Brněnské Dětské Divadlo

- soubor vznikl 1. září 2009
- divadlo zkouší v Dělnickém domě v Brně-Židenicích, - představení hraje na sklepní scéně Husy na provázku
- soubor hledá nové členy, více informací na webu www.brdd.cz

Naučit děti dramatickému umění, přiblížit jim taje pantomimy, seznámit se základy tance, rozšířit slovní zásobu, zdokonalit artikulaci a naučit zpívat podle not. O to všechno se snaží ve své více než rok trvající existenci Brněnské Dětské Divadlo, které přiblíží další díl našeho seriálu.

Soubor vznikl v září 2009 ve snaze navázat na někdejší Dětské studio Divadla na provázku vedené už zesnulým režisérem Zdeňkem Pospíšilem. „Sám jsem byl členem studia a mimo jiné jsem dostal i možnost hudebně se podílet na tehdy velice úspěšné hře Bramborový den aneb Objevení Ameriky. Jako děti jsme tam získali všestranný umělecký základ, a Brněnské Dětské Divadlo by chtělo v podobném zaměření pokračovat,“ popsal impuls k založení divadla jeho zakladatel a hudební skladatel Jiří Ryšánek.

Brněnské Dětské Divadlo, které má v současné době pětatřicet členů ve věku od osmi do osmnácti let, se tak snaží dětem přiblížit vše, co obnáší příprava divadelní inscenace. „Pod odborným vedením lektorů u dětí rozvíjíme umělecké, výtvarné, pohybové a recitační schopnosti. Věnujeme se i hudbě, protože jednou bych rád měl v divadle i malou dětskou kapelu, která by živě doprovázela představení,“ přiblížil činnost Ryšánek.

První a zatím jedinou nastudovanou inscenací souboru je jevištní verze pověsti o Baronu Trenckovi v režii Pavla Gejguše, která měla premiéru v prosinci loňského roku v kavárně Trojka. S realizací hry ale začal soubor už v létě 2010 na letním soustředění v Lipnici nad Sázavou, které vyvrcholilo veřejnou zkouškou ve středověkém divadelním sále lipnického hradu.

„Navazujeme tímto zase na Zdeňka Pospíšila, který před svým odchodem z tehdejšího Československa intenzívně uvažoval právě o dramatizaci této pověsti. Pověsti, kterou v dnešní době už málokdo zná,“ uvedl Ryšánek a dodal, že letos v létě na soustředění v Hodoníně u Kunštátu začne soubor připravovat hru Milana Uhdeho Lesní láska.

Nejbližší reprízy představení Baron Trenck mohou brněnští diváci navštívit na sklepní scéně Husy na provázku 27. března v šest hodin večer, o den později v deset hodin dopoledne a 1. dubna také v deset hodin dopoledne.

Režisér inscenace Baron Trenck Pavel Gejguš říká: Zkoušky byly hostina upírů

ROZHOVOR – Nedávný absolvent režie na Janáčkově akademii múzických umění Pavel Gejguš původně o práci s dětmi neuvažoval. Na nabídku Brněnského Dětského Divadla ale kývl a nelituje.

Jak došlo k vaší spolupráci s Brněnským Dětským Divadlem?
Oslovil mě Jiří Ryšánek. Práci s dětmi jsem sám nevyhledával, ale když taková nabídka přišla, řekl jsem si, proč to nezkusit.

Co vám práce s dětmi přináší?
Přináší nutnost vydat hodně energie. Na každé zkoušce bylo kolem pětadvaceti dětí ve věkovém rozpětí od 9 do 15 let, což je velmi nesourodá skupina. Takže po zkoušce jsem občas odjížděl s pocitem, že jedu z upírské hostiny, kde jsem byl jediným člověkem, na kterém si všichni pochutnali. Říkám to teď s humorem, ale opravdu jsem tohle předtím při režii nezažil. Ale samozřejmě jsem si s dětmi užil také hodně legrace.

Čím vás zaujala pověst o Baronu Trenckovi?
Téma pověstí o Brně byl požadavek Jirky Ryšánka. Měl jsem s tím problém, protože pověsti jsou většinou hodně zkratkovité, postrádají větší děj a popis postav. Nicméně ta o Baronu Trenckovi je dost košatá, spletitá a kontroverzní, jako celý baronův život. Líbí se mi, že příběh nás neustále nechává na vážkách, jestli byl Trenck padouch, výplod své společnosti nebo obdivuhodný charakter.