Zákončení festivalu obstaraly týmy z brněnských divadel Radost, Polárka, Národní divadlo Brno, Městské divadlo Brno, HaDivadlo a Husa na provázku. Nejprve od rána prováděli zájemce divadly při dni otevřených dveří, aby se v podvečer sešli v deseti tematických maskovaných průvodech na náměstí Svobody.

Na fotogalerii ze Slavnosti masek se podívejte ZDE

„Centrum města bylo lidmi úplně ucpané, od večera až do noci se jich tady vystřídalo na dvacet tisíc,“ popsala atmosféru akce jedna z pořadatelek Zuzana Voráčová. Jako letošního vítěze určila porota průvod divadla Radost nazvaný Alenka v říši divů.

Kompletní Havel

V devíti festivalových dnech nabídl Divadelní svět dvě stě šedesát akcí. které vedle divadelních představení zahrnovaly také koncerty, výstavy, filmové projekce nebo dětské dílny. Hlavní linii programu zaštítila osobnost dramatika a bývalého prezidenta Václava Havla, ve které organizátoři nabídli kompletní uvedení jeho díla. „Václav Havel byl dojatý a moc si toho vážil, protože zatím se mu stejné cti dostalo jen před čtyřmi lety v New Yorku. V Brně pobyl dva dny, užil si hrádečkovské odpoledne na Špilberku, premiéru své jednoaktovky Prase i besedu Kabinet Havel. Nakonec pozdržel i plánovaný odjezd a nečekaně přišel na podium pozdravit Plastiky při jejich koncertě na nádvoří Staré radnice,“ přiblížila Havlovy dojmy ředitelka festivalu Sylvie Pospíšilová.

Další část programu zahrnovala pětačtyřicet představení v kamenných divadlech, která odehrály převážně hostující soubory ze Slovenska, Polska, Maďarska, Slovinska, Francie, Chile, Jiřní Korei a Spojených států. „Největší zájem byl o inscenaci Edith a Marlene z bratislavské Nové scény a o uvedení Macbetha, kterého u nás polské divadlo Teatr Piesń Kozła Vratislav odehrálo hned dvakrát,“ uvedla mluvčí Městského divadla Brno Lucie Broučková.

Z českých představení zaznamenalo největší ohlas Odcházení Klicperova divadla Hradec Králové, Audience pražského Divadla v Celetné a premiéra nějnovější Havlovy hry Pět tet umístěná na atypickou scénu pod jevištěm Provázku.

Návštěvnost pouličních akcí, které se kromě centra města soustředily do speciálně vytvořeného areálu Hlídka 2 na Špilberku, nepříznivě ovlivnilo počasí. „Brnem se minulý týden přehnaly dvě obrovské průtrže mračen, ale kromě koncertu Marty Kubišové na Špilberku jsme nemuseli nic rušit. Svoje devadesátiminutové představení odehrál na parkovišti na Veveří i italský soubor antagon theaterAKTion, který si předtím celý den stavěl obří konstrukci jeviště s bohatou světelnou a zvukovou technikou. Ve velkém lijáku se na ně vydržela dívat asi padesátka diváků a na konci se navzájem ocenili potleskem,“ přiblížila netradiční zážitek Pospíšilová a dodala, že nejúspěšnější pouliční akcí bylo s třemi stovkami diváků vystoupení polského souboru Teatr Ósmego Dnia na parkovišti ve Veselé ulici.

Filmy netáhly

Nejslabší zájem vzbudily u diváků filmové projekce, které v kině Art uváděly snímky spjaté s osobností Václava Havla. „Trochu jsme to předpokládali, proto tvořily filmy jen doplňkový program festivalu, abychom tak mohli uvést všechny Havlovy hry,“ uvedla Pospíšilová.

Pro příští ročník festivalu Divadelní svět Brno chtějí organizátoři získat jako patrona předního anglického divadelníka Petera Brooka, který se ve své tvorbě zaměřuje hlavně na dílo Williama Shakespeara. Budoucnost festivalu je však zatím nejistá. „Hodně záleží na vyhodnocení úvodního ročníku. Přesná čísla ale budeme znát až za několik dní,“ uvedla Pospíšilová. „Už teď je však jasné, že se podařilo uspořádat největší divadelní festival ve střední Evropě. Proto doufáme, že tím vznikla dobrá tradice,“ optimisticky naznačil budoucnost festivalu ředitel Centra experimentálního divadla Petr Oslzlý.