Drahé kameny a polodrahokamy, které sloužily jako pečetidla, šperky a ochranné talismany, mohou Brňané obdivovat na nové výstavě Krása antických gem. Třiasedmdesát exponátů v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně ukáže, že krása vrytá do kamene přetrvá dlouhá staletí.

„Termínem gema je označován drahý kámen nebo polodrahokam, který je zdoben buď rytím do hloubky, nebo plasticky vystupujícím reliéfem. Přestože prvotní funkce kamenů byla především pečetní, začaly se později nosit také jako šperky a ochranné amulety s vyobrazením ochranného božstva či symbolu,“ uvedla autorka výstavy Otakara Řebounová.

Vystavené gemy a kameje, z nichž největší má dva centimetry a nejmenší okolo pěti milimetrů, pochází ze sbírek muzeí a galerií celé Moravy. V expozici jsou rozděleny do jednotlivých celků, dle vyobrazených motivů.

„Nejčastějším námětem gem bývaly bohyně a bohové římského panteonu, velmi oblíbené motivy amorků, zvířata nebo rostliny. Časté byly také satyrské náměty uvádějící do dionýsovského světa štěstí a idyly,“ uvedla spoluautorka výstavy Věra Šlancarová. Dodala, že vojáci římské armády například doufali v ochranu a přízeň bohyně osudu Fortuny, a do boje nosili orla – jako atribut příslušející nejvyššímu bohu řeckého i římského panteonu.

V době císařství autory gem inspirovala také personifikace abstraktních pojmů, k nimž patřily například věrnost, zdraví nebo štěstí. „Císařství bylo charakteristické také svou zálibou v portrétech, které často zobrazovaly podobu panovníka nebo podobiznu vlastníka předmětu,“ řekla Šlancarová.

Závěrečnou tematickou skupinu vystavených kamenů představují takzvané magické gemy. Ty bývaly vyhledávaným prostředkem při léčbě očních, zažívacích a jiných zdravotních potíží. „Proti žaludečním obtížím sloužil bůh Chnoubis (na snímku, pozn. redakce), had se lví hlavou, jenž má spodní část těla stočenou do osmiček,“ dodala Šlancarová.

#nahled|https://g.denik.cz/50/6d/ftg_pecet_gem_sperk_02_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/50/6d/ftg_pecet_gem_sperk_02.jpg|Zaručoval trvání římského míru. Jeho kult přetrval celou dobu principátu a byl ctěn i v době císařské.#

Vzhledem k malým rozměrům zdobených kamenů mohou návštěvníci při prohlídce využít jedné ze zvětšovacích lup. „V expozici jsou volně k dispozici a umožňují i speciální nasvícení. To proto není místnost, v níž se výstava Krása antických gem nachází, příliš osvětlena,“ uvedla mluvčí Moravské galerie v Brně Lenka Vodičková.

Moravská galerie současně se zahájením první výstavy letošního roku představila svůj plán na letošní rok.
„Soustředili jsme se hlavně na původní projekty. Rok 2010 je ve znamení grafického designu, protože každý sudý rok je ‚bienálový‘,“ uvedl ředitel
Moravské galerie v Brně Marek Pokorný.

Upozornil také na rekordní návštěvnost výstavy Alfons Mucha – Český mistr Belle Epoque, kterou od 15. října 2009 do 24. ledna 2010 zhlédlo přes 26 000 lidí, a stala se tak nejnavštěvovanější výstavou Moravské galerie za posledních deset let.

Výstavy v roce 2010

Krása antických gem, Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, výstava trvá do 16. května. Thonet-Mundus a ti další (Ohýbaný nábytek v 1. polovině 20. století), od 11. února. Možnosti záznamů (Sto let v kresbách ze sbírky MG), od 18. února. Viktor Pivovarov: Oni, od 25. února. 24. mezinárodní bienále grafického designu, od 22. června. Kamil Lhoták čili Útěcha z techniky, od 2. prosince. Donátoři, mecenáši a sběratelé, od 18. listopadu.
… a nezapomeňte na květiny,
od 25. listopadu. Günther Förg (Moderní architektura v Čechách a na Moravě), od 21. října. Úniky a návraty (Československá fotografie a surrealismus), od 11. února. Umění, nebo řemeslo? od 9. prosince. Vladimír Jindřich Bufka, od 11. listopadu.