla v posledních pěti letech:
2014: 502 146 tisíc korun
2015: 510 416 tisíc korun
2016: 564 872 tisíc korun
2017: 581 316 tisíc korun
2018: 696 975 tisíc korun


Požadavek na dvanáctimilionovou dotaci zástupci centra už projednali s novým vedením Brna. Zatím uspěli. „Na jednání rady města předložíme jako součást návrhu druhé etapy rozpočtu Brna návrh na navýšení rozpočtu centra o 12,2 milionů korun,“ řekl nový náměstek pro kulturu Tomáš Koláčný.

Rozpočet města to podle něj umožňuje a centrum si více peněz zaslouží. „Mnoho lidí si neuvědomuje, že pod jeho značkou se skrývají známé HaDivadlo a Divadlo Husa na provázku. Byla by škoda, kdyby o ně Brno přišlo,“ vysvětlil Koláčný.

Před podobnými výdaji ale varuje ekonom. „Ekonomika se pomalu zadrhává a musíme se připravit na to, že nebude tolik peněz. Město by mělo vytvářet polštář pro horší časy, investovat do dopravní infrastruktury a věcí, ze kterých bude těžit širší skupina obyvatel,“ poznamenal hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda.

Instituce, jako Centrum experimenálního divadla, by podle něj mělo oslovovat spíše soukromé sponzory. „Veřejné peníze plynou od lidí, kteří často nemají žádný vztah k experimentálnímu divadlu a přitom by měli platit na něco, co v životě nenavštíví. Jistá sounáležitost k centru je namístě, ale ta je zajištěná již stávající úrovní financování,“ poznamenal.