Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Eva Urbanová zazpívala v Brně

Brno - První dáma české opery, sopranistka Eva Urbanová, která ve středu v brněnském Janáčkově divadle ztvárnila roli Kostelničky v dramatu Její pastorkyňa, říká: Brno je to pravé místo, kde se má Janáček zpívat.

12.3.2008
SDÍLEJ:

NA JEVIŠTI. Jako Kostelnička vede Eva Urbanová obecenstvo od nenávisti moralizující ženy až k jejímu politování. Foto: Deník/Jiří Salik Sláma

Eva Urbanová vystupuje na předních scénách po celém světě. Zpívala v proslulé Connecticut Garden Opera, v milánské La Scale i v Carnegie Hall v New Yorku. Ve středu večer své pěvecké umění předvedla také v Janáčkově divadle v Brně. V nejslavnějším díle Leoše Janáčka se divákům představila v roli Kostelničky, za níž získala také Cenu Thálie.

Jako Kostelnička se v Janáčkově Její pastorkyni objevujete již od roku 1997. Změnil se za tu dobu váš přístup k této roli?
Každá role se vyvíjí. Časem, jak ji zpíváte, si v ní nacházíte nové směry. U Kostelničky je to obzvláště extrémní, protože je tam spousta okamžiků, které se dají ztvárnit mnoha způsoby. Při modernějších inscenacích například využívám jiná gesta než v inscenacích klasických. Již několikrát jsem Kostelničku musela podle přání režiséra ztvárňovat absolutně odlišně, ale takový ten grunt je tam vždy stejný.

S Leošem Janáčkem jste se setkala ve své pěvecké kariéře už vícekrát. Kromě Kostelničky v Její pastorkyni jste byla také Šárka v jeho stejnojmenné opeře (2001) a Matka v Osudu (2000). Máte k Janáčkovi nějaký bližší vztah?
O Janáčkovi se tvrdí, že je to takový „moravský Puccinni“. Janáčka mám velice ráda. Ke Kostelničce jsem však nacházela složitou cestu. Kdybych totiž neviděla starou televizní nahrávku s Martou Krásovou, tak bych možná Kostelničku dodnes nezpívala. Když jsem totiž Krásovou viděla, v jakékoliv Kostelničce jsem pak viděla jen zlou paní, která utopí své dítě. Ale Marta Krásová má obrovské srdce, i když je přísná. A mezi tím je velký rozdíl. Zase je však velice těžké zahrát přísnou ženu, ale ne zlou. Ono to totiž velice rychle sklouzne právě k té zlobě.

Vystupovala jste v milánské La Scale, v Metropolitní opeře v New Yorku nebo také v operních domech v Japonsku a v Číně. Proč jste si pro své vystoupení vybrala také Brno?
Myslím, že zpívat Janáčka v Brně, to je na tom správném místě, kde se má Janáček zpívat. V této inscenaci vystupuji vlastně už podruhé a právě proto, že se mi líbila, se sem vracím znovu.

Jaké to je, hostovat v představení, jehož přípravy nemáte možnost ovlivnit?
Při vstupu do již zaběhlé inscenace si vždy vyžádám nahrávku a snažím se svou roli splnit, jak jen nejlépe dovedu. Snažím se zapamatovat si co nejvíce aranžmá, někdy to dokonce rozvíjím o nějaké své další nápady. Nevadí mi to. Teď v pátek a neděli jsem například zpívala cizí kněžnu v Kodani, kam jsem ráno přijela a večer zpívala. Mezitím jsem se třikrát podívala na nahrávku a večer jsem to aranžmá splnila. Takže i to se dá, jsem na to tak zvyklá.

Stalo se někdy, že vás nějaký kolega na jevišti něčím překvapil, nebo že se stala nějaká nečekaná situace?
Nečekané situace se stávají i v inscenaci, kterou máte natrénovanou. Jeviště dle mého názoru patří k nejnebezpečnějšímu místu pro vytváření práce. Vždy se stane něco nečekaného. Když jsem třeba poprvé zpívala Miladu v plzeňském divadle, tak jsem vystoupila na balkon a tam bylo zábradlí. Opřela jsem se a ono bylo jen zavěšeno v provazišti, takže jsem vyjela jak na houpačce. To vás překvapí každou chvilku něco.

