Při zachycení reality nelpí na přesnostech a ostrosti a tvrdí, že částečně deformovaná perspektiva dodává snímkům atmosféru intimity a hloubku. Výstava slovenské autorky Dariny Kmeťové je výběrem z rozsáhlého fotografického cyklu Deníky a Brňané ji mohou zhlédnout v Galerii Kabinet v Radnické ulici.

„Vystavené fotografie dokumentují autorčin osobní život i cestování po Číně, Jemenu a Francii. Všechny fotky jsou vytvořeny prostřednictvím camery obscury,“ přiblížila výstavu Eva Pánková z Brněnského kulturního centra, které Galerii Kabinet provozuje.

Camera obscura neboli dírková komora, je předchůdcem fotoaparátu a dodnes ji jako pomůcku při tvorbě používají malíři. Nedokonalostí záznamu díky cameře obscuře dochází k deformování perspektivy, rozostřené dvojité expozici i barevným posunům. A toho využívá právě Darina Kmeťová.
„Nepotřebuji pro zobrazení scén přesný záznam. Částečně deformovaný obraz a jiná barevnost osvětlených ploch posiluje atmosféru intimity,“ uvedla Kmeťová.

S technologií camery obscury se autorka poprvé blíže seznámila v roce 2003 při setkání s německým fotografem Siegfriedem Mecklem. Další prohloubení jejího zájmu podnítilo setkání s finským fotografem Kari Holopainenem, specialistou na polymerový tisk. Autorka se totiž zajímá také o tiskařské techniky. „Deformovaný otisk reality je svým způsobem znepokojující. Evokuje letmá vizuální zastavení uložená kdesi v naší paměti a připomíná její fragmentárnost a nelineárnost,“ dodala Kmeťová.

Darina Kmeťová, slovenská studentka Akademie výtvarných umění ve Vídni, fotografuje už druhým vlastnoručně vyrobeným přístrojem camery obscury z papíru. Ten si sestavila podle návodů z technické literatury.