Jeho jméno zastřešuje stavby jako Kramářova vila, Café Corso či Valterův palác, přesto zůstává téměř neznámým. A to i přesto, že Friedrich Ohmann patřil kolem roku 1900 k nejvýz­namnějším středoevropským architektům. Ohmannovo dílo a stále nedoceněný přínos moderní architektuře připomíná nová výstava Moravské galerie v Brně, kterou od včerejška hostí přízemí Pražákova paláce.

Výstava nazvaná Friedrich Ohmann: Objev baroku a počátky moderní architektury v Čechách, měla již svou premiéru v Praze. „Ohmanna představujeme jako architekta, který při navrhování vstupoval do dialogu s prostředím a usiloval o shodu mezi starým a novým. Poukazujeme i na souvislost jeho studia barokní architektury a snahu o vytvoření moderního architektonického jazyka," říká autor výstavy Jindřich Vybíral.

A jmenuje nejvýznamnější z pražských děl: Valterův palác, interiéry tehdejšího divadla Varieté či z pozdější doby vilu Karla Kramáře, která je od roku 1998 rezidencí českých premiérů. „Ohmannem navržené Café Corso, které už dnes nestojí, je považované za první secesní stavbu v Praze," doplňuje Vybíral.

Stávající, brněnské uvedení výstavy, představuje také Ohmannovy kresby provázané s jižní Moravou: schodiště a portál nádvoří Moravského zemského domu v Brně, fasádu Vídeňského bankovního spolku či železnou mříž minoritského kostela v Brně. Vystaven je také jediný známý Ohmannův návrh pro jižní Moravu – návrh luxusní vily Löw Beera z roku 1919, který však vlivem poválečné hospodářské krize nenašel uplatnění.

„Brněnské uvedení výstavy nabízí i více informací o Ohmannově tvorbě za českými hranicemi, například ve Vídni, Magdeburgu a Splitu. Oproti Praze představujeme také Ohmannův nábytek z našich sbírek," uvedl ředitel Moravské galerie Jan Press.

Podle autora výstavy usiloval Ohmann hlavně o propojení nejvýznamnějších myšlenek, které v dějinách architektury vznikly. „Snažil se vytvářet místa. Kladl důraz na to, aby stavby do prostředí zapadly a byly v souladu s místní tradicí," dodává Vybíral.

Ohmannovy myšlenky návštěvníkům přibližují úryvky citátů na stěnách galerie. „Naučil jsem se obsáhnout a ocenit se stejným potěšením všechny umělecké fenomény jak dob minulých, tak i naší současné doby. Zaujímám proto stanovisko, jaké zaujímají umělci mého věku, kteří sami zažili velké proměny uměleckého názoru a přesvědčili se o tom, že ne vždy je trumfem to nejnovější."

Pro zájemce o podrobnější vhled do tématu galerie připravila komentovanou prohlídku s autorem výstavy. „Je zdarma k ceně vstupného, a to 3. dubna odpoledne," upřesňuje mluvčí Moravské galerie Martina Vašková.

Studentům základních škol jsou pak určené edukační programy. „Jejich náplní je srovnání barokní architektury s modernistickou. Ohmann se inspiroval konkrétními barokními stavbami, a tak se s nimi seznámíme prostřednictvím interaktivní prohlídky," říká Jitka Petřeková, která výtvarné dílny zajišťuje.

Friedrich Ohmann (1858 – 1927), výstava Objev baroku a počátky moderní architektury v Čechách. Místo: Moravská galerie v Brně, Pražákův palác, Husova 18. Autor výstavy: Jindřich Vybíral. Do 25. května 2014.