V Rusalce Antonína Dvořáka jste zpívala dokonce tři role po sobě (cizí kněžnu, ježibabu a Rusalku). Jaké to je, stát v jedné opeře pokaždé v jiné kůži?
Rusalka je pro mě neskutečně čistá a moudrá bytost. O její roli jsem vždy snila. Když jsem však přišla do plzeňského divadla, tak mi nabídli cizí kněžnu a já jsem to vzala osobně, že si asi všichni myslí, že jsem taková ta vyzývavá žena a potvora, která vše zkazí. Nakonec jsem však zjistila, že je to první hlas. Cizí kněžna je ženou v pravém slova smyslu, sebevědomá, která ví, co chce, i když se to na první pohled nezdá. No, a Ježibaba je už takové završení toho, co jsem si mohla v Rusalce zazpívat, pak už totiž zbývá jen kuchtík. (smích). Rusalka, kněžna i ježibaba jsou tři naprosto rozdílné charaktery, ale jsou velice lidské a mají obrovskou duši, i když Rusalka si o tu svoji musí říct.

Je nějaké místo, kde Rusalku zpíváte nejraději?
V Českém Krumlově na otáčivém hledišti, které je umístěno venku, v parku. To mám potom pocit, že se opravdu dostanu do pohádky. Téměř vždy tam sice prší a je to o zápal plic, ale to všechno za to stojí, protože tam se zbavíte toho, že je vám zima a prší. Kolem vás jsou stromy, louka, občas tam zahlédnete opravdovou žábu – a tohle nemůžete nikde jinde zažít.

Spolupracovala jste s režiséry Zeffirellim, Cagliarim, Menzlem či Troškou. Jak na ně vzpomínáte?
Musím říci, že čím větší pověst tomu člověku předcházela, tím lépe se mi s ním nakonec spolupracovalo. Každý z nich měl absolutně odlišný přístup. Na Menzla a Trošku vzpomínám velice ráda, práce s nimi byla skvělá. Na jevišti jsme totiž proto, abychom sloužili dílu a ne abychom si tam plnili svoje představy o tom, jak má inscenace vypadat.

I s takovými režiséry jste se setkala?
Ano, tak tomu bylo například v Německu. Tamější kontroverzní režie jsou někdy příšerné a ztrácí pointu. Něco zpíváte, říkáte nějaký text a přitom děláte úplně něco jiného. Nejsme přece stroje, musí to mít hlavu a patu. A můžete přitom chodit třeba v riflích. Nemusíte mít dobový kostým, vy musíte být tou postavou. Ten režisér vás nemůže přece přenést do nějaké svojí představy, do své fantasmagorie a chtít od vás, abyste odvedla dobrý výkon. To nejde, nejste cvičená opička. To se potom neslučuje hudba s vaším výkonem a diváci z toho nic nemají. Na jevišti totiž musí být emoce, ty jsou důležité, teprve potom je to pro publikum opravdový zážitek.

Markéta Stulírová, Veronika Vejvodová

Autor: Markéta Stulírová

12.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kometa Brno prohrála s Hradcem Králové 1:2.
AKTUALIZUJEME
22

Kometa podlehla Hradci Králové 1:2. Ránou do horního růžku rozhodl Bednář

Ilustrační foto.
5

Zákazy omezí řidiče u nádraží. Jen si tam zkracují cestu, hájí novinky Hollan

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Kotlíkové dotace: zbývá jen polovina peněz, lidé už zažádali o 63 milionů

Jižní Morava - Už 634 Jihomoravanů si od pondělí požádalo o dotace na ekologičtější kotle. V pátek o tom informovala mluvčí krajského úřadu Monika Brindzáková. „Z celkové částky 135,6 milionů korun jsme dostali žádostí na zhruba třiašedesát milionů. Kdy peníze vyčerpáme, nelze odhadnout,“ sdělila.

V Kometě často blokuje střely. Nechci být za holku, směje se Bartejs

Brno – V základní části extraligy odehrál už 105 utkání, ale když se ho zeptáte, kolik dal gólů, ukáže jen jeden prst. Obránce hokejové Komety Tomáš Bartejs vstřelil v neděli ve svém 104. duelu v základní části v Litvínově první trefu. Přes úterní utkání v Třinci až do pátečního zápasu doma s Hradcem Králové, které začíná v šest hodin večer, mu to u pokladníka prošlo. „Sakra. Zatím nikdo nic neříkal, ale po tomto rozhovoru asi budu muset zaplatit,“ smál se pětadvacetiletý bek.

Celníci objevili dvě nelegální herny. Od začátku roku zabavili přes sto automatů

Blanensko – Víc než sto zadržených herních automatů a hotovost ve výši téměř padesát tisíc korun a padesát eur. To je výsledek kontrol, který od začátku roku provedla Celní správa v Jihomoravském kraji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